Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Az lesz, mint a DRS-sel? Tényleg elrontja Le Mans-t a felforgató új szabályozás?

Lantos András

Frissítve 31/03/2023 - 14:11 GMT+2

Idén jut az újdonságokból gazdagon azoknak, akik szeretik a hosszútávú autóversenyzést. Új autók, új kategóriarendszer, új szabályok, új rivalizálások. Miközben a legtöbb változást egybehangzó trombitaszó fogadta, van egy, ami beledobta kicsit a kókuszgolyót a ventilátorba. Mi most erről az egyről szeretnénk beszélni, és alaposan körül járni a témát.

Le Mans-nak semmihez sem fogható hangulata van. (Fotó: Lemans.org)

Fotó: From Official Website

A megváltoztatott Le Mans-i biztonsági autós szabályozás csak azért nem kapott mostanában nagyobb figyelmet, mert „túl sok” jó történik az endurance-világban.
Valójában viszont ez az idei szezon egyik slágertémája, és most, hogy túl vagyunk a nagyon várt idénynyitón, egy picit elő is került. Aki nem olvasta volna, nemrég a Toyota vezére mondott határozott véleményt az újításról. Mint minden kérdést, ezt is le lehet nagyon egyszerűsíteni. Jó az új szabályozás? Igen – nem. De általában, ha egy eldöntendő kérdés szintjére silányítunk egy témát, akkor azt csak a saját szempontunkból nézzük, ami meg – már csak a világ összetettsége miatt is – nem túl jó.
Próbáljuk meg inkább összeszedni, milyen szempontból és kiknek lehet előnyös, illetve hátrányos ez a módosítást, és akkor közelebb kerülünk az igazsághoz.

Miért akkora ügy a biztonsági autós szabályozás?

Ez lehet az első fontos kérdés, ami sokakban felmerült. Minek akkora feneket keríteni ennek? Nem az aerocsomagra vagy a motorra vonatkozó szabályokat változtatták meg, nem tesztelést vagy az elkölthető pénzt korlátozzák. Ez csak egy biztonsági autós szabálymódosítás.
Igen. Ami amúgy alapjaiban változtathatja meg a Le Mans 24h menetét. Sőt, ahogy Pascal Vasselon a fent említett interjúban mondta, akár le is értékelheti picit a győzelmet (na, erről is lehetne egy külön cikket írni).
picture

A Toyota aggódik az új szabályok miatt.

Fotó: AFP

Bármilyen autóversenyről is legyen szó, a safety car mindig befolyásolni fogja a végeredményt. A versenyigazgatók pont ezért igyekeznek arra, hogy a lehető legkevesebbszer nyúljanak ehhez az eszközhöz; ezért született meg az elmúlt években a Code60, amiből aztán az egészpályás sárga lett, vagy Le Mans-ban ezért találták ki a lassú zónát (amikor csak a pálya egy bizonyos szakaszán van sárga).
Ha azonban muszáj beküldeni a biztonsági autót, akkor az valószínűleg Le Mans-ban és az endurance-ban tud a legjobban fájni. Itt hosszú idő alatt felépített, igen nagy különbségek tudnak egy pillanat alatt semmivé foszlani, gondosan kiszámolt stratégiák összeomlani, szóval tényleg nagy jelentősége van a szabályozásnak.

Mik a legfontosabb változások?

Korábban részletesen összefoglaltuk a szabálymódosítást, így, ha valaki minden apróságra kíváncsi, az olvassa el a korábbi cikkünket. Itt csak a lényeget emelnénk ki.
Mostanáig a dolog úgy nézett ki, hogy beküldtek három safety cart, azaz legrosszabb esetben egyharmad környi előnyt veszíthetett el valaki, vagy ha a malac jó végére került, ekkora hátrányt dolgozhatott le.
picture

Teljesen átalakul a le mans-is biztonsági autós szabályozás. (Fotó: Lemans.org)

Fotó: From Official Website

Az új szabályozásban is marad a három biztonsági autó, de csak az elején. Mihelyst elmúlt a veszély, két safety car kiáll, a harmadik mögé kerül mindenki, és elkezdik szétválogatni a mezőnyt. Azok az autók, amelyek a kategória éllovasuk előtt vannak a biztonsági autós vonatban, megelőzhetik a safety cart, és gyakorlatilag ledolgozhatnak egy környi különbséget.
A végén még a három kategóriát is külön választják, és innen folytatódhat a verseny. Lesz tehát egy összerázott mezőnyünk, ahol azok, akik a biztonsági autóig a vezető körön tudtak maradni, tulajdonképpen nulláról kezdhetik a meccset.

És akkor ez most jó, vagy nem jó?

Ha erre a kérdésre rendesen akarunk válaszolni, akkor nem lehet egyetlen szempontból megközelíteni a dolgot. Nem az a kérdés, hogy jó, vagy nem jó, hanem az, hogy kinek jó, és kinek nem jó.
Akinek biztosan nem jó, az a verseny éllovasa, illetve azok, akik az ő közvetlen közelében vannak. Ők az új szabályozás miatt sokkal többet veszítenek majd, mint eddig. És itt sokszor olyan előny elvesztéséről lesz szó, amit kemény munkával szereztek meg a pályán.
Akiknek nagyon jó, azok a vezető körön lévő, de már nagyobb hátrányt összeszedő egységek, hiszen ők majdnem egy egész kört visszaszerezhetnek. A korábbihoz képest azoknak is kedvezőbb ez a szabályozás, akiket az éllovas már lekörözött, hiszen a három biztonsági autós vonat összevonásakor közel kerülhetnek ahhoz, hogy visszavegyenek egy körhátrányt.
picture

2022-ben a #22 United Autosport egység esélyei már az első kanyarokban elszálltak (Fotó: FIA WEC)

Fotó: From Official Website

Az új rendszer tűnhet majd igazságosnak és igazságtalannak is. Ha valaki 2-3 lassú zónával előnyt szerez, majd ezt a safety car elveszi tőle, az igazságos. Ha valakit a verseny elején kilöknek, de a biztonsági autó miatt újra helyzetbe kerül, az igazságos.
De ha valaki épített egy olyan autót, ami jobban kezeli a gumikat, kevesebbet fogyaszt, könnyebb erőlködés nélkül vezetni, jól beállította, leigazolta a világ legstabilabb versenyzőit, és ezért körönként fél másodperccel gyorsabb, majd egy biztonsági autó miatt elveszíti a 6 óra alatt kiharcolt előnyét, az minden, csak nem igazságos.

Egy endurance, vagy sok sprint?

Direkt a végére hagytam a legérdekesebb kérdést, ami már kicsit inkább filozófiai jellegű. Mennyire változtatja meg ez a szabálymódosítás a verseny jellegét? Mennyit veszít így Le Mans az „endurance-ságából”?
Aki látott az elmúlt években IMSA-versenyt, egyből tudja, mire gondolok. Az amerikai bajnokság futamai – ahol egy ehhez hasonló, sőt még drasztikusabb rendszer működik régóta - a legvégéig szorosak maradnak, szinte folyamatosan hat-nyolc-tíz másodpercre vannak egymástól az élmenők, de milyen áron?
Az IMSA 10, 12 vagy 24 órás versenyei sokszor inkább öt, hat vagy 12 darab kétórás sprintfutamból állnak.
Ez lenne az endurance jövője? Izgalmasnak kétségkívül izgalmas, és szorosnak is szoros, de mennyire endurance?
Én magam ortodox endurance-hívő vagyok, és bár sok szempontból imádom az amerikai autóversenyzést, az IMSA-t pedig különösen, az állandó „lenullázás” miatt valahogy mégsem tud már úgy magával ragadni Daytona vagy Sebring. Ha leülök egy hosszútávú versenyt nézni, akkor nem egymás után fűzött Forma-1 hosszúságú sprintversenyeket akarok látni, hanem igazi, semmihez sem fogható hangulatú és dinamikájú endurance-t.
picture

Le Mans-nak és az endurance-versenyzésnek teljesen egyedi hangulata van. (Fotó: FIA WEC)

Fotó: From Official Website

Látni szeretném, ahogy kirajzolódik az autók stílusa közti különbség. Az egyik hosszabb etapokat megy, a másik melegben erősebb, a harmadik az éjszakát várja, a negyedik korán bajba került, és próbál felzárkózni, az ötödik alternatív stratégiát nyit, a hatodik jól megy át a forgalmon, a hetedikben kicsit lassabb a bronz pilóta, a nyolcadikban van egy ultragyors ezüst.
Valaki a verseny elején gyorsabb volt, de a harmadik etapokat már nem bírja olyan jól, ezért zárkóznak fel rá. Valaki nappal hátrányba került, de éjszakára, a hűvösebb időben felgyorsult. Van, aki kisebb műszaki gonddal küzd, és már nem tudja ugyanazt a tempót, mint a verseny elején.
Az igazi endurance és Le Mans hangulathoz nem kell állandó test-test elleni csata az élmenők között. Persze nem árt, ha van, de csak akkor, ha az természetes módon, erőből, észből, ügyességből valósul meg.
Le Mans nem lesz jobb attól, ha menet közben lenullázák, ami addig történt. Le Mans önmagában is jó!
Persze, ahogy korábban említettem, nem jó, ha csak egy szempontból nézzük a dolgokat. Nekem is muszáj elfogadnom, hogy vannak olyan nézők, akiknek kell, hogy az élmenők folyton egymás nyakán loholjanak. Akiket nem köt le mindaz, amit az előbb felsoroltam.
Az új szabályozással az FIA és az ACO valószínűleg nekik is próbál kedvezni. Hogy ők vannak-e többen, vagy mi, azt nem tudom, ezt majd a következő évek eldöntik. Le Mans varázsa mindehogy óriási, csak nehogy az legyen, hogy az új nézők bevonzása közben az egész elveszti az egyediségét, és pont az elkötelezett rajongóknak okoz csalódást.
picture

A Forma-1-ben a DRS megoldott pár problémát, de teremtett helyette újakat.

Fotó: AFP

Mert az egész engem kicsit a DRS-re emlékeztet a Forma-1-ben. Létezett egy probléma: kevés az előzés. Jött egy mesterségesen létrehozott megoldás, amitől lett előzés, de vele együtt egy másik probléma is megjelent: a valódi, tökös, előzésekből kevesebbet láttunk, kikerülésből annál többet.
Félek, hogy ez az új szabályozás is hasonló csapdát rejt magában. Lehet, hogy megold majd egy-két problémát, de nyit helyette másikakat, talán nagyobbakat.
De a gyászos lezárás helyett van azért miben reménykedni. Az Eduardo Freitas vezette Le Mans-i sportszakmai csapat az elmúlt években bebizonyította, a lehető legritkább esetben nyúl a biztonsági autó eszközéhez. Bízom benne, hogy az új szabálykönyvvel az asztalukon még óvatosabbak lesznek, és amit lehet, megoldanak lassú zónával vagy FCY-vel.
És ha a verseny csak egyszer-egyszer állítja a feje tetejére a biztonsági autó, azt még a hozzám hasonló ortodox endurance-hívők is csak elviselik valahogy. A megszáradt békás gumicukor rágása például ilyen esetekre különösen ajánlott.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés