Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

„Hibáztunk, a többiek jobban dolgoztak” – a Ferrari főnöke kritikus volt a kínai futam után

Németh Dániel

Publikálva 23/04/2024 - 12:50 GMT+2

Frédéric Vasseur elismerte, hogy a körülmények nem kedveztek a Ferrarinak, ugyanakkor szerinte ez nem mentség, mert ugyanannyi idejük volt felkészülni, mint a többieknek. Az olaszok csapatfőnöke úgy látta, hogy a Kínai Nagydíjon nem tudták kiaknázni az autóban lévő potenciált, és arra kell koncentrálniuk, hogy a jövőben jobb munkát végezzenek a beállításokkal.

Charles Leclerc a Kínai Nagydíjon - fotó: Andres Martinez Casares

Fotó: AFP

A Ferrari évek óta küzd a gumikkal, nincs ez másként a mostani szezonban sem. Igaz, az előrelépés így is megkérdőjelezhetetlen.

2022 elején volt egy rövid periódus, amikor úgy tűnt, hogy a Ferrari rendelkezik a legjobb csomaggal a Forma-1-ben. Időmérőn és versenytávon egyaránt gyors volt az autó, a lassabb, technikásabb pályákon egyértelműen előnyben volt a riválisokhoz képest, ám az illúzió gyorsan szertefoszlott. A fő problémát a megbízhatóság jelentette, de az FIA padlólemezekre vonatkozó technikai direktíváját követően a gumikezelés is megkeserítette az olaszok életét.
Miközben a Red Bull egyre jobban megértette, hogyan lehet megfelelően működtetni a Pirelliket, a Ferrari zsákutcába jutott, ami az egész 2023-as idényt meghatározta. Az időmérőkön még viszonylag versenyképes volt a Ferrari, a hosszabb etapokon azonban rendre előjött, hogy a nehezen vezethető autó pocsékul bánt a gumikkal. Nem véletlen, hogy a fejlesztések során az volt az egyik fő cél, hogy megoldást találjanak a problémára.

A jó hír, hogy sikerrel jártak: az SF-24 az elődjével ellentétben nem falja a gumikat. A rossz hír, hogy közben a spektrum másik oldalára kerültek, és mostanság a gumik felmelegítésével küzdenek az időmérőkön és a versenyeken.

Ha választani kell, akkor ez még mindig a kisebbik rossz: könnyebb egy olyan autóval érvényesülni (Monacót leszámítva), amelyik az időmérőn gyengélkedik, a versenyeken viszont életre kel, mintha fordítva lenne. Ám ettől még gondot jelent a Ferrarinak, Kínában ráadásul nem csak az időmérőkön, de a futamokon is szenvedtek a versenyzők a gumikkal, így az olaszok nemhogy a Red Bullt nem közelítették meg, de a McLarentől is kikaptak.
A formu1a.uno számításai szerint a kemény keverékeken 20 körre volt szüksége a Ferrarinak, hogy a gumik elérjék az üzemi hőfokot, amivel rengeteg időt veszítettek a többiekhez képest. Hogy ez így alakult, ahhoz a körülmények szerencsétlen együttállása is kellett: az új aszfalt, a sprinthétvége miatt megnyirbált felkészülési idő, valamint a hűvös időjárás. Frédéric Vasseur csapatfőnök azonban rámutatott: pont annyi lehetőségük volt megtalálni az ideális beállításokat, mint a többieknek.
picture

Frederic Vasseur szerint az időmérő volt a Kínai Nagydíj kulcsa

Fotó: Getty Images

„Senki sem tesztelt ezen a pályán, mindenki ugyanolyan helyzetben volt. Való igaz: az aszfalt talán nem segített nekünk, de ez nem lehet kifogás. Elkövettünk néhány hibát a felkészülés alatt, a többiek egyszerűen jobb munkát végeztek. Legközelebb nekünk kell jobban melóznunk”hangsúlyozta a francia. „Max néha gyorsabb. Mögötte azonban van hat autó fél, de legfeljebb egy tizeden belül. A részleteken múlik, hogy hős vagy semmi leszel a hétvégén.”
„Mindenki sokat hibázott, és nem sikerült kiaknáznunk az autó maximális potenciálját. Nem a fejlesztéseken van a hangsúly, hanem a potenciál kiaknázásán, ami nekünk most nem jött össze. Ha hátrébbról kezded a versenyt, az az egész futamra hatással van, mert még ha gyorsabb is vagy, nem tudsz azonnal előzni, lemaradsz egy kicsit, és a gumikat is jobban használod. Ha van valami, amit nem csináltunk jól, az az időmérő.”
Vasseur mondatai hűen tükrözik azt, amit a mezőny egyik legjobb időmérős versenyzőjének tartott Charles Leclerc-től többször hallottunk már a szezon során. A monacóinak Ausztráliában és Japánban sem sikerült a Q3-ra megfelelően felmelegíteni a gumikat, ami mindkét helyszínen meghatározta a versenyét. Szuzukában ez különösen frusztráló volt a mezőny sűrűsége miatt: egyetlen tizeddel kapott ki a csapattársától, a pozíciókban kifejezve azonban ez négy helynyi különbséget jelentett.
„Ha a versenyt nézzük, akkor egészen boldog vagyok, mert nem hinném, hogy tehettem volna többet. Ma nagyszerűen dolgoztunk. De elsősorban az időmérő miatt nem volt ebben több, ezért most erre fogok koncentrálni. Ami furcsa: a múltban sosem kellett az időmérőre összpontosítanom, mert ez volt az egyik erősségem” – magyarázta a monacói Japánban, hozzátéve: egyik helyszínen sem sikerült az ideális működési tartományba hoznia a Pirelliket.
picture

Charles Leclerc és Carlos Sainz Kínában

Fotó: Imago

A várt előrelépést Kína sem hozta el, igaz, ezúttal mindkét ferraris szenvedett a hőmérséklettel. A sprintverseny esős időmérőjén Carlos Sainz végzett előrébb, a fő verseny előtt – egy hajszálnyival – Leclerc bizonyult gyorsabbnak. Abban azonban mindkét versenyző egyetértett, hogy nem sikerült mindent kihozniuk a csomagból, és jobban meg kell érteniük az autó viselkedését, hogy a jövőben kiegyensúlyozottabbak legyenek.
Ami jó hír lehet a szurkolóknak, hogy az SF-24-et a Ferrari csak egy alap csomagnak szánta, és miután a pályán tapasztaltak megfelelnek a várakozásaiknak, a szezon hátralévő részében agresszíven fejlesztheti az autót. Az első nagyobb frissítés Imolára várható, amitől a Ferrari egy-másfél tizedes javulást vár, a gyárban pedig már azon is dolgoznak, hogyan oldják meg a gumikkal kapcsolatos problémákat.
„Nyilvánvalóan szükségünk lesz a fejlesztésekre, hogy versenyképesebbek legyünk az elnyújtott, hosszú kanyarokban” mondta Sainz. „Szerintem itt és Szuzukában is hiányzott valami, míg Ausztráliában jobbak voltunk. Lesznek olyan pályák, amiken a Red Bull messze van tőlünk, esetleg a McLaren is erősebb lesz. De Ausztráliához hasonlóak is jönnek még, és szerintem ott az elején leszünk. Ha erősödni szeretnénk a Kínához hasonló pályákon, akkor jobb alapra lesz szükségünk.”
Majd meglátjuk, hogy működni fognak-e [a fejlesztések], és megnehezíthetjük-e a Red Bull életét. Ha nem, akkor idén is sokszor fognak nyerni. Miamival kapcsolatban jobb érzéseim vannak. Nem egy Ausztrália, de szerintem erősebbek lehetünk.
- tette hozzá Sainz.
Csatlakozz az Eurosport Magyarország Viber-csatornájához!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés