Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A határokat feszegeti az F1, a versenyzők szerint nem lenne szabad tovább menni

Németh Dániel

Frissítve 23/11/2023 - 15:22 GMT+1

Las Vegasnak a vártnál jobb volt a fogadtatása, de utólag többen elmondták: az extrém időbeosztásra a jövőben tekintettel kell lenni. Idén egy, jövőre már kettő közel-keleti futam vár a mezőnyre a Las Vegas-i versenyt követően, amit az idei tapasztalataik alapján kivitelezhetetlennek tartanak a versenyzők.

Las Vegas nagy buli volt, de a pilóták szerint ezt-azt érdemes lenne átgondolni - Fotó: Szaniszló Róbert

Fotó: AFP

A pilóták többsége élvezte a Las Vegas-i Nagydíjat, a verseny azonban egy nagyobb problémára is felhívta a figyelmet.

Max Verstappen már egy héttel a futam előtt nyíltan beszélt arról, mennyire nem érdekli Las Vegas, majd a helyszínre megérkezve sem fogta vissza magát. Volt, hogy a Nemzetek Ligájához hasonlította a Bajnokok Ligájának megfelelő Monacóval szemben, máskor az unalmas vonalvezetést kritizálta, egy ízben pedig azt fejtegette, csak akkor tudnak új szurkolókat megszólítani, ha a versenyzés kerül a középpontba.
A szombat esti körözést követően a háromszoros világbajnok is megenyhült valamelyest, a dobogó tetején állva már arról beszélt, igazából élvezte a versenyzést, sőt, azt is hozzátette, várja a jövő évi futamot. Nem ő volt az egyetlen, aki hasonlóan gondolkodott. „Mindannyian féltünk egy kicsit attól, mit hoz a sport szempontjából. De valószínűleg ez volt az év egyik legjobb futama, szóval összességében ez egy megajó esemény volt” – értékelt Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke.
A vártnál tehát pozitívabb volt a verseny fogadtatása, és összehasonlíthatatlanul jobb, mint az 1981-es kiadásnak, amelynek minden pillanatát utálták a főszereplők. Mégsem maradtak el a negatív utóhangok, a Las Vegas-i futam ugyanis újra felhívta a figyelmet a versenynaptár túlzsúfolásával járó kihívásokra. A versenyzők és a csapatvezetők szerint komoly problémát jelent, hogy a program összeállításánál nincsenek tekintettel az időeltolódásra.

Vegasban a programmal is a határon voltak

Las Vegas még a szokásos F1-es mércék szerint is extrém volt, ugyanis a helyi és az európai igényekhez igazodva késő estére ütemezték a fontosabb eseményeket. Ráadásul a nyitónapon tapasztalt problémák miatt a második szabadedzést csak helyi idő szerint 2.30-kor tudták elkezdeni, tovább csökkentve a pihenésre szánt időt. Még a vegasi hétvége egyik leghangosabb támogatója, Daniel Ricciardo is elismerte: nagy kihívás volt a futam ebben a formájában.
Jövőre ráadásul egy triplahétvége első állomása lesz Las Vegas, ha minden a tervek szerint alakul, még kettő futamot rendeznek utána: egyet Katarban, egyet Abu-Dzabiban. „Micsoda? Nem létezik. Hát jó. De ezt biztosan nem támogatnám” – mondta Ricciardo, miután szembesítették a 2024-es tervekkel. „Most, hogy már ismerjük ezt, előbbre kellene hozni, ellenkező esetben bele fogunk rokkanni, főleg a szezon végén. Hat futamon mentem, de már érzem a hatását.”
picture

Max Verstappen és Daniel Ricciardo

Fotó: Getty Images

Charles Leclerc a verseny után azt mondta: nem sok mindenen változtatna, de a program kapcsán szerinte is a határokat feszegették. Hasonló gondolatokat osztott meg Verstappen is. „Jelenleg hatalmas az időkülönbség, különösen a szezon végén, amikor már mindenki fáradt egy kicsit. Talán érdemesebb lenne másik dátumot találni, létrehozni egyfajta amerikai túrát. Azt nem tudom, hogy a jegyeladás szempontjából mennyire ideális, de remélhetőleg találunk rá megoldást.”
A 12 órás időeltolódással és a szokásostól eltérő programmal együtt egy kicsit sok volt.
Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke arra is felhívta a figyelmet: túl sok feladatot kaptak a pilóták a versenyzésen kívül. „Szerintem az időbeosztás nagy kihívást jelent a stáb és mindenki számára, ideális esetben ezt is felül lehetne vizsgálni. Azt mondanám, hogy a látványosság, a szórakoztatás és a show terén is a végletekig feszítettük a húrt. Bizonyos mértékig ez jó, biztos vagyok benne, hogy élvezték. Mégis fel kell tennünk a kérdést, nem mentünk-e túlságosan messzire.”
„100%-ban támogatjuk a versenyzők bevonását, mert ők a sportág népszerűségének és sikerének a motorjai. Ezzel párhuzamosan viszont én is láttam, hogy nagyon zsúfolt volt ez a hétvége a pilótáknak. Felül kell vizsgálnunk, vajon ez-e a megfelelő kompromisszum a versenyzésre való koncentráció és a show támogatása között. Szóval egyértelmű, hogy van pár felvetés, amit érdemes fontolóra venni.”

A nagyobb kép

A jelen Forma-1-ében két, egymásnak ellentmondó szándék feszül egymásnak. 2021-től szigorú költségvetési plafont vezettek be a költségcsökkentés és az esélykiegyenlítés nevében, ezzel párhuzamosan viszont évről évre egyre több futam kerül a naptárba. A régóta tervezett 24 futamos versenynaptár csak a sportágon kívülálló körülmények miatt nem valósult még meg, idén például Kína visszalépett a rendezéstől, Imolában pedig az árvíz akadályozta meg a futamot.
picture

Sergio Perez és Charles Leclerc csatája a 2023-as Las Vegas-i Nagydíjon

Fotó: Getty Images

Az F1-es istállók és az FIA közti egyezséget rögzítő Concorde-szerződés értelmében egy idényen belül maximum 25 futamot rendezhetnek meg, de Stefano Domenicali utalt már arra, hogy ennél akár többet is el tudnának képzelni a jövőben. Ez azonban fontos kérdéseket vet fel a személyzetet illetően, a csapatok szerint ugyanis ez már csak abban az esetben lenne teljesíthető, ha mindenki megduplázná az alkalmazottai számát, akik felváltva mennének az eseményekre.
Ez persze olyan kiadásokkal járna, ami a mostani költségvetési keretbe már aligha férne bele.
Ugyanilyen kettősség figyelhető meg a környezetvédelmi szempontokat hangoztató karbonsemlegességi törekvések, illetve a kontinensek közötti ingázások között. Az F1 hivatalos szállítási partnere, a DHL úgy becsülte, 130 ezer kilométert kellett megtenniük a csapatoknak 2023-ban, amelyből 81 ezer a levegőben történt. A szurkolók utazását is beleszámolva az F1 éves szinten 1,9 millió tonna szén-dioxid kibocsátásához járul hozzá.
Az F1 ebből a szempontból sosem lesz környezetbarát, de egy hatékonyabb versenynaptár sokat javítana a helyzeten, 2023-ban tucatnyi alkalommal kellett átszelnie az óceánt a teljes delegátusnak. A 2024-es program ezen a téren valamilyen szinten előrelépést jelent: az első fele Ázsiában zajlik, május közepétől szeptember közepéig Európa a központ, ezt követően jönnek az észak- és dél-amerikai versenyek, majd az utolsó két forduló a Közel-Keletről.
Közben viszont az ázsiai és az európai versenyek között lesz egy Miami Nagydíj, Monaco és Spanyolország között pedig a kanadai futam. Ideális esetben úgy nézne ki a versenynaptár, ahogyan azt Verstappen javasolta: elmennek egy kontinensre, ott letudnak öt-hat futamot, majd továbbállnak a következőre. Csakhogy ezt számos dolog ellehetetleníti, például az FIA versenynaptára, a pályák egész éves menetrendje, a helyi szokások, az időjárási tényező és még nagyon sok minden más.

Las Vegas a záróbuli?

Vagyis egy olyan kirakóst kell kirakni, amelynek nem minden darabja illik tökéletesen a másikhoz, és még csak nem is két dimenzióban érvényes. A versenyzők vélhetően már azzal elégedettek lennének, ha legalább a mostanihoz hasonlóan extrém túráktól eltekintenének a jövőben, és nagyobb tekintettel lennének az emberi szempontokra. Van olyan versenyző, aki szerint logikusabb lenne, ha Las Vegasban zárulna a szezon, többek között Sergio Pérez is emellett érvelt.
Egyetértek, hogy nagyszerű volt az első, de ahogyan Max is említette, el kell gondolkodni azon, hogy innen Abu-Dzabiba megyünk, ami valószínűleg a leghosszabb utazás az évben. Lehetne Vegas az utolsó verseny.

Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés