Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Megy tovább a reform: új kategóriához új gumibeszállító a WEC-ben

Lantos András

Publikálva 07/04/2023 - 10:20 GMT+2

Sok minden átalakul mostanában az Endurance-világbajnokságon, és nem csak a csúcson, a Hypercar-kategóriában. Jövőre például teljesen megváltozik a GT-mezőny is, hiszen a 2011 óta létező GTE-kategória helyét átveszi a világszerte elterjedt GT3, amely egy sor új gyártót hoz a WEC-be. Nemrég azt is bejelentették, ki gyártja majd nekik a gumikat.

WEC 2023 - Sebring

Fotó: Michelin compétition

Az utóbbi években komoly Michelin-főlény alakult ki a hosszútávú-vb-n.
A franciák látták el gumikkal az LMP1-et, a GTE Pro-t és a GTE Am-et is, és egyedül az LMP2 lógott ki a sorból: ők a Goodyear gumijait használták.
A GTE Pro tavaly év végén megszűnt, de az arány továbbra is 2:1 a Michelin javára, hiszen a P1 után a Hypercar-kategóriának is ők szállítanak.
A GTE Am-ben egyébként érdekes a helyzet, mivel a két prototípus géposztállyal ellentétben a szabályok itt továbbra sem határoztak meg kizárólagos gumibeszállítót, tehát elméletben lehetne gumiverseny. De nincs, mivel évek óta minden csapat Michelint használ. Utoljára az Aston Martin ment Dunloppal, de még 2017-ben.
2024-ben ez is megváltozik, az FIA ugyanis kiírt egy kizárólagos, három évre szóló beszállítói tendert az új LMGT3 kategóriára, amit a Goodyear nyert meg. Jövőre tehát megfordul az arány, háromból két kategóriát az amerikaiak látnak el, a Michelinnek pedig marad a Hypercar.
Hosszú távon viszont egyensúly állhat be a két óriásgyártó között, hiszen egyre többet pletykálnak arról, hogy a Hypercar-kategória várható növekedése és a GT3 elképesztő változatossága miatt hamarosan az LMP2-t is kivezethetik a WEC-ből. Tehát maradhat egy prototípus géposztály Michelin-gumikon, és egy GT, ami Goodyeareken fut.
picture

WEC 2023 - Sebring

Fotó: Michelin compétition

Az FIA ráadásul jelezte, ezzel még nincs vége a gumireformnak; a jövőben további változtatások érkeznek, amivel költséghatékonyabbá és fenntarthatóbbá próbálják tenni a sorozatot.
„A gumik jelentik az egyik legfontosabb olyan területet, ami a következő években sokat fog változni. Már megszabadultunk a gumimelegítőktől, és folyamatosan csökkenteni fogjuk az elérhető gumikeverékek számát. Pont ezért egy olyan tapasztalt gyártóra volt szükségünk, aki ismeri a WEC-et és a GT3-at is” – mondta Richard Mille, az FIA Endurance Bizottságának elnöke.
„Az LMGT3 kereskedelmi forgalomban lévő, tehát a polcról levehető gumikon megy majd, ami fontos előrelépés a költségek csökkentése szempontjából is.”
A Hypercar- és a GT-csapatok a normál WEC-futamokon jelenleg kettő, Le Mans-ban három különböző keverék közül választhatnak, ami azt eredményezi, hogy a Michelinnek rengeteg „felesleges” gumit kell szállítani és tárolnia. Az IMSA-ban ezzel ellentétben már évek óta csak egy keverék van, és a hírek szerint ez a cél a WEC-ben is.
picture

Páratlanul változatos lehet a 2024-ben érkező LMGT3 géposztály.

Fotó: From Official Website

Az új LMGT3 érkezése hihetetlenül színessé teheti majd a WEC-mezőnyt, hiszen a kategóriába rengeteg autót homolgizáltattak. Csak az igazán nagy gyártókat számolva is pillanatok alatt eljutunk 14-ig, a kicsikkel és a korábbi verziókkal együtt pedig 50 fölé kerülünk.
Nem véletlen, hogy a pletykák szerint a WEC alaposan rendszerbe szedné a nevező autókat, és állítólag az a cél, hogy egy márkának legfeljebb két egysége legyen a bajnokságban. Bárhonnan is nézzük, ez a legnagyobb gyártókkal is 30 autót jelentene, szóval valahol érthető a törekvés.
A GT3 érkezésének tavalyi bejelentésekor még arról is volt szó, hogy az Endurance-világbajnokságon induló autókhoz extra, prémium aero-csomagot kell gyártani, hogy vizuálisan is eltérjenek a többi GT3-as bajnokságban futó gépektől, de erről azóta nem nagyon beszélt senki.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés