Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

"Ők 20 másodperccel lassabb autóval mentek" - reagáltak a puhánysággal vádolt f1-es pilóták

Németh Dániel

Publikálva 22/10/2023 - 17:58 GMT+2

A versenyzők egyöntetű véleménye szerint pokoli körülmények között versenyeztek Katarban, ami után többen felvetették, szabálymódosításra lenne szükség. A régebbi f1-es versenyzők közül néhányan puhánynak nevezték a mostani pilótákat, rámutatva arra: szerintük nem elég edzettek. Ez persze nem maradt válasz nélkül, és azt is kifejtették, miért volt veszélyes a két héttel ezelőtti verseny.

George Russell szerint nem a felkészültségük miatt voltak nehézségeik Katarban - Fotó: Ben Stansall

Fotó: AFP

Miközben már Texasban versenyez az F1 mezőnye, továbbra is beszédtémát szolgáltat a katari futam.

Rég volt olyan verseny, amely annyira megviselte a forma-1-es versenyzőket, mint a két héttel ezelőtti Katari Nagydíj. A futam közben többen rosszul lettek, Logan Sargeant a táv kétharmadánál a boxba hajtott, és a többség utólag arról számolt be: sosem élt még át ennyire nehéz pillanatokat az autóban ülve. A mezőny nagy része változtatásokat sürgetett, rámutatva arra: a katari időjárási körülmények túlságosan is extrémek voltak a biztonságos versenyzéshez.
A panaszáradatot követően az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali levelet írt a GPDA-nek (a versenyzők érdekvédelmi szervezete), amelyben köszönetet mondott a versenyzőknek, egyúttal elismerte, hogy nagyon kemény próbára tette őket a katari verseny. Domenicali azt is hozzátette: a jövőben kisebb eséllyel fordulhat elő hasonló, az idei futamot ugyanis kényszerből rendezték októberben, jövőre pedig már decemberben utazik az F1 az országba.

Nem csak Katarról van szó

De hogy kerülhettek az ájulás szélére azok a versenyzők, akik az év nagy részében akár a tűző napon is gond nélkül teljesítenek komplett versenyeket? Nos, Katarban sem csak a hőség jelentett problémát. A páratartalom 70% felett volt, vagyis nagyjából a szingapúri időjárási körülmények várták őket – nagy különbség viszont, hogy a katari pálya tele van gyors kanyarokkal, amelyek folyamatosan 4-5 G-s terhelést jelentenek.
A gumiproblémák miatt kötelezően elrendelt három kerékcsere ráadásul azt eredményezte, hogy nem kellett spórolniuk sem, az elejétől kezdve büntetlenül nyomhatták a gázt.
picture

Charles Leclerc

Fotó: Getty Images

Ez alapján viszonylag kevés az esélye annak, hogy a jövőben hasonlóan extrém körülmények között teljesítsenek forma-1-es versenyeket. Ennek ellenére a pilóták jelezték: a többi sportághoz hasonlóan az F1-ben sem ártana bevezetni olyan határértékeket, amelyek mellett nem rendezhetnek versenyeket, elkerülendő a mostanihoz hasonló hétvégéket. Szerintük erre azért is szükség van, mert a technikai irány és bizonyos biztonsági intézkedések miatt a korábbinál nagyobb hőhatás éri őket.

Puhány lenne a mai F1?

Nem mindenki volt megértő a pilótákkal szemben, a korábbi forma-1-es versenyző, Gerhard Berger például a Servus TV-ben azt mondta: szerinte ez csak azt bizonyítja, hogy a pilóták nem elég fittek. Azt is hozzátette, hogy az igazán nagy bajnokok – Max Verstappen és Lewis Hamilton – kevésbé szenvedtek, amelyben részben persze igaza volt – a hétszeres világbajnok ugyanis már az első kanyarban kiesett.
„Mi is ugyanebben a helyzetben voltunk. Ezúttal a srácok látszólag a határaikat feszegették, de ez egyszerűen az erőnlét kérdése. Ha nagyszerű állapotban vagy, nem leszel rosszul. Az erőnlét és a keringési rendszer problémája. Kérdezzétek Verstappent vagy Hamiltont, ők ebben a hőségben sem lesznek rosszul, egészen egyszerűen azért, mert aki nyerni akar, annak erre is figyelnie kell. Én is sokszor voltam a határaimon – különösen a karrierem első felében – és ezt menedzselnem kellett.”
Volt egy forró verseny Adelaide-ben, ahol vissza kellett vennem a tempóból, hogy ne kerüljek hasonló helyzetbe, mint ők most. Emiatt persze buktam pár helyet. Gyakran voltam rosszul, mert nem volt meg az erőnlétem.
Ahogyan arra számítani lehetett, a mai pilóták nem vették jó néven, hogy megkérdőjelezték a felkészültségüket. „Erre csak azt tudom mondani, hogy alaposan készülök a hőségre” – mondta George Russell, a GPDA elnöke. „Három réteg ruhával edzek a forró versenyek előtt, és rengeteget szaunázok, hogy hozzászokjak a hőmérséklethez. Mi 20 másodperccel gyorsabb autókat vezetünk, minden egyes kanyarban 5G terhelés ért minket. Ehhez persze gladiátoroknak kell lennünk.”
picture

Fernando Alonso

Fotó: Getty Images

„Azonban, ha a hőségről van szó, van egy felső határa annak, amit az emberi test el tud viselni. Vegyük például a katari foci-vb-t, ahol háromperces ivószüneteket iktattak be meccsenként kétszer. Nekik ott van a 15 perces szünet is, mi viszont 90 percen át a határon autóztunk egy szupergyors, nagy leszorítóerős pályán, amelyen a hőmérséklet és a páratartalom is az egekben volt” – magyarázta a Mercedes pilótája, aki arra is rámutatott, a mai autók alapból melegebbek.
„Mindenki mondhat, amit csak akar, de a kilencvenes és nyolcvanas években nem voltak olyan elektromos elemek a cockpit körül, amelyet felforrósították a fülkét. Szervo sem volt, amely 50-60 fokon működik. A mai autókban a pilótafülke körül 120 fokos hidraulikavezetékek vannak. A verseny során a cockpit hőmérséklete közel volt a 60 Celsius-fokhoz. Tudok olyan versenyzőről, aki hőgutát kapott, és még az utána lévő héten is beteg volt.”
Ezen kívül van még egy tényező, ami rontott a helyzetükön: Romain Grosjean emlékezetes balesetét követően számos területen szigorított az FIA a biztonsági előírásokon. Többek között a versenyzők tűzálló felszerelése is ellenállóbb, vastagabb lett, ami a későbbiekben még életeket menthet meg, viszont az FIA-nak a rosszabb szellőzés problémájára is megoldást kell találnia idővel, elkerülendő a katari versenyhez hasonló problémákat.

Változást, minél előbb

Alex Wurz, a GPDA elnöke azért tartja ezt időszerűnek, mert szerinte – és a versenyzők szerint – ez már nem pusztán az edzettség kérdése. A korábbi pilóta arra is rámutatott, hogy az FIA minden egyes alkatrész esetében meghatározza, legfeljebb hány fokra melegedhetnek fel, egyedül a versenyzők esetében nincs ilyen maximum, miközben az már más sportágak esetében is bevett gyakorlat, hogy bizonyos hőmérséklet felett speciális szabályokat alkalmaznak.
„Márpedig a pilóta is egyike a 100 alkatrésznek, aminek teljesítenie kell, ennélfogva határokra van szükség. Abban az esetben, amikor az orvosi központban kötünk ki, elértük a határokat. Más sportágban is vannak hőségre vonatkozó határok, csakúgy, mint az anyagok esetében. Senki sem kéri, hogy legyen kevésbé kemény ez a sport. Sosem lesz könnyű, szerintem illetlenség lenne ilyet állítani. A lényeg, hogy megvizsgáljuk a tényezőket, tanuljunk belőlük, majd továbblépjünk.”
picture

George Russell

Fotó: Getty Images

„A hidraulika, az elektronika – ezek mind rendkívül forróak. Maga az egész csomag minden korábbinál közelebb van a versenyzőkhöz, és ez egy tipikus hatás a versenyzésben és az F1-ben. Benne van, hogy a halo aerodinamikája és a megváltozott leszorítóerő miatt kevesebb levegő jut a pilótafülkébe. Még a motorsporton belül is vannak hőségre vonatkozó szabályok. A WEC-ben például nem emelkedhet bizonyos érték fölé a belső levegő hőmérséklete.”
„A WEC-ben van egy szenzor a fülkén belül, amely méri a belső levegő hőmérsékletét – ez nem lehet két foknál több a kintihez képest” – magyarázta Fernando Alonso, aki a hosszútávú autóversenyzésbe is belekóstolt. „Ha meghaladod a hőmérsékletet, az FIA szól, hogy állj meg. Van valamilyen légkondicionálás. Szerintem azon is dolgoztak a szabályokkal, hogy ne legyenek elektronikus alkatrészek a cockpit körül, hogy biztosan a megengedett értéken belül maradjanak.”
Alonso szerint az F1-ben ezt azért nehéz alkalmazni, mert az az aerodinamikai szempontok előnyt élveznek, ezért mindenki olyan szűkre tervezi az autót, amennyire csak lehetséges. Wurz a lehetséges megoldások között említette a hűthető üléseket, amelyek más kategóriákban remek szolgálatot tesznek. Ezzel kapcsolatban szintén a megvalósíthatóság jelenti a fő kérdést, főleg abban a korszakban, amikor azon dolgoznak, hogy megakadályozzák az autók folyamatos súlynövekedését.
Forrás: Autosport

Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés