Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Egy nagy igazságtalanság vége - földrengésszerű változtatás Le Mans-ban

Lantos András

Frissítve 21/02/2023 - 16:54 GMT+1

Az elmúlt évek legdrámaibb szabályváltoztatása következik idén a Le Mans 24h-n, melynek köszönhetően az eddiginél igazságosabbá válhat a világ legnagyobb hosszútávú autóversenye. A módosításoknak persze ára is van, a jövőben az érintett szakaszok hosszadalmasabbak lehetnek. Viszont a változtatásnak köszönhetően nem csak igazságosabbá, de szorosabbá is válhat a verseny.

Ilyen volt a 90. Le Mans-i 24 órás autóverseny - az összefoglaló, amire mindenki várt

Idén centenáriumát ünnepli a világ legnagyobb szabású autóversenye, és a 100 éves évfordulóhoz egy hatalmas szabálymódosítás is jár.
Valami olyan, amit sokan régóta szerettek volna már Le Mans-ban. Valami olyan, ami Amerikában már évek óta működik, és szorosabbak tőle a versenyek. Valami olyan, amit egészen biztosan megosztja majd a résztvevőket és a rajongókat. Valami olyan, ami komoly változást hozhat a verseny menetében.
A február 20-án nyilvánosságra hozott idei szabálykönyvből kiderül, teljesen átalakítják a biztonsági autós fázisokat a Le Mans 24h-n. A legtöbb bajnokságban vagy pályán ez egy huszadrangú kérdés lenne. Le Mans-ban viszont a verseny végkimenetelét meghatározó esemény.
Ennek oka, hogy a Circuit de la Sarthe 13,6 km hosszú, tehát ha baj van, túl sok időbe telne, mire egy biztonsági autó összeszedi a teljes mezőnyt. Le Mans-ban ehelyett három safety car van: egy a boxutcában, egy az első sikánnál, egy pedig az Arnage kanyarban.
Komoly probléma esetén a hármat egyszerre küldik a pályára, így gyorsabban vissza tudják fogni a mezőnyt, el lehet kerülni a veszélyes helyzeteket, és hamarabb meg lehet kezdeni a beavatkozást.
picture

Továbbra is marad a három biztonsági autó, de...

Fotó: AFP

A három biztonsági autó viszont komoly igazságtalanságokhoz vezet sokszor. Pontosabban: a safety car önmagában is igazságtalan, hiszen eltünteti a pályán megszerzett előnyöket, de a fűnyíró elv helyett a három safety car-os rendszer válogatós módon tud igazságtalan lenni.
Vegyünk egy kitalált helyzetet. Az első három helyen haladó autó között egyaránt 10-10 másodperc a különbség. Történik egy baleset, a versenyirányítás beküldi a biztonsági autót, miközben a trió éppen a Tetre Rouge környékén jár. Az élen álló autó még pont átmegy az egyes sikánon, mielőtt az ott állomásozó safety car a pályára hajtana.
Mi történik? A második és a harmadik helyen haladó autó a B-jelű biztonsági autós vonatba kerül, és eltűnik közülük a 10 másodperc különbség. Az élen álló autó ellenben sárga zászló mellett felzárkózhat a C-jelű biztonsági autó (amelyik az Arnage kanyarnál jött be) mögötti sorra, és neki a 10 másodperces előnye hirtelen egyharmad körre nő.
Az idén érkező szabálymódosítás ezzel igyekszik leszámolni. Könnyű megoldás nincs, így az igazságosabb rendszerért hosszabb és bonyolultabb safety car fázisokkal kell fizetni.

Mi történik, ha biztonsági autóra van szükség?

Az új rendszerben a fázis eleje nem változik. Mihelyst a versenyirányítás dönt a safety car beküldéséről, a sportbírói posztokon elkezdik lengetni a sárga zászlót, és kiteszik az SC táblákat. Ugyanebben a pillanatban a boxutca kijárata „bezár”, a bejárat viszont nyitva marad.
A biztonsági autók a szokásos helyeikről (célegyenes, első sikán, Arnage-kanyar) a pályára hajtanak, és összegyűjtik az autókat. Nem várnak az élen álló egységre, oda hajtanak ki, ahova éppen kijön, és az érkező autók mind felsorakoznak mögöttük.
A boxutca kijárata ezután csak akkor nyit ki, amikor valamelyik safety car sor megérkezik, és annak utolsó autója is áthaladt a kettes safety car vonalon. A kijáratnál várakozó autók ekkor óvatos tempóban felzárkózhatnak a vonat végéhez.
És akkor a változtatások.

A mezőny összevonása

Innentől kezdve jön az a rendszer, ami az amerikai IMSA-bajnokságban már régóta működik, és amihez az új Le Mans-i módszer is eléggé hasonlít.
Amikor a veszély elmúlt, és a versenyirányítás újra biztonságosnak ítéli a pályát, kezdetét veszi az „összevonás” fázisa. A csapatok időmérő monitorjain megjelenik az „incident clear – prepare for merging” (a pálya tiszta – félkészülés az összevonásra) felirat.
Ezzel párhuzamosan a boxutca bejárata is bezár.
picture

Továbbra is lesz várakozás a boxutca kijáratánál.

Fotó: From Official Website

A B- és a C-jelű biztonsági autó (amelyik az első sikánnál és az Arnage-kanyarnál jött be) ekkor zöldre váltja a lámpáját, ami jelzés a mögötte jövő autóknak, hogy megelőzhetik, és megkezdhetik a felzárkózást az A-jelű biztonsági autó mögé. Ezt biztonságosan, de a lehető leggyorsabban kell megtenniük.
Ha valakinek ebben a szakaszban a boxba kell hajtania, csak úgy teheti meg, hogy erről a belső kommunikációs rendszeren keresztül értesíti a versenyirányítást, és a kiállás után csak akkor térhet vissza a pályára, ha a vonat utolsó autója elhagyta a kettes safety car-vonalat.
Ezzel véget ér az összevonás szakasza.

A mezőny elrendezése (pass around)

Az új rendszer második szakaszát angolul pass aroundnak hívják, és az IMSA-bajnokság nézői már jól megismerték.
Ekkor tehát már a teljes mezőny egy biztonsági autó mögött sorakozik fel. A versenyigazgató utasítására minden olyan egység, amely a vonatban a saját kategóriáját vezető autó előtt található, megelőzheti a sort, és felzárkózhat a vonat legvégére.
A hátrányukat így ledolgozó autók egymás természetesen nem előzhetik meg, tehát a kategórián belüli sorrend nem változik.
picture

Az új szabályok között még inkább igaz a mondás: "csak maradj a vezető körön!" (Fotó: fiawec.com)

Fotó: From Official Website

A gyakorlatban az úgy történik majd, hogy az időmérő monitorokon először megjelenik a „prepare for pass around” (felkészülés a pass aroundra) felirat. A mezőny ezután a pálya bal oldalára húzódik. A safety car felkapcsolja a zöld lámpát, a monitorokon pedig megjelenik a „go for pass around” (kezdődik a pass around) jelzés.
Minden autó, amely jogosult erre (tehát a biztonsági autós sorban a kategóriájában élen álló autó előtt van), áthúzódik az pálya jobb oldalára, megelőzi a safety car vonatot, majd felzárkózik a sor végére.
Fontos, hogy minden esetben a csapatok feladata megállapítani, jogosultak-e részt venni a pass aroundban van sem. Aki ebben hibázik, az két körös stop and go büntetést kap, amit zöld zászlónál kell letölteni.
Ezzel véget ér a mezőny elrendezése.

A kategóriák szétválogatása

A második fázis után tehát van egy mezőnyünk, amely egyetlen biztonsági autó mögött sorakozik fel, és az azonos körön lévő autók a megfelelő sorrendben követik egymást a pályán. Most következik az utolsó szakasz.
Ennek lényege, hogy a biztonságosabb újraindítás, és az izgalmasabb verseny kedvéért szétválasztják a három kategóriát, a Hypercart, az LMP2-t és a GT-t.
A folyamat hasonlít a pass aroundra, csak pont fordítva zajlik, ezért is kapta angolul a „drop back” azaz a „visszamaradás” nevet.
Először a „prepare for drop back” majd a „go for drop back” felirat jelenik meg az időmérő monitoron, ami után a mezőny a pálya bal oldalára húzódik, az éppen soron következő kategória átsorol a jobb oldalra, lelassít, és visszamarad a safety car vonat végére. Természetesen anélkül, hogy a kategórián belüli sorrend megváltozna.
picture

A kategóriákat is szétválasztják egymástól.

Fotó: AFP

Először az LMP2 teheti ezt meg, majd egyből után a GT-mezőny is. Ezzel véget ér a rendezkedés, és a versenyigazgató elkezdheti a safety car behívását.
Az eddiginél jóval hosszabb és bonyolultabb biztonsági autós fázis után viszont lesz egy szorosan összerázott mezőny, amelyben a harcoló felek közvetlenül egymás nyomában vannak az újraindítás pillanatában, ráadásul egy ideig a forgalommal sem kell foglalkozniuk, mivel az egyes kategóriák is elkülönülnek.
A folyamat hosszúsága miatt a verseny utolsó 60 percében már nem alkalmazzák ezt a rendszer, ha olyankor biztonsági autóra van szükség, akkor az eddig megismert szabályok lesznek érvényben.

Boxkiállás a biztonsági autó alatt

Összehasonlítva az amerikai rendszerrel van egy nagy különbség: Le Mans-ban nem lesz safety car alatti szervezett boxkiállás a prototípus és a GT-autók számára.
Ehelyett – amíg mind a három SC a pályán van - az eddig megszokott szabály marad érvényben, tehát be lehet jönni a boxba, a kijárat viszont csak akkor nyit, amikor az egyik (vagy később már az egyetlen) biztonsági autós vonat éppen elhaladt előtte, és a boxban várakozók hamar fel tudnak zárkózni a sor végére.
A mezőny összevonásától kezdődően a boxutca bejárata is zárva lesz, és a teljes fázis végéig csak akkor lehet bejönni, ha arról előzetesen értesítették a versenyirányítást. Kihajtani pedig továbbra is csak akkor szabad majd, miután a sor elhaladt a kijárat előtt.
picture

A biztonsági autós fázis alatt továbbra is szigorú szabályok vonatkoznak a boxkiállásra (fotó: fiawec.com)

Fotó: From Official Website

Fontos azt is megjegyezni, hogy mivel a Circuit de la Sarthe egy szokatlanul hosszú pálya, a kisebb és közepes súlyosságú incidensek esetén továbbra is a lassú zónákat (slow zone) alkalmazzák majd, és a biztonsági autóra sokkal kevesebbszer lesz majd szükség, mint más helyszíneken. Főleg, hogy a lassú zóna mellett még az egész pályás sárga is ott lesz az versenyirányítás ezköztárában.
Az új szabályozás mellett még inkább megerősödik a klasszikus endurance-ökölszabály, hogy ’csak maradj az élen állóval azonos körön’. Aki ugyanis még nem kapott körhátrányt, az egy safety car fázisban lenullázhatja az addig összegyűjtött hátrányát.
Ez lehetővé teszi, hogy az eddigieknél tovább maradjon szoros a verseny mindhárom kategóriában, de biztosan kap majd kritikákat azoktól, akik szerint ez túl erős mesterséges beavatkozás a küzdelem alakulásába.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés