Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

"Veszélyes" a lassú zóna Le Mans-ban, több pilóta is változtatást sürget

Lantos András

Publikálva 22/06/2023 - 14:58 GMT+2

Egy rendkívül balszerencsésen alakuló lassú zóna okozta a #7 Toyota vesztét a centenáriumi Le Mans 24h-n, és nem ez volt az egyetlen hasonló eset. Jóval korábban, a verseny második órájában a #3 Chip Ganassi Cadillac is egy ilyen szituáció miatt került komoly hátrányba. Azóta több pilóta is jelezte, szerintük át kéne gondolni a lassú zónák rendszerét, mert ez így veszélyes.

A #7 Toyota végzetes balesete a 2023-as Le Mans 24h-n

Nem meglepő, hogy két olyan pilóta foglalt állást a kérdésben, aki lassú zónához köthető balesetbe került az idei Le Mans-on.
A lassú zóna egy speciális biztonsági eszköz, amit csak Le Mans-ban használnak. A 13,6 km hosszú pályát kilenc zónára osztották fel, és kisebb balesetek esetén nem biztonsági autót vagy egészpályás sárgát használnak, hanem csak az adott zónát "sárgázzák" be.
Ilyenkor a baleset által érintett szakasz előtti zónában már megjelennek a "Next Slow"-feliratok, amik figyelmeztetik a versenyzőket, hogy a következő szakasz már lassú zóna lesz. Oda megérkezve pedig 80 km/h-ra kell lelassítani, és ezt a zóna végéig tartani kell.
A megoldás elmés, hiszen egy lokális jelentőségű balesetnél a pálya többi részén nyugodtan lehet tovább versenyezni. A versenytempóról történő lassítás viszont mindig veszélyes, hiszen a pilóták a lehető legkevesebb időt szeretnék veszíteni.
A most szóban forgó lassúzónás baleseteket is az okozta, hogy a pilóták nem értették meg egymást, és nem egyforma ütemben kezdtek el lassítani a 80 km/h-s szakasz előtt.
A #3 Cadillacet vezető Sebastian Bourdais-be a Dunlop hídnál ment bele a #21 AF Corse Ferrari egy elég szerencsétlen szitu miatt. Éppen az 1-es lassú zónán mentek keresztül, amikor azt feloldották, utána a kettes viszont aktív maradt.
Nem volt tehát "Next Slow", a pilóták először zöld zászlót láttak, majd kicsivel később egyből sárgát, és azt, hogy kezdődik egy lassú zóna. Bourdais a fékre lépett, a mögötte érkező GT-autók viszont nem érzékelték időben a helyzetet, és ebből lett a baleset.
picture

Egy lassú zónánál lökték ki a #3 Chip Ganassi Cadillac-et

„Ez egy nagyon balesetveszélyes helyzet. És szerintem a lassú zónák unalmassá is teszik a versenyt. Túl hosszúak. Az első évben még tökéletes volt, amikor kanyaronként jelölték ki őket, az egyeneseket pedig elválasztották a kanyaroktól. Most viszont kb. egy perc átmenni egy lassú zónán. De miért?” – fogalmazott Bourdais a Sportscar365-nek.
„Az egyik a Tetre Rouge-tól az első sikánig tart. Tényleg szükség van erre? Ha történik egy baleset, az vagy a Tetre Rouge-ban, vagy utána az egyenesben, vagy a sikánnál van. Miért kell lassú zónába vonni mind a három szakaszt?”
„Alaposan át kell gondolni ezt az egészet, különösen, amikor több lassú zóna aktív, és elkezdik visszavonni őket. Az mindenki számára komplikált helyzet.”
A #7 Toyota a még rosszabbul járt, Kamui Kobayashinak a verseny végét jelentette, amikor a nyolcadik órában a Tetre Rouge kanyarnál szintén egy lassú zónához érkezve történt tömegbaleset, a #66 JMW Ferrari, valamint #35 Alpine és a Graff csapat LMP2-es autójának részvételével.
picture

A #7 Toyota végzetes balesete a 2023-as Le Mans 24h-n

Memo Rojas az Alpine Orecában a vártnál korábban fékezett, így Kobayashi választhatott: megelőzi, és megbüntetik, vagy ő is fékez, és reménykedik, hogy hátulról nem találják telibe. Reménykedett, de telibe találták, és olyan szinten bontották le a féltengelyt, hogy nem tudott visszajönni a boxba.
„Szerintem az egészpályás sárga sokkal biztonságosabb, mert lenyugtatja a mezőnyt, és mindenkit ugyanúgy érint. Teljesen mindegy, hol vagy, milyen távol, le kell lassítanod 80 km/h-ra. Ezek a helyzetek nagyon nehézzé tudnak válni, különösen, ha például nem működik a rádió. Amúgy nem lennénk ilyen balesetek” – idézi Kobayashit a Sporscar365.
„61 másik autóval osztozunk a pályán, és vannak újak, meg vannak tapasztal versenyzők, teljesen összekeverve. Mi tudjuk, mit kell tenni ilyen helyzetben, de képzeljenek el egy srácot, aki először indul Le Mans-ban, és lát egy ilyen jelzést. Őszintén szólva elég könnyű összezavarodni.”
Mivel a lassú zónát egyedül Le Mans-ban használják, a tapasztalatlanabbaknak és a nem-profi pilótáknak kevés lehetőségük van gyakorolni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés