Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

„Szégyen!” – Steiner szerint ilyen gumigondoknak nem lenne szabad az F1-ben előfordulni

Minich Réka

Frissítve 08/10/2023 - 13:10 GMT+2

A katari hétvége szombati sprintnapja teljes felfordulást hozott köszönhetően a Pirelli szokásos vizsgálatainak. Az olasz gumigyártó szerint a pálya piramis keresztmetszetű kerékvetői komoly károsodásokat okoztak a gumik szerkezetében, ezért sürgős változtatásokra volt szükség. Az FIA végül néhány helyen szűkített a pályán és egy extra, 10 perces gyakorlást is betett kora délutánra.

Pirelli tyres

Fotó: Getty Images

Akár kötelező kerékcseréket is előírhatnak vasárnapra a Pirelli részéről, Günther Steiner szerint ilyennek nem szabadna megtörténnie.
A katari Losail pályát idén teljesen újraaszfaltozták, és a felújítás keretében az összes kerékvetőt is lecserélték. Ez utóbbiak nem a korábban megszokott „hurka” formájúak, hanem piramis keresztmetszetűek. A Pirelli szokásos edzések utáni vizsgálatai viszont kimutatták, hogy ezek komoly gondokat is okozhatnak. Bár a csapatok semmilyen problémát nem érzékeltek, de az olasz gumigyártó szerint az abroncsok fala komoly károsodást szenvedett el, már 20 kör alatt is.
A 12-13-as kanyarokban lefektetett kerékvetőket már a versenyhétvége előtt rengeteg pilóta kritizálta, de arra nem számítottak ők sem, hogy a gumikkal lesz a baj. Mario Isola szerint nem is az alak a legnagyobb gond, hanem az, hogy a nagy sebességű kanyarokban rengeteg időt töltenek az autók ezen a felszínen.
Günther Steiner, a Haas csapatvezetője – szokásához híven – nem fogta vissza magát, amikor a szombati káoszról kérdezték.
„Ilyennek nem lenne szabad megtörténnie a Forma-1-ben. Most mégis ebben a helyzetben vagyunk, ki kell belőle hozni a lehető legjobbat. Szerencse, hogy rájöttünk viszonylag korán, de soha többet nem szabad előfordulnia hasonlónak.
Két éve is voltak figyelmeztető jelek már, de akkor még másféle kerékvetők voltak. Olyanokat kellett volna letenni, amik nem károsítják a gumikat, de nem sikerült. Nem beszéltem még a Pirellivel, de ha problémákat találtak, akkor az a legfontosabb, hogy biztonságos legyen a verseny és ne lássunk olyat, mint néhány éve, amikor sorra vált le a futófelület a gumikról.
Jó látni, hogy legalább próbálják megelőzni a nagyobb bajt, de nem vagyok benne biztos, hogy 2 kanyar megváltoztatása elég lesz erre. Szerintem ők sem tudnak annyit, amennyit szeretnének, különben most nem lennénk ebben a helyzetben.
Ha nagy a kockázata a defekteknek, akkor muszáj lesz 20 körönként cserélnünk, hogy rendes versenyt lássunk vasárnap.”
picture

Carlos Sainz

Fotó: Getty Images

A Pirelli péntek éjjel fél 11-kor közölte a vizsgálatának aggodalomra okot adó eredményeit, de a pilóták csak másnap, a hivatalos közleménnyel egyidőben kapták meg az információkat. Erről Carlos Sainz így nyilatkozott:
„Megérkeztünk a pályára, és közben mi is csak az internetről olvastuk a híreket, nekünk senki nem szólt, hogy változtatnak a pályahatárokon. Nem szabadna, hogy ennyire gyenge legyen a kommunikáció az FIA és a pilóták között, mikor a saját biztonságunkról van szó.
Természetesen, ha erről van szó, akkor elfogadjuk a változtatásokat, de elfogadhatatlan, hogy már 2 éve is gondok voltak és a teljes újjáépítés ellenére az FIA ragaszkodott ezekhez a kerékvetőkhöz, amik kinyírják a gumikat.”
Lewis Hamilton a verseny előtti sajtónapon még örült az új formának, de azóta az ő véleménye is megváltozott.
„Az egész rendezésen változtatnunk kell, és a gumiknak is jobbnak kell lennie. Nem hiszem, hogy ez a Pirelli hibája lenne, hiszen nagyon kevés lehetőségük van a tesztelésre. Ilyen gyors kanyarokkal teli pályán, mint a katari még nem is tudtak menni. A hivatalos megbeszélésen külön is javasoltam, hogy itt is teszteljenek év elején, hiszen a gumik itt kapják a legnagyobb terhelést.
A problémák a szabályváltoztatások miatt is lehetnek, hiszen idén minden eddiginél nehezebbek a kocsik, egyre nagyobb a leszorítóerő, nem meglepő, hogy a gumik nem bírják. Néhány éve a Michelin és a Bridgestone idején sokkal kisebb volt a leszorítóerő, a tapadást elsősorban a gumikkal nyertük. Jövőre komolyan át kell gondolni, hogy mi legyen.”
A Pirelli egyelőre a szombati sprintversenyen használt gumikat elemzi, az ígéretek szerint pedig a verseny előtti pilótamegbeszélésen hozzák meg a döntéseket. Könnyen előfordulhat, hogy maximum körszámot írnak elő a gumihasználatra, vagy pedig minimum kerékcsereszám lesz bevezetve. A csapatok stratégiáját ezek a változtatások könnyen felboríthatják, így akár meglepően izgalmas futamra is számíthatunk.
Forrás: Racefans
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés