Most már kimondhatjuk, hogy a Hypercar 1.0 elbukott?
Kétségkívül aranykorát éli az endurance-versenyzés, mégis egyre többet beszélnek arról, mi mindent kellene változtatni a jövőben. Ebből is látszik, hogy bár a tíz aktív gyártó példátlan a sportág történetében, sokan aggódnak amiatt, hosszú távon is fenntartható-e ez az állapot.
Kettős Toyota-győzelem Bahreinben; mindent vitt idén a Ferrari a WEC-ben
Videó forrása: Eurosport
Az idei év slágertémája a konvergencia folytatása, egy teljesen egységes szabályrendszer elérése lett. Ezt a kérdést a Porsche már több mint egy éve pedzegeti, de a Ferrari szezoneleji dominanciáját látva idén egyre többen ültek fel erre a vonatra.
Az Autosport szeptember elején írt egy terjedelmesebb cikket a témában, és ebben a Porsche mellett a BMW, az Alpine, a Ferrari és a Peugeot programjának vezetője is kiállt amellett, fel kell számolni az LMH-LMDh kettősséget, és ki kell dolgozni egy közös szabályrendszert.
Miért? Mert egyre többen látják úgy, hogy hiába a nagy technikai fejlődés, hiába az egyre pontosabb szimulációk és a nyomatékmérő, a BoP még 2025-ben sem tart ott, hogy ennyire különböző autókat hatékonyan egy szintre tudjon hozni.
Viszont, ha ez így van, akkor ki kell jelentenünk, hogy az alap Hypercar-koncepció (nevezzük Hypercar 1.0-nak) elbukott?
Talán sokan emlékeznek még, hogy amikor az LMP1 összeomlása után megszületett a Hypercar-koncepció, akkor a változatosság volt egy egyik legfontosabb kulcsszó. Nem lesz szigorú technikai szabályrendszer, műszaki értelemben mindenki olyan autót hoz, amilyen az ő ízlésének a legjobban megfelel, a kasztnit is tele lehet tenni a márkára jellemző (és nem feltétlenül maxihatékony) stíluselemekkel… mert a végén majd jön a BoP, mindent elsimít.
A 2025-ben elhangzó nyilatkozatok alapján viszont úgy tűnik, ennyire eltérő autókat még nem bír el a teljesítménykiegyenlítés, így a jövő útja az egységesítés.
Ha valóban továbbmegy a konvergencia (most a legtöbben 2030-ra tartják reálisnak a közös szabályrendszert), akkor el kell fogadnunk, hogy műszaki értelemben kevésbé lesz változatos a mezőny.
Jelenleg vannak időszakosan összkerékhajtású és csak hátul hajtó hibridek, de van hibrid nélküli autó is a mezőnyben. Van hatalmas V12-es és 5,5 literes V8-as szívó, kicsi és hatékony 2,6-os turbó V6, szimpla és biturbó, és szinte minden a két véglet között.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/12/11/image-d1d406a6-df52-431c-8b46-d7527d8db9aa-85-2560-1440.jpeg)
Az utolsó nem-hibrid hypercar. 2026-tól már nem lehet tisztán benzines hypercart építeni.
Fotó: DPPI
El kell viszont fogadnunk, hogy az egységes szabályrendszer a változatosság bizonyos mértékű visszaszorulását fogja eredményezni. A friss WEC technikai szabályzatban például benne van, hogy a jövőben már nem lehet hibrid nélküli hypercarokat építeni (az Aston Martin még az maradhat), és a legtöbben egyetértenek abban, hogy az időszakos összkerékhajtástól is el kell majd búcsúzni.
Az autók megjelenése viszont továbbra is változatos, és amíg dögös és hangos gépek nagy sietségben haladva izgalmas csatákat vívnak, addig a közönséget aligha érdekli majd, hogy van-e benne hibrid rendszer, azt ki tervezte, és melyik tengelyen hajt.
A Hypercar 1.0-nak még van néhány éve, hogy bebizonyítsa, létezik olyan BoP, ami ennyire eltérő autókat is egy szintre tud hozni. De ha ez nem is sikerül, és a közös szabályrendszer lesz a megoldás, akkor sincs nagy baj.
Ez is érdekelhet:
- Van értelme autót fejleszteni egy BoP-s bajnokságban? És ha igen, hogyan?
- Hogyan mentheti meg egy még gyűlöltebb rendszer a BoP-t a WEC-ben?
- Porsche: ha megszűnik a BoP, a költségeket valamivel akkor is szabályozni kell
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/09/16/image-3aa005a4-b0a3-450b-ba0a-4ec3abe66d16-68-310-310.jpeg)