Ami Remco Evenepoel előtt még ősbűn volt: az öt legnagyobb szerződésbontásos balhé a profi kerékpársportból
Volt, akit perrel fenyegettek, és olyan is, akinek végül hatalmas kártérítést kellett fizetnie, amiért idő előtt akarta elhagyni csapatát. A labdarúgással ellentétben a profi kerékpározásban nincs hagyománya a szerződésbontásoknak, így a kiugrási kísérletek sokszor jogi csatározásokhoz vezettek: Evenepoel frissen bejelentett csapatváltása piskóta volt az elmúlt évek hasonló ügyeihez képest.
90 év - és még mindig nincs kegyelem | Kövesd élőben a Vuelta a Españát az Eurosporton!
Videó forrása: Eurosport
A hír, miszerint Remco Evenepoel szerződést bont a Soudal-Quick Steppel és a Red Bull-Bora-hansgrohe csapatához igazol, már senkit sem ért meglepetésként, hiszen a sajtóban hónapok, sőt inkább évek óta pörgött a pletyka, és amit ilyen régóta, ilyen kitartóan pletykálnak a kerékpársportban, annak általában van igazságalapja. Csupán idő kérdése volt.
Evenepoelnak 2026-ig szólt (volna) a megállapodása a nagyrészt miatta átalakuló belga sorral, azonban menedzsere, egyben édesapja, Patrick Evenepoel állítólag már 2023 óta próbál tető alá hozni egy váltást, amikor is az Ineos Grenadiersszel boronálták össze a fiát.
A Quick-Step-vezér Patrick Lefevere év végi visszavonulása felgyorsíthatta az eseményeket, a Tour de France alatt pedig már szinte kész tényként kezelték Evenepoel Red Bullos átigazolását, így az augusztus 5-i hivatalos bejelentés nem is szólt nagyot ahhoz képest, hogy mekkora névről van szó.
Viszont az elmúlt években több olyan, nagy port kavart szakítást láthattunk Evenepoelhoz hasonló sztárok főszereplésével, melyek akár pereskedésig is fajultak, ezekre pedig tavaly már az UCI is reagált: új átigazolási szabályokkal próbálják elejét venni az újabb botrányoknak.
- Ez már szinte Pogačar szintje - Evenepoel a mezőny egyik legjobban kereső versenyzője lesz
- A Red Bull-sikersztori – a különleges recept vajon Evenepoelnak is szárnyakat ad majd?
Így például minden szerződésbontásra vonatkozó kérelem az UCI Döntőbizottsága elé kerül elbírálásra, illetve kötelezővé tették, hogy az előző, tehát az "elhagyott" csapat a távozó versenyző minimum fél évnyi fizetésnek megfelelő kompenzációt kapjon. Aki pedig nem tartja magát az új szabályokhoz, büntetésre számíthat. Ha az UCI korábban kapcsol, talán a lentebb felsorolt, elmérgesedett csapatváltások is zökkenőmentesebben zajlanak le, megkímélve a feleket rengeteg feszültségtől és anyagi kártól.
A Cyclingnews Evenepoel bejelentése kapcsán öt, közelmúltban történt szerződésbontásos ügyet elevenített fel, ami sokkolta a profi kerékpározás világát.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/04/18/4119822-83534088-2560-1440.jpg)
Hihetetlen visszatérés, Evenepoel sprintben verte Van Aertot - Videón a befutó!
Videó forrása: Eurosport
Cian Uijtdebroeks (Bora-Hansgrohe >> Visma-Lease a Bike)
A 2024-es szezon kezdete előtt jelentek meg az első pletykák, hogy Cian Uijtdebroeks, akit juniorként szupertehetségnek tartottak, és megkapta az "új Evenepoel" címkét is, két év után otthagyja a Bora-hansgrohe csapatát, pedig 2024 végéig volt érvényes szerződése.
A Visma-Lease a Bike 2023 decemberében jelentette be a fiatal belga bringás érkezését, azonban a Bora-hansgrohe rögtön cáfolta a hírt, és mint kiderült, az UCI sem hagyta még jóvá a megállapodást. A versenyző menedzserei azt állították, hogy Uijtdebroeks szerződését december 1-jével felmondták, amit a borások ismét vitattak, mondván ők a 2024-es szezonra is számoltak vele.
Uijtdebroeksról decemberben már olyan fotókat lehetett látni, hogy a vismásokkal edz, mire valamivel karácsony előtt a Bora-hansgrohe végre bejelentette, sikerült megállapodniuk a belga tehetséggel a szerződés felbontásáról.
A botrányos szakítás egyik oka lehetett, hogy Uijtdebroeksot saját állítása szerint verbálisan zaklatták a csapattársai a Vueltán – a Bora belső vizsgálata nem talált bizonyítékot a bullyingra –, illetve panaszkodott a csapat által biztosított felszerelések minőségére is a Chronos des Nations után.
Úgy tudni, hogy az Uijtdebroeks viharos csapatváltása kapcsán kirobbant vita késztette az UCI-t arra, hogy kidolgozza az új szabályrendszert és komoly büntetéseket helyezzen kilátásba a szabálytalan átigazolásokért. A jelenleg 22 éves Uijtdebroeksnak viszont ez a kiugrás egyelőre nem hozta meg a várt sikert, betegségek és sérülések hátráltatták őt abban, hogy úgy igazán beindulhasson a karrierje a 2022-es Tour de l’Avenir megnyerése után.
Az áttörés talán most jöhet el számára, ugyanis ötvenes szólóval húzta be a Tour de l’Ain zárószakaszát és az összetettet, megszerezve ezzel rögtön első két profi győzelmét.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/08/08/image-e75f4e99-3695-49ad-a7ea-83d5bb98889f-85-2560-1440.jpeg)
Uijtdebroeks ötvenes szóló után nyert először profiként
Videó forrása: Eurosport
Primož Roglič (Visma-Lease a Bike >> Red Bull-Bora-Hansgrohe)
Újabb 2023-as ügy, melyben a mostani Visma-Lease a Bike és a Red Bull-Bora-hansgrohe volt érintett, csak épp fordított előjellel, hiszen Primož Roglič a holland csapattal bontotta fel a 2025-ig szóló szerződését.
Az energiaital-márka érkezése mint új névadó szponzor jelentősen megdobta a német bejegyzésű sor költségvetését, és a Tour de France-győzelem érdekében szerették volna felturbózni a keretüket. Roglič eközben faramuci helyzetben találta magát a Vueltán, hiszen hiába volt az egyik topfavorit korábbi háromszoros bajnokként, a Visma utasította, hogy a piros trikóban tekerő Sepp Kusst segítse, ráadásul Jonas Vingegaard mögött B opcióként tekintettek volna rá a Touron is.
Roglič hamar megerősítette, hogy távozik a Vismától, miután beszámolók szerint a csapat hajlandó volt őt elengedni, amennyiben az új munkaadója kifizeti a szerződéséből hátralévő összeget. Voltak ugyan pletykák az Ineos Grenadiers, a Lidl-Trek és a Movistar érdeklődéséről is, de végül 2023 október 6-án eldőlt, hogy a Red Bull-Bora-Hansgrohét választja.
Roglič átigazolása a Vueltán tapintható vált feszültségek ellenére békésebben zajlott, mint Uijtdebroeksé, a Visma főnöke az UCI-elnökkel is leült tárgyalni, hogy elkerüljék a jogi hercehurcát.
A Red Bullnak a 2024-es szezont tekintve inkább sikeres volt a Roglič-projekt, mint nem, hiszen a szlovén klasszis megnyerte a Critérium du Dauphinét és később a Vueltát is, viszont a Tour de France-on egy – sajnos már-már menetrendszerű – bukás miatt hamar el kellett engedniük az összetettet, kapitányuk a 13. szakasz előtt kiszállt a versenyből. Roglič az idei katalán körön ugyan tarolt, de Girót szintén nem tudta befejezni.
Evenepoel megszerzésével (és Florian Lipowitz Tour-dobogójával) új korszak kezdődik a sárga trikóra hajtó Boránál, a 35 éves Roglič jövőjével kapcsolatban így ismét megindultak a találgatások (a szerződése év végén jár le), többnyire a Movistar hívásáról lehet olvasni.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/03/30/4115061-83438868-2560-1440.jpg)
Összetett, három trikó és két szakasz - Roglič mindent vitt a Katalán körön
Videó forrása: Eurosport
Tom Pidcock (Ineos Grenadiers >> Q36.5 Pro Cycling)
Tom Pidcock második olimpiai aranyérmét szerezte hegyikerékpárban a párizsi játékokon, és még azon a napon elkezdtek cikkezni a sajtóban arról, hogy szeretné elhagyni az Ineos Grenadiers csapatát.
A feszültség vélhetően abból is adódott, ahogyan Pidcockot ábrázolták a Netflix Tour de France-os sorozatában, az Unchainedben (magyarul "A peloton szívében"): volt egy ominózus jelenet, amikor az akkori ineosos sportigazgató Steve Cummings arra próbál utalni, hogy Pidcock nem tiszteli a csapatérdeket és nem rendeli alá magát Carlos Rodriguez összetett sikerének.
Azzal, hogy Pidcockot az utolsó pillanatban kitették az Ineos Lombardián induló keretéből, ráerősítettek a pletykákra és ezen a ponton már elkerülhetetlennek tűnt a szakítás. Viszont volt még egy kisebb csavar a történetben, hiszen a brit bringás is részt vett a november eleji csapatösszetartáson, ahol bemutatták a friss igazolásokat, amiből arra lehetett következtetni, hogy mégsem írt alá új megállapodást.
Egy hónappal később aztán jött a hír, hogy Pidcock felbontotta 2027-ig szóló gigaszerződését, és egy szinttel lejjebb, a pro-kontinentális Q36.5 Pro Cyclinghoz igazol. Mindkét fél hangsúlyozta, hogy a távozás feszültségmentesen zajlott.
Pidcock kifejezetten erős első szezont fut a Q36.5-tel: az AlUla Tourt két szakaszgyőzelemmel megnyerte, az andalúz körön dobogón zárt, a Strade Bianchén pedig második helyet szerzett Tadej Pogačar mögött, majd mindhárom ardenneki egynaposon ott volt a top 10-ben. A csapat első Grand Tourján, a Girón 16. lett összetettben, majd MTB-versenyekre koncentrált, hogy aztán a Vueltára való felkészülésként szakaszt nyerjen az Artctic Race-en.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/01/29/4091622-82970088-2560-1440.jpg)
Második versenynapján rögtön nyert az Ineost elhagyó Tom Pidcock
Videó forrása: Eurosport
Lorena Wiebes (Parkhotel Valkenburg >> Team Sunweb)
Lorena Wiebes még 2019-ben, üstökösként robbant be és lett a világ legjobb sprintere a kontinentális szintű Parkhotel Valkenburg versenyzőjeként. Abban a szezonban 15 győzelemig jutott, így érthető volt, hogy hirtelen több topcsapat is szerette volna a saját soraiban tudni a holland bringást.
Novemberben fel is röppent a hír, hogy Wiebes elhagyná a Valkenburgot, hogy egy erősebb felvezető sort kaphasson maga elé, érdeklődőkből pedig nem is volt hiány. Csábította volna a Trek-Segafredo, a CCC-Liv és a Sunweb is – a bökkenő csak az volt, hogy 2020 végéig szerződés kötötte holland csapatához.
Amikor Wiebes mégis megpróbálta elhagyni csapatát, a Parkhotel Valkenburg jogi akadályokat gördített elé és konkrétan perrel fenyegették meg; szerződésszegés miatt a holland bíróság elé vitték volna az ügyet. Wiebes ezen a pontot azt nyilatkozta, kész felhagyni a kerékpározással, ha nem hajlandók felbontani a szerződését. Szerencsére a feleknek még épp időben sikerült megállapodniuk, így elkerülték a pereskedést és a sprinter a júniusi átigazolási ablakban zöld utat kapott a távozásra.
Wiebes még tehát a Valkenburggal kezdte a következő évet, meg is nyerte nekik az Omloop van het Hagelandot, mielőtt beütött a covid-járvány és kényszerszünetre vonult volna a mezőny. Az egyezségnek megfelelően aztán Wiebes 2020. június 1-gyel a Team Sunwebhez szerződött (aktuális nevén Picnic PostNL), ahol két évet töltött el, mielőtt továbbállt volna Vas Blanka csapatához, az SD Worx-ProTime-hoz.
Leírni is elképesztő, hogy 26 évesen már 109 profi győzelemnél jár; a Touron és a Girón 5-5 szakaszt nyert eddig, kétszeres Európa-bajnok és egy rakat rangos egynapos-siker szerepel a neve mellett. Az SD Worxszel 2028 végéig van szerződése.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/07/29/image-4e1261e7-bf50-4de8-bf22-4921953f2046-85-2560-1440.jpeg)
Vos közelebb került hozzá, de Wiebes ismét verhetetlen volt a Touron
Videó forrása: Eurosport
Wout van Aert (Verandas Willems-Crelan >> Jumbo-Visma)
Az elmúlt évek legzűrösebb és legtovább húzódó szerződéses vitája a Champs-Élysées-n epikus csata után szakaszt nyerő Wout van Aerthoz köthető: olyannyira, hogy a Nick Nuyens-féle, harmadvonalas Verandas Willems-Crelan csapattól való távozása még ma sem egy lezárt történet.
Van Aert 2018 szeptemberében veszett össze a 2011-ben Flandria-győztes Nuyensszel, és a belga csapat tulajdonosaival egyeztetve felbontotta a szerződését, miután kiderült, hogy a Verandas-Willems hamarosan összeolvad a holland Roompottal.
Nem sokkal ezután alá is írta az egész országúti pályafutását meghatározó szerződését a Jumbo-Vismával: a holland WorldTour-csapatban elvileg 2020-tól kezdődően versenyezhetett volna, azonban Van Aert már 2019 márciusában csatlakozott hozzájuk, miközben Nuyens pert varrt a nyakába 1.1 millió eurós kártérítést követelve.
A belga bíróság először úgy ítélte meg, hogy a körülményeket figyelembe véve Van Aertnak jogában állt felbontani a Verandas-Willemsszel kötött szerződését, ráadásul tanúvallomások is alátámasztották a belga sztár vádjait, miszerint Nuyens megpróbálta rávenni korábbi edzőjét, Niels Albertet, hogy írjon alá egy, a tanítványára nézve terhelő nyilatkozatot.
Azonban Nuyens nem hagyta annyiban a dolgot, fellebbezését pedig 2021-ben el is fogadták, és a bíróság kötelezte Van Aertot, hogy fizessen korábbi csapatfőnökének 662 041,32 eurót – pontosan annyit, amennyit a csapat kiutalt neki a távozása napjáig. Van Aert fizetett is, de Nuyensnek ez sem volt elég, mindmáig próbálja kiperelni, hogy megkaphassa a teljes kártérítési összeget, az 1.1 milliót eurót.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/07/27/image-a20649d0-7014-418c-9fff-90ef5646e4a8-85-2560-1440.jpeg)
Egy örökké emlékezetes zárónap Párizsban, Van Aert szólóban nyerte a Tour utolsó szakaszát
Videó forrása: Eurosport
(Zárójel, de a Verandas-Willems Crelan 2019-ben valóban összeolvadt a Roompot-Nederlandse Loterij csapattal, ebből lett a pro-kontinentális Roompot-Crelan, amely mindössze egy szezont élt meg, majd a főszponzor kiszállásával megszűnt.)
Mindez nem akadályozta meg a szeptemberben a 31-et betöltő Van Aertot abban, hogy 10 Tour de France-szakasszal, Milánó-Sanremo-, Strade Bianche- és Gent-Wevelgem-győzelmekkel generációja egyik legsikeresebb versenyzőjévé, mellette pedig igazi MVP-vé váljon a Vismánál – ahová élethosszig tartó szerződés köti.
Az eredeti cikk a Cyclingnews oldalán jelent meg.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés