Kiszáradás, ájulás, hányás – Katar majdnem kifogott a forma-1-es mezőnyön

Rég láttunk olyat, hogy valaki nem műszaki hiba, hanem rosszullét miatt adott fel forma-1-es versenyt. Logan Sargeant példája ráadásul nem egyedi eset volt: többen gondolkoztak hasonlón az extrémnek ítélt Katari Nagydíjon. Sokan életük legnehezebb versenyének nevezték a mostanit, még a mezőny legrutinosabb tagja, Fernando Alonso is egyetértett.

Max Verstappen egy gigantikus Red Bull-lal frissített a Katari Nagydíj után - Fotó: Ayman Yaqoob

Fotó: AFP

Tudták, hogy nehéz verseny lesz, de erre ők sem számítottak.
„Normál esetben 30 fok van nappal, éjszaka 25. Itt ez inkább 42-43 és 38. Szóval hosszú és kemény versenyre számítok, hasonló lesz Szingapúrhoz” – jósolta Carlos Sainz a futamot megelőzően. A Ferrari spanyol pilótája akkor még nem sejthette, hogy egy váratlan hiba miatt kénytelen lesz kívülről szemlélni a főfutamot, az előrejelzés másik része azonban bejött: Katar valóban a szezon egyik legkeményebb versenyének bizonyult.
Ha 38 fok nem is volt, a levegő hőmérséklete bőven 30 felett maradt, amit az autóban ülve természetesen jóval többnek éreztek a versenyzők, ehhez ráadásul szokatlanul magas, 70% fölötti páratartalom társult. A kihívást a pálya karaktere mellett (a gyors és elnyújtott kanyarokban tartósan nagy terhelés éri a versenyzőket) tovább nehezítette az a tény, hogy a kötelezően elrendelt három kerékcsere miatt lényegében az egész versenyen a határon autózhattak.
Már a futam közben voltak egyértelmű jelei annak, hogy a pilóták szenvednek az autóban. George Russell a célegyenesben mindkét kezével elengedte a kormányt, hogy a tenyerével minél több levegőt az arca felé irányíthasson. Fernando Alonso arra kérte a csapatát, hogy a kiállás során öntsék nyakon egy palack vízzel, hátha az segít lehűteni a felforrósodott pilótafülkét. Logan Sargeant pedig a verseny felénél jelezte, hogy rosszul van, majd a 42. körben fel is adta a futamot.
Az amerikai pilóta állapotáról a Williams adott ki közleményt, amelyben jelezték: szerencsére nincs nagyobb baj, a hét elején vírusos betegséggel küszködött, a futam alatt pedig súlyos dehidratáció lépett fel nála. Sargeantet – miután sikerült segítséggel kimásznia az autóból – az orvosok vették kezelésbe, majd később a thai csapattársa, Alex Albon is az orvosi központban kötött ki az 57 körös versenyt követően az extrém hőhatás miatt.
Sargeant esetében az is felgyorsította a kiszáradást, hogy egyike azon versenyzőknek, akik nem visznek magukkal folyadékot a futamokra. Nem jártak azonban sokkal jobban azok sem, akiknek rendelkezésre állt valamilyen ital a verseny alatt. „Lehet inni, de ez inkább a teára hasonlít, mert 60 fokra felforrósodik, szóval nagyon nehéz hidratálni magad” – magyarázta Charles Leclerc, aki úgy véli, egyértelműen a mostani volt a legnehezebb verseny a pályafutásában.
A körülményeket a mezőny legrutinosabb versenyzője, Fernando Alonso is extrémnek minősítette; szerinte a malajziai és a bahreini nappali versenyek jelentettek hasonlóan nagy kihívást. „Megkértem a csapatomat, hogy öntsenek le vízzel, de úgy tűnik, ez nem megengedett. Az ülésem felforrósodott, a jobb oldalam megégett. El kell gondolkoznunk, legyen-e a jövőben valami határ a maximum hőmérsékletre és páratartalomra. Fociban ivószünetet tartanak, de nálunk azt nem lehet, nem igaz?”
Többen az FIA felelősségére is felhívták a figyelmet, mivel szerintük a versenynaptár összeállításánál kiküszöbölhetőek lennének az ehhez hasonlóan extrém helyzetek. Ha már Alonso említette a focit: beszédes, hogy a 2022-es vb-t a szokott nyári hónapok helyett novemberben kezdték el, hogy kikerüljék az extrém meleg hónapokat. Jövőre egyébként az F1-ben is megoldódhat ez a probléma, az előzetes versenynaptárban ugyanis november végén kapott helyet a katari futam.
„Messze ez volt a legfizikálisabb versenyem Közel voltam az ájuláshoz. Sosem tapasztaltam ehhez hasonlót. Arra kértem a mérnökömet, hogy bíztasson kicsit, hátha az eltereli a figyelmemet. Sok edzést végzek szaunában, ilyenkor feszegeted a tested határait, de van az a pont, amikor ki kell szállnod. Most nagyjából a 20. körben éreztem ezt. Felnyitottam a sisakrostélyt a futam alatt, és forró levegő csapott az arcomba, de még ez is jobb volt annál, mintha egyáltalán nem lenne levegő.”
- nyilatkozta Russell.
A Mercedes versenyzője szerint túlmentek azon a határon, ami még elfogadható lenne. „Nem szerencsés elájulni, amikor 300 feletti sebességgel mész az egyenesben. Néha úgy éreztem, közel állok hozzá. Ha még melegebb lett volna, szerintem én is befejezem a versenyt, mert a testem már kezdte feladni” – hangsúlyozta a brit. Max Verstappen egyetértett a brit pilótával a határok kapcsán, Lando Norris pedig még nála is keményebben fogalmazott.
„Sosem jó ebben a helyzetben lenni. Az emberek az orvosi központban kötöttek ki, vagy elájultak. Ez elég veszélyes. Itt már nem arról van szó, hogy a pilótáknak többet kellene edzeniük. Egy zárt autóban ülünk, ami nagyon meleg tud lenni. Azért is frusztráló ez, mert a tévén keresztül valószínűleg nem tűnt annyira fizikálisnak, de amikor egyesek feladják a futamot, mások pedig ennyire rossz állapotban fejezik be, az túl sok ahhoz a sebességhez, amit mi bevállalunk, egyszerűen túl veszélyes.”
A versenyzők azt is hozzátették: ebben az állapotban sokkal könnyebb hibát elkövetni, ráadásul a mostani futam extrém koncentrációt igényelt a szigorú pályahatárok miatt, amiket még csak nem is látnak pontosan az autóban ülve. Lance Stroll, akit a futam alatt többször megbüntettek pályaelhagyás miatt, elsősorban az ájulás közeli állapotra vezette vissza a hibákat, amelyek legalább egy pontjába kerültek neki és az Aston Martinnak.
Hogy mennyire szélsőséges futam volt, Sargeant feladása mellett Esteban Ocon beszámolója támasztja leginkább alá, aki a verseny harmadánál lett rosszul. „Úgy a 15.-16. kör környékén rosszul éreztem magam, két körön át hánytam a fülkében. Arra gondoltam: basszus, ez így egy hosszú verseny lesz. Igyekeztem megnyugodni, emlékeztetni magam arra, hogy a sportnak a mentális része a legnehezebb, és végül sikerült mindent kontroll alatt tartani, majd befejezni a versenyt.”
„Őszinte leszek, nem számítottam arra, hogy ennyire nehéz lesz a verseny. Normál esetben akár két versenytávot képes lennék teljesíteni, még Szingapúrban is. Fizikálisan, az izomzat és az erőnlét szempontjából mindig rendben vagyok. Most viszont úgy éreztem, mintha 80 fok lenne a pilótafülkén belül” – magyarázta Ocon, aki a körülményekhez képest bravúrosnak mondható, 7. helyen hozta be az Alpine-t.
Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés