Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Kiszáradás, ájulás, hányás – Katar majdnem kifogott a forma-1-es mezőnyön

Németh Dániel

Publikálva 09/10/2023 - 12:07 GMT+2

Rég láttunk olyat, hogy valaki nem műszaki hiba, hanem rosszullét miatt adott fel forma-1-es versenyt. Logan Sargeant példája ráadásul nem egyedi eset volt: többen gondolkoztak hasonlón az extrémnek ítélt Katari Nagydíjon. Sokan életük legnehezebb versenyének nevezték a mostanit, még a mezőny legrutinosabb tagja, Fernando Alonso is egyetértett.

Max Verstappen egy gigantikus Red Bull-lal frissített a Katari Nagydíj után - Fotó: Ayman Yaqoob

Fotó: AFP

Tudták, hogy nehéz verseny lesz, de erre ők sem számítottak.

„Normál esetben 30 fok van nappal, éjszaka 25. Itt ez inkább 42-43 és 38. Szóval hosszú és kemény versenyre számítok, hasonló lesz Szingapúrhoz” – jósolta Carlos Sainz a futamot megelőzően. A Ferrari spanyol pilótája akkor még nem sejthette, hogy egy váratlan hiba miatt kénytelen lesz kívülről szemlélni a főfutamot, az előrejelzés másik része azonban bejött: Katar valóban a szezon egyik legkeményebb versenyének bizonyult.
Ha 38 fok nem is volt, a levegő hőmérséklete bőven 30 felett maradt, amit az autóban ülve természetesen jóval többnek éreztek a versenyzők, ehhez ráadásul szokatlanul magas, 70% fölötti páratartalom társult. A kihívást a pálya karaktere mellett (a gyors és elnyújtott kanyarokban tartósan nagy terhelés éri a versenyzőket) tovább nehezítette az a tény, hogy a kötelezően elrendelt három kerékcsere miatt lényegében az egész versenyen a határon autózhattak.
Már a futam közben voltak egyértelmű jelei annak, hogy a pilóták szenvednek az autóban. George Russell a célegyenesben mindkét kezével elengedte a kormányt, hogy a tenyerével minél több levegőt az arca felé irányíthasson. Fernando Alonso arra kérte a csapatát, hogy a kiállás során öntsék nyakon egy palack vízzel, hátha az segít lehűteni a felforrósodott pilótafülkét. Logan Sargeant pedig a verseny felénél jelezte, hogy rosszul van, majd a 42. körben fel is adta a futamot.
Az amerikai pilóta állapotáról a Williams adott ki közleményt, amelyben jelezték: szerencsére nincs nagyobb baj, a hét elején vírusos betegséggel küszködött, a futam alatt pedig súlyos dehidratáció lépett fel nála. Sargeantet – miután sikerült segítséggel kimásznia az autóból – az orvosok vették kezelésbe, majd később a thai csapattársa, Alex Albon is az orvosi központban kötött ki az 57 körös versenyt követően az extrém hőhatás miatt.
Sargeant esetében az is felgyorsította a kiszáradást, hogy egyike azon versenyzőknek, akik nem visznek magukkal folyadékot a futamokra. Nem jártak azonban sokkal jobban azok sem, akiknek rendelkezésre állt valamilyen ital a verseny alatt. „Lehet inni, de ez inkább a teára hasonlít, mert 60 fokra felforrósodik, szóval nagyon nehéz hidratálni magad” – magyarázta Charles Leclerc, aki úgy véli, egyértelműen a mostani volt a legnehezebb verseny a pályafutásában.
Szerintem minden versenyző számára ez volt az, kivétel nélkül. Nem hiszek annak, aki mást mond.
A körülményeket a mezőny legrutinosabb versenyzője, Fernando Alonso is extrémnek minősítette; szerinte a malajziai és a bahreini nappali versenyek jelentettek hasonlóan nagy kihívást. „Megkértem a csapatomat, hogy öntsenek le vízzel, de úgy tűnik, ez nem megengedett. Az ülésem felforrósodott, a jobb oldalam megégett. El kell gondolkoznunk, legyen-e a jövőben valami határ a maximum hőmérsékletre és páratartalomra. Fociban ivószünetet tartanak, de nálunk azt nem lehet, nem igaz?”
Többen az FIA felelősségére is felhívták a figyelmet, mivel szerintük a versenynaptár összeállításánál kiküszöbölhetőek lennének az ehhez hasonlóan extrém helyzetek. Ha már Alonso említette a focit: beszédes, hogy a 2022-es vb-t a szokott nyári hónapok helyett novemberben kezdték el, hogy kikerüljék az extrém meleg hónapokat. Jövőre egyébként az F1-ben is megoldódhat ez a probléma, az előzetes versenynaptárban ugyanis november végén kapott helyet a katari futam.


„Messze ez volt a legfizikálisabb versenyem Közel voltam az ájuláshoz. Sosem tapasztaltam ehhez hasonlót. Arra kértem a mérnökömet, hogy bíztasson kicsit, hátha az eltereli a figyelmemet. Sok edzést végzek szaunában, ilyenkor feszegeted a tested határait, de van az a pont, amikor ki kell szállnod. Most nagyjából a 20. körben éreztem ezt. Felnyitottam a sisakrostélyt a futam alatt, és forró levegő csapott az arcomba, de még ez is jobb volt annál, mintha egyáltalán nem lenne levegő.”
Olyan volt, mintha beteg lennék. Fizikálisan nem voltam az, de mégis úgy éreztem magam.
- nyilatkozta Russell.
A Mercedes versenyzője szerint túlmentek azon a határon, ami még elfogadható lenne. „Nem szerencsés elájulni, amikor 300 feletti sebességgel mész az egyenesben. Néha úgy éreztem, közel állok hozzá. Ha még melegebb lett volna, szerintem én is befejezem a versenyt, mert a testem már kezdte feladni” – hangsúlyozta a brit. Max Verstappen egyetértett a brit pilótával a határok kapcsán, Lando Norris pedig még nála is keményebben fogalmazott.
„Sosem jó ebben a helyzetben lenni. Az emberek az orvosi központban kötöttek ki, vagy elájultak. Ez elég veszélyes. Itt már nem arról van szó, hogy a pilótáknak többet kellene edzeniük. Egy zárt autóban ülünk, ami nagyon meleg tud lenni. Azért is frusztráló ez, mert a tévén keresztül valószínűleg nem tűnt annyira fizikálisnak, de amikor egyesek feladják a futamot, mások pedig ennyire rossz állapotban fejezik be, az túl sok ahhoz a sebességhez, amit mi bevállalunk, egyszerűen túl veszélyes.”
A versenyzők azt is hozzátették: ebben az állapotban sokkal könnyebb hibát elkövetni, ráadásul a mostani futam extrém koncentrációt igényelt a szigorú pályahatárok miatt, amiket még csak nem is látnak pontosan az autóban ülve. Lance Stroll, akit a futam alatt többször megbüntettek pályaelhagyás miatt, elsősorban az ájulás közeli állapotra vezette vissza a hibákat, amelyek legalább egy pontjába kerültek neki és az Aston Martinnak.
Hogy mennyire szélsőséges futam volt, Sargeant feladása mellett Esteban Ocon beszámolója támasztja leginkább alá, aki a verseny harmadánál lett rosszul. „Úgy a 15.-16. kör környékén rosszul éreztem magam, két körön át hánytam a fülkében. Arra gondoltam: basszus, ez így egy hosszú verseny lesz. Igyekeztem megnyugodni, emlékeztetni magam arra, hogy a sportnak a mentális része a legnehezebb, és végül sikerült mindent kontroll alatt tartani, majd befejezni a versenyt.”
„Őszinte leszek, nem számítottam arra, hogy ennyire nehéz lesz a verseny. Normál esetben akár két versenytávot képes lennék teljesíteni, még Szingapúrban is. Fizikálisan, az izomzat és az erőnlét szempontjából mindig rendben vagyok. Most viszont úgy éreztem, mintha 80 fok lenne a pilótafülkén belül” – magyarázta Ocon, aki a körülményekhez képest bravúrosnak mondható, 7. helyen hozta be az Alpine-t.

Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés