Egyetlen kérdésnek indult, hosszú és érdekes beszélgetés lett a Cofidis versenyzőjével készített interjúnk.
Vannak beszélgeteések, amikről előre lehet sejteni, hogy nem lesznek majd unalmasak. És vannak beszélgetések, amikor egy kevésbé ismert versenyző egészen meglepően érdekesnek bizonyul. Pierre-Luc Périchon sem feltétlenül az a figura, akihez először jutna eszébe odamenni egy újságírónak, pedig a Cofidis versenyzője olyan egyéniség, akinek mindenről megvan a véleménye, tapasztalat révén pedig rengeteg kérdésben vannak éles meglátásai.
Eredetileg ez a beszélgetés is egyetlen kérdésnek indult. A Guillaume Martinnel készített interjúnk során megtudtuk, hogy Périchon azért jó szobatárs, mert beszédes tud lenni, így jó ötletnek tűnt tőle is megtudakolni, hasonlóan látja-e a csapatkapitányát.
Route d'Occitanie
Valter Atit kicsinálta a sivatagi hőség, de végigküzdötte a királyszakaszt
19/06/2022 06:14
„Igazából azért vagyunk szobatársak, mert nagyjából azonos a bioritmusunk, egyszerre kelünk és fekszünk. Jó köztünk az összhang, nincs semmi feszültség, ami a regenerációnak is jót tesz, így mindketten könnyebben kihozhatjuk magunkból a maximumot.”
Kiderül az is, hogy kettejük között a kommunikáció azért inkább úgy néz ki, hogy Périchon beszél, Martin pedig többnyire hálás hallgatóság.
„Remélem legalábbis, hogy szeret hallgatni. Látom azért, amikor kicsit fáradtabb és csendre vágyik, olyankor igyekszem nem zavarni.”
https://i.eurosport.com/2022/05/16/3373845.png
Amikor Martin nem vágyik beszélgetésre, gyakran kezébe vesz egy könyvet, vagy belekezd egy sorozatba a tabletjén. Utóbbiban Périchon szerint elég változatos ízlése van, beszélgetésünk idején épp egy sorozatgyilkosos sorozatot pörgetett – a címet sajnos nem tudtuk meg –, de látta már természetfilmet is nézni.
Périchon ilyen estekben gyakran használja ki a szabadidejét arra, hogy valamilyen módon továbbképezze magát, de ilyenkor szokott beszélgetni a családjával is. Pihenésként a Forma-1-et követi, igaz, a versenyek miatt nem mindig van ideje megnézni azonnal a futamokat.
„Szeretem a technikai sportokat, mert szerintem közel állnak a kerékpározáshoz. Már nálunk is az apró előnyökről (marginal gains) szól a sport, ez ott is hasonló, ahogy különböző stratégiák szerepe is. Amúgy is technika-őrült vagyok.”
Németh Szabi erre lelkesen rákérdez a MotoGP-re is, és nem is lő vele mellé.
„Beszélgettünk már róla az ebédlőasztalnál, de még nem volt rá időm. Van egy egyéves kisfiam, azt mondják, ha kisgyereked születik, egy nap legfeljebb 45 perc szabadidőd van. Abba azért nehezen fér bele a kerékpár, a Forma-1 és a MotoGP is.”
Megüti a fülünket, hogy a kedvenc Forma-1-es versenyzőjeként Lewis Hamiltont már múlt időben emlegeti, pedig a hétszeres világbajnok még tavaly is a bajnoki címért küzdött. Ez egészen új irányba indítja el a beszélgetést, mivel kiderül, Périchon épp ezt a változatosságot irigyli az F1-ben.
„Ott gyorsan változhatnak a dolgok, mert a szabályok minden évben mások. Ez csak az én véleményem, de szerintem a kerékpársport túl kiszámítható lett. Egy csapat az élre áll, hogy összehozza a sprintet, vagy tempót menjen az emelkedők kezdetéig. Minden szezon is hasonló. Vannak néha mondjuk ötéves ciklusok, ahogy volt az Ineosnak öt erős éve, aztán a Jumbónak, most pedig itt az UAE. Ők azok, akik sok pénzt ölnek abba, hogy jobbak legyenek.”

Pierre-Luc Perichon

Fotó: AFP

Tavaly valaki összedobott egy statisztikát, ami arról szólt, hogy amikor Pogacar, Alaphilippe, Van Aert, Van der Poel és Roglic ott van a rajtlistán, majdnem 100%, hogy nyernek. Leülsz a tv elé, és csak azt kérdezed, melyikük fog nyerni?
Felmerül a kérdés, hogy mi lenne erre a megoldás?
„Nem tudom… jutalmazhatnák valamilyen módon az összetettben a ponttrikóst, a hegyi trikóst, vagy akár a legagresszívebb versenyzőt is, így a nagy bajnokok talán aktívabban versenyeznének.”
Périchon emellett a versenyek pontozásán is változtatna, valószínűleg nem függetlenül attól, hogy a Cofidis a jelenlegi rendszerben a kiesés ellen küzd a WorldTourban.
„Ha nyersz egy versenyt a Francia Kupában, azért jár 125 pont, míg egy Giro-szakasz csak 120, pedig az utóbbi egyértelműen nehezebb. Persze ott van az is, hogy a kis csapatok így tudnak feljebb kapaszkodni… Nincs kész megoldásom, de az biztos, hogy valamit változtatni kéne. Azóta hasonlóak a szabályok, mióta létezik a profi kerékpársport.”
Ez persze kis túlzás, nyilván vannak újítások, ezek közül viszont például a versenyrádió Périchon szerint nem a jó irányba változatott a sporton.
„Néhányan ellene vannak, néhányaknak tetszik. Szerintem jó, ha a csapatkocsiból nem jönnek az infók, de közben biztonságosabb, ha a versenybírók tudnak jelezni, ha bármi történik az úton. Talán az lenne a megoldás, hogy a zsűrivel van kapcsolat, de a csapattal nincs.”

Pierre-Luc Perichon

Fotó: AFP

„Persze jó, ha defektünk van és tudjuk hívni a kocsit, de a legfontosabb az lenne, hogy a nézők számára izgalmasabbá tegyük a sportot. Most ha leülnek a tv elé, tudják, kik fognak nyerni… például Evenepoel támadása után biztos voltam benne, hogy megnyeri a Liége-t. Ilyenkor simán kikapcsolhatnám a tévét, mert nem érdekel, ki lesz a második.”
A francia bringásnak nincs kész válasza a problémára, de elgondolkodott már például a fizetési plafon megoldásán is.
„Nem gondolom, hogy ez reális lenne, mert ha meglépik, néhány szponzor kihátrál. Azért költenek, mert ők akarnak lenni a legjobbak, ha limitálod őket, akkor lelépnek, és a sport bukja a pénzt.”
A Forma-1-nek nagyon bejött az együttműködés a Netflixszel, a Drive to Survive sorozat sok új nézőt szerzett a sportnak, de Périchon nem hiszi, hogy a jövőre érkező bringás változat hasonló siker lenne.
„Én otthon vagyok a profi sportban, így látom, hogy ez a sorozat inkább fikció… nem tudom, nálunk mi a helyzet, de nem hiszem, hogy annyira megmozgatná az embereket. Meglátjuk majd, az biztos, hogy a csapatoknak szüksége van az ebből befolyó pénzre. Vicces, hogy ahhoz, hogy eredményesebbek legyünk, több pénzre lenne szükség, de több pénz akkor jön, ha eredményesebbek vagyunk. Olyan ez, mint egy végtelen körforgás.
Nem tehetünk mást, mint hogy kihozzuk magunkból a legtöbbet és élvezzük a versenyzést.
Kerékpár
Esélytelenből lettek a mezőny egyik legszórakoztatóbb csapata – A Wanty-sztori, I. rész
17/06/2022 08:53
Kerékpár
Guillaume Martin szerint amit Nadal csinált, az tilos lenne egy kerékpárosnak
07/06/2022 08:31