Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Tervben volt a Tyrrell márkanév felélesztése a WEC-ben

Lantos András

Publikálva 06/04/2023 - 13:53 GMT+2

Úgy tűnik, Colin Kolles mindenképpen egy patinás forma-1-es márkanév életre keltésével szeretett volna megérkezni a Hypercar-kategóriába. A ByKolles csapat tulajdonosa több lehetőséget is megfontolt, a választás pedig végül a Vanwallra esett, amely 1958-ban a Ferrarit megelőzve megnyerte az F1 történetének első konstruktőri világbajnokságát. De volt más ötlet is.

Egy emlékezetes Tyrrell-autó, a "troli" 1998-ból.

Fotó: AFP

A Dailysportscar értesülése szerint a független német konstruktőr eredetileg egy másik közkedvelt, de már megszűnt F1-es csapat, a Tyrrell nevének felélesztését tervezte.
Arról egyelőre nem beszéltek, mi vezetett a váltáshoz, de a teljes egészében saját maguk által tervezett és épített autó végül a Vanwall Vandervell 680 nevet kapta.
A Tyrrell név a fiatalabb F1-nézőknek talán keveset mond, és a közepesen időseknek is inkább csak egy sereghajtó csapat ugorhat be először, pedig a brit alakulat volt a Forma-1 csúcsán.
Ken Tyrrell 1958-ben alapította meg saját csapatát, és tíz év után érkezett meg a Forma-1-be, először mint a Matra partnere, majd a '70-es évek elejétől már mint saját konstruktőr.
A sikerek nagyon hamar jöttek; már 1969-ben világbajnokok lettek még a Matra autójával és Jackie Stewarttal, majd '71-ben és '73-ben is ismételni tudtak a skót legendával, de akkor már a saját Ford-Cosworth-motoros gépükkel.
A csúcs 1971 volt számukra abból a szempontból, hogy akkor a gyártók világbajnoki címét is elhozták az egyéni mellé.
A Tyrrell még ezután is sokáig eredményes csapatnak számított, 1976-ban például bevetették a vezető mérnökük, Derek Gardner által tervezett legendás hatkerekű versenyautót, a P34-et, ami az F1 történetének egyik legkülönlegesebb gépe lett, és ami '76-ban kettős győzelmet aratott a Svéd Nagydíjon.
picture

A legendás hatkerekű Tyrrell P34

Fotó: AFP

Az újító kedvét mindig is megőrző brit alakulat a '80-as, '90-es években már inkább a mezőny második feléhez tartozott, és Ken Tyrrell végül 1997-ben eladta az egészet a BAR-nak. Amelyből aztán később a Honda, a Brawn GP és a jelenlegi Mercedes csapat lett.
Az igazsághoz viszont hozzá tartozik, hogy a BAR már egy másik műhelybe költözött el, a Tyrrell felszereléseinek nagy részét pedig a későbbi Minardi-tulajdonos Paul Stoddard vette meg. Klasszikus jogutódlásról tehát nehéz lenne beszélni, a Tyrrell a szó szoros értelmében megszűnt.
A Vanwall név kiválasztásáról amúgy nemrég Colin Kolles az Autohebdónak adott interjújában is beszélt.
„Ezt a nevet szinte teljesen elfelejtették az emberek, ma pedig – valami miatt – újra mindenki erről beszél. Számunkra nem volt létfontosságú ez a névválasztás; egészen nyugodtan megtarthattuk volna a ByKolles nevet is” – mondta Kolles az Autohebdónak.
picture

A Vanwall Vandervell 680 hypercar (Fotó: FIA WEC / FocusPackMedia - Gabi Tomescu)

Fotó: From Official Website

„Viszont ismerem a Vanwall, és az alapító, Tony Vandervell történetét, ahogy legyőzték a nagy csapatokat, és ez tökéletesen egybevág a mi céljainkkal is. Ráadásul ő is olyan valaki volt, aki lehetőséget adott nagyon fiatal mérnököknek és versenyzőknek, akikből aztán sztár lett.”
„Mi a ByKollesnél pontosan ugyanezt szerettünk volna megvalósítani, beleértve a Forma-1-et. Voltak párhuzamok az életünkben, és emiatt jó összehozni a kettőt.”
A Vanwall bemutatkozása bíztatóra sikerült Sebringben, a vadonatúj autó hiba nélkül futott a kifejezetten megterhelő amerikai pályán, amíg nem kapott egy torpedót az egyik Peugeot-tól.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés