Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése
WEC hírek
Élő
Élő frissítések

Bajnok újonc, ex-Audi pilóta és amerikai szupertehetség a United Autosportnál

Lantos András

Frissítve 03/05/2024 - 09:32 GMT+2


Bajnok újonc, ex-Audi pilóta és amerikai szupertehetség a United Autosportnál
Bejelentette a #22 LMP2 Oreca három versenyzőjét a United Autosport az idei Le Mans 24h-ra, és a várakozásoknak megfelelően ütős névsort sikerült összehozniuk.
A #22 nem az LMP2 Pro-Am alkategóriában indul (a #23-sal ellentétben), tehát nem kellett bronz-pilótát igazolniuk, így jött össze az Oliver Jarvis (platina), Nolan Siegel (arany), Bijoy Garg (ezüst) trió.
Jarvis nem igényel komolyabb bemutatást, a sikeres formaautós kezdetek után 2012 és 2016 között volt az Audi gyári versenyzője, akikkel háromszor lett harmadik a Le Mans 24h-n, és kétszer második a WEC-ben.
2017-ben aztán felállhatott a le mans-i dobogó tetejére az LMP2-ben a Jackie Chan DC Racinggel. Bizonyára sokan emlékeznek, ez volt az a Le Mans, amikor kishíján egy P2-es (Jarvisék autója) nyerte a versenyt az LMP1-ek sorozatos problémái miatt.
A 21 éves Bijoy Garg tavaly robbant be a sportautós köztudatba, amikor bajnok lett az IMSA VP Racing SportsCar Challenge-ben (az IMSA-bajnokság előszobája) az LMP3-as kategóriában. Az amerikai pilóta idén már az LMP2-ben megy United Autosportnál, mind az IMSA-ban, mind az ELMS-ben.
A csapat harmadik versenyzője is amerikai, ráadásul a kontinens egyik új nagy tehetségének tartják. Nolan Siegel tavaly 18 évesen második lett az Indycar előszobájának számító Indy NXT-ben, ami jelenleg vezet. Közben pedig már az Indycarban is bemutatkozott a Dale Coyne Racingél.
A 2024-es Le Mans 24h rajtlistáját itt nézheted meg:
Nézd meg az Imola 6h öt legszebb előzését
A 2024-es WEC szezon második futama, az Imola 6h sokáig beszédtéma lesz még a sportautó-rajongók körében, hiszen kiszámíthatatlan időjárás hatalmas taktikai csatát hozott, a verseny pedig egy körömveszélyes párharccal zárult a #7 Toyota (Kamui Kobayashi) és a #6 Porsche (Kevin Estre) között.
A bajnokság TV-s csapata most összegyűjtötte a verseny öt legszebb előzését egy videóban.
A Porsche örülne neki, ha esne Imolában
Van némi esély rá, hogy vasárnap esős verseny lesz a WEC második fordulója Imolában, de az első futamot nyerő Porsche Penske Motorsportot ez a legkevésbé sem zavarná.
„Nem tudom, a versenyzőim egyetértenek-e, de biztosan megkavarná picit a dolgokat, és ilyenkor megnyílik számukra a lehetőség, hogy igazán tündököljenek. Felkészültünk rá, ha jön az eső, és várjuk” – mondta Jonathan Diuguid ügyvezető a Motorsport Weeknek.
A Porsche már csak azért sem aggódik az eső miatt, mert néhány hete teszteltek Imolában, és akkor is vizes volt a pálya, tehát egyedül nekik vannak tapasztalatik ilyen körülmények között.
Persze az eső káoszt is hozhat.
„Esőben elég nehéz versenyre számíthatunk, rengeteg sárga zászlóval, biztonsági autóval és hasonlókkal. Kihívást jelentene, de fel is kavarná az állóvizet” – véli Matt Campbell, a Porsche Penske Motorsport pilótája.
Jön a hátsó szárny nélküli Ferrari? Ez volt a legjobb sportautós poén április 1-én
Őszintén szólva e sorok írója (Lanti) nem nagy rajongója az április elsejei kötelező szivatóparádénak, mert az esetek döntő többségében penetráns izzadságszaga van a próbálkozásoknak.
Azért akadnak üdítő kivételek, mint például ez is. Az Only Endurance Facbook-oldal például készített néhány kémfotónak látszó felvételt egy állítólagos hátsó szárny nélküli Ferrari 499P hypercarról, ahogy éppen Amerikában, Sebringben tesztel.
Sőt, még ’idézték’ is a Ferrari sajtófőnökét, aki megindokolta a döntés: „pont az ellentétét kell csinálnunk, mint mások: tavaly hátsó szárnnyal nyertük meg Le Mans-t, idén anélkül fogjuk.”
Április elsején már nagyon nehéz olyannal előállni, aminek felül az ember, hiszen reggel héttől éjfélig minden nagyobb hír gyanús, de az ilyeneken azért lehet kuncogni egy kicsit.
Nem volt rossz a DailySporsCar próbálkozása sem, akik arról adtak hírt, hogy a GM mégis ad el autókat privát csapatoknak, csak nem Cadillac-eket, hanem építenek egy másikat a Buick márka égisze alatt.
Augusto Farfus lánya az Iron Dames csapathoz került
Az egykori WTCC- és WTCR-pilóta, BMW és Ford gyári versenyző, valamint kétszeres Daytona-kategóriagyőztes Augusto Farfus lánya is csatlakozik a női autóversenyzők pályafutását egyengető Iron Dames csapathoz.
Victoria Farfust egy francia pilótával, Mia Oger-vel együtt választották ki egy decemberi tehetségkutató programban, mely során 12 éves lányok kaptak bizonyítási lehetőséget a Motorland Aragonon.
Farfus lánya 11 évesen, tavaly tavasszal kezdett el gokartozni, és a jövőben is ezt teszi majd, de már az Iron Dames jól ismert rózsaszín-fekete színvilágában, és a Deborah Mayer vezette csapat támogatásával.
Aki csak egyszer is látta már Augusto Farfust, annak nem kell mondani, a fotón melyik kishölgy az ő lánya, annyira hasonlítanak, de azok kedvéért, akik még nem: a bal oldali Victoria Farfus, a jobb oldali pedig Mia Oger.
picture

Fotó: From Official Website

Jenson Button egyszer csak rájött, eddig nem is látott rendesen a pályán
Vicces és elképesztő sztorit mesélt el Jenson Button, amikor Katarban Anthony Davidson és Louis Beckett meglátogatta őt a boxban.
A WEC állandó szakértőjét is meglepte, hogy a 2009-es forma-1-es világbajnok szemüvegben versenyzett az idénynyitón, és mikor rákérdezett a dologra, meglepő választ kapott.
„Tavaly kezdtem csak el. Jimmie Johnson megjelent szemüvegben, és meglepődtem, mert nem tudtam, hogy szemüvegben vezet. Javasolta, hogy próbáljam fel” – mesélte Button az Full Access műsorban.
A Hertz Team JOTA versenyzője feltette a NASCAR-legenda szemüvegét, és egyből kikerekedtek a szemei, mert mintha egy új világba került volna.
„Mondtam is magamnak: ’aha, szóval a többi ember így lát?’”
„Igazából az apró részletek észrevételében segít, különösen éjszaka. Kevésbé fárad el a szemed, ami mindenképpen előnyös.”
Ha arckifejezésekkel és hanghordozással is kíváncsi vagy a sztorira, a lenti videóban megtalálod 10:45-től.
Nézd itt élőben az átdolgozott Peugeot 9X8 hypercar bemutatóját
Elkészült a színfalak mögött forgatott kisfilm a katari idénynyitóról
A WEC folytatja a kiváló hagyományokat, és idén forgat kisfilmet az összes fordulóról, melyben a pályán zajló események mellett bemutatják, mi történik a színfalak mögött.
Elkészült a WEC Full Acces sorozatának katari epizódja, ami ingyenesen megtekinthető itt.
Járd körbe a Lamborghini SC63-at Romain Grosjeannal és Marshall Pruettel - videó
Ma mutatkozik be az IMSA WeatherTech sorozatban a Lamborghini SC63 hypercar, és ebből az alkalomból a bajnokság készített velük egy speciális videót.
Marshall Pruett beszélgetett egy jót Romain Grosjeannal, aki bemutatta az autó fontosabb részeit, és arról is beszélt, miben kell még fejlődniük, hogy közelebb kerüljenek az élcsoporthoz.
Sőt, az is kiderült, mit tud jobban: vezetni, vagy fejben tartani az autó legfontosabb műszaki paramétereit.
Eldőlt, mikor mutatják be a vadonatúj Peugeot 9X8 hypercart
Azt már eddig is tudtuk, hogy Imolába egy alapjaiban átalakított autóval érkezik a Peugeot, de mostanra az is kiderült, nem az olasz pályán láthatjuk először a franciák új hypercarját.
A Peugeot Sport ma közzétett egy klipes videót, amelyben újabb – természetesen titkolózó jellegű – felvételek láthatók a 9X8-ról, illetve amiből kiderül a bemutató időpontja.
A francia márka kereken két hét múlva, március 25-én 11 órakor leplezik le az új autót, amelyen a legfontosabb változtatás az lesz, hogy elől 29, hátul 34 centis gumik kerülnek rá, a korábbi 31-31 centis leosztás helyett.
Ennek eredményeként egy kisebb hátsó szárny is felkerül majd a kasztnira, ami természetesen sokkal nagyobb figyelmet kap, mint autó teljesítményét messze jelentősebben befolyásoló koncepcióváltás.
Imolában tesztel több WEC-csapat is az áprilisi verseny előtt
Már el is kezdődött a felkészülés az Imola 6h-ra; ezekben a napokban a Penske Porsche és a Hertz Team JOTA is Imolában tesztel, kiegészülve egy sor LMGT3-as csapattal (TF Sport, AF Corse, WRT, Manthey).

A WEC szabályzat szerint a bajnokság által érintett pályákon tilos tesztelni az adott verseny előtti 30 napban. Az Imola 6h viszont csak április 21-én lesz, tehát bőven kívül vannak a tilos zónán.
Imolában még sosem rendeztek WEC-futamot, úgyhogy a most megszerezett tapasztalatok nagyon hasznosak lehetnek.
A Cadillac szerint még nincs szükség nagy fejlesztésekre az autón
A Chip Ganassi Racing egyelőre nem tervez olyan horderejű fejlesztéseket a V-Series.R hypercaron, amelyhez a rendelkezésre álló öt EVO joker egyikét kellene felhasználni.
Stephen Mitas elmondta, még mindig rengeteg tartalék van a jelenlegi konstrukcióban, amit előbb meg kell próbálni kiaknázni.
„Megvan a saját megközelítésünk, és minden alkalommal, amikor dolgozunk az autón, rengeteget tanulunk rajta. Az előrelépés az elmúlt 12 hónapban elvégzett munka eredménye” – idézi Mitast az Motorsport.com.
„Még mindig nagyon sok mindent ki kell tapasztalnunk a jelenlegi csomagon, úgyhogy egyelőre kivárunk. Csak ezt követően mérlegeljük a joker használatát, vagy az autó egyes részeinek újra-homologizálását.”
Videón a Lamborghini nagy augusztusi balesete és az autó fejlesztése
Egy nagyszerű, közel 40 perces ingyenesen elérhető kisfilmet készített a Lamborghini arról, hogyan készült el az SC63 hypercar a katari szezonnyitóra.
A videóban részletesen bemutatják az autó tervezését, az első teszteket és a pilóták bemutatását is, sőt, az augusztusi nagy franciaországi balesetet sem titkolják el.
A Paul Ricardon Mirko Bortolotti esett nagyot az autóval, ami jelentősen hátráltatta a márka további felkészülését. A Lamborghini most pályakamerás és onboard felvételeket is közzé tett az esetről (kb. 29 percnél).
VALENTINO ROSSI SZERINT A JÖVŐJÉRŐL IS DÖNTHET AZ IDEI WEC-SZEZON
A kilencszeres világbajnok motorversenyző idén bemutatkozik az Endurance Világbajnokságon a LMGT3-kategóriában, és úgy érzi, a jövője szempontjából fontos dolgok derülhetnek ki 2024-ben.
Bár sokan most valószínűleg a lehetséges Hypercar-indulásra gondolnak, a Doktor nem erről beszélt.
Az olasz legenda idén a WEC mellett továbbra is ott lesz a GT World Challenge-ben, ahol tavaly futamot is nyert, és úgy véli, kiderülhet, hogy a csak GT3-as autókból álló mezőny, vagy többkategóriás műfaj fekszik-e jobban neki.
„Nagyon sok versenyem lesz, szerintem kb. 16, mivel idén egyszerre megyek majd a GT World Challenge-ben és a WEC-ben. Ez két nagyon más bajnokság” – mondta Rossi.
„Boldog vagyok, hogy versenyezhetek a WEC-ben, és különösen Le Mans-ban, de az ilyen típusú futamokon még nem vagyok nagyon magabiztos.”
„Szerintem ez egy fontos szezon lesz, amelyben eldőlhet, melyik bajnokságban van jövőm.”
„Nagyon élvezem a GT World Challenge-et is. A WEC egy világbajnokság, tehát ott magasabb a színvonal, de nagyon mások a versenyek, hiszen vannak hypercarok is a pályán. Ez ég és föld. Nekem ez teljesen új élmény lesz.”
Katarról azt mondta, legalább egy olyan pályán kezd a vb, ahol motorral már versenyzett, és hozzátette, erősnek érzi magát az Ahmad Al Harthy Maxime Martine páros mellett, akikkel győzelmeket céloznak meg idén.
picture

Fotó: BMW Motorsport

NÉZD ÉLŐBEN A FERRARI HIVATALOS HYPERCAR-BEMUTATÓJÁT
Szokatlan időpontra, egy vasárnapi napra tette a 2024-es WEC és Le Mans 24h program hivatalos bemutatóját a Ferrari.

Ennek oka, hogy Enzo Ferrari 1989 február 18-án született. A hivatalos dokumentumokba 20-a került, mert az erős havazás miatt édesapja csak két nappal később tudta jelenteni a születést a hatóságoknak.
Nézd itt élőben az esemény közvetítését. Kezdés 13:58.
MA MUTATJÁK BE A GLICKENHAUS LE MANS-I KALANDJÁRÓL SZÓLÓ FILMET
Filmvászonra kerül a Glickenhaus csapat Le Mans-indulásának kalandja, a Julian Benedikt által rendezett alkotást (angol címe: Glickenhaus – The Art of Racing Le Mans) ma (február 15) vetítik le a Berlinalén.
A bemutatón a csapat alapítója, Jim Glickenhaus és felesége Meg is jelen lesz, és Németországban jelentik majd be hivatalosan, hogy a csapat a 004C modellel visszatér a Nürburgring 24h-ra.
Az amerikai kisvolumenű gyártó 2022-ig szerepelt a Nordschelifén, legjobb eredménye pedig egy tiszteletreméltó 12. hely a nagy német márkák tengerében.
A Glickenhaus az első között épített autót a FIA és az ACO új LMH-szabályrendszerébe, és a 007 kódjelű modell kifejezetten megbízhatónak bizonyult. Három Le Mans 24h-n indultak vele, és az összes autójuk rendre meglátta a kockás zászlót, azaz 100%-os befejezési mérleggel zártak.
Az autó két alkalommal végzett a dobogón, először 2022-ben Sebringben lett második, majd ugyanabban az évben a Le Mans 24h-n harmadik.
picture

Fotó: From Official Website

IDÉN TÖBBSZÖR KELL LEVILLOGNUNK LOPEZT – HUMORRAL BÚCSÚZTAK A TOYOTÁS CSAPATTÁRSAK
Hat év után véget ért José Maria López és a Toyota közös története a WEC királykategóriában, az argentin pilóta idén már a Lexus versenyzője lesz az LMGT3-ban.
A Le Mans-győztes és kétszeres világbajnok pilóta helyét Nyck de Vries vette át a #7 egységben, volt csapattársai pedig kicsit szomorkodva, kicsit viccelődve búcsúztak tőle.
„Szomorú vagyok, hogy José már nem lesz része az egységnek, de legalább a család tagja marad az LMGT3-ban” – mondta Mike Conway a Sportscar365-nek.
„José régóta fontos tagja volt a csapatnak. Egy kiváló karakter, aki nagyon jó barátom lett. Egy elég szoros családot alkottunk az elmúlt években. Szerintem mindenki más nevében is beszélhetek: hiányozni fog a csapatból” – tette hozzá a #8 Toyota pilótája, Brendon Hartley.
„De ugyanúgy ott lesz velünk a paddockban, és a Lexusnál a család tagja maradt. Csak egy picit gyakrabban kell majd levillognunk őt” – tette hozzá viccesen az új-zélandi versenyző.
Hartley ezen kívül megerősítette, nem azért váltak meg Lópeztől, mert ő lett volna a gyenge láncszem.
„José rendre az egyik leggyorsabb volt a mezőnyben. Hatan nagyon közel voltunk egymáshoz, és mindig az döntött, az adott napon ki volt a leggyorsabb. Néha én, néha valaki más.”
„Nem volt köztünk gyenge láncszem, ezt őszintén mondhatom!” – zárta Hartley.
picture

Fotó: Toyota Motorsport GmbH

MEGVAN, MIKOR MUTATJÁK BE A 2024-ES FERRARI 499P HYPERCART
Szűk egy héttel a Ferrari forma-1-es autójának leleplezése után kerül a nyilvánosság elé az olasz már idei hypercarja; az autó hivatalos bemutatója most vasárnap, azaz február 18-án 2 órakor lesz.
A tavaly meglepetésre első évében Le Mans-t nyerő autón idén nem várhatók komolyabb fejlesztések, az olaszok inkább későbbre tartogatják az ehhez szükséges öt EVO-jokert.
A Motorsport.com szerint kisebb változtatások azért történnek, melyek az autó egyik tavalyi gyenge pontját, a gumikezelést érintik. Ezek viszont kívülről nem igen lesznek észrevehetőek.
A pilótahármasokat is bejelentették már korábban: az #50 egységben továbbra is Antonio Fuoco, Miguel Molina és Nicklas Nielsen, az #51-ben pedig James Calado, Alessandro Pier Guidi és Antonion Giovinazzi kap helyet.
A Ferrari ennek ellenére egy dedikált közösségi médiás poszttal lengette be a bemutató időpontját, amely egy misztikus megvilágításokkal operáló videót tartalmazott. Elképzelhető tehát, hogy idénre kicsit átdolgozzák a 499P festését.
A vörös szín megtartása nem is lehet kérdése, de könnyen lehet, hogy a tavalyitól eltérőek lesznek a kiegészítő dizájn elemek.
GAZDÁRA TALÁL KÉT LE MANS 24H SZABADKÁRTYA – ASLMS IDÉNYZÁRÓ ÉLŐBEN
Február 11-én vasárnap rendezik az Ázsiai Le Mans Sorozat utolsó versenyét Abu Dhabiban, ahol a bajnoki címek mellett két szabadkártya sorsa is eldől a Le Mans 24h-ra.
Az LMP2-ben még öt csapat esélyes ennek megszerzésére, a bajnokságot a CrowdStrike Racing by APR vezeti 73 ponttal, mögöttük 3 pont lemaradással áll a 99 Racing, majd jön a Proton Competition, de nekik már 20 pont a hátrányuk.
Matematikailag még az AF Corse (-21 pont) és a DKR Engineering (-23 p) is révbe érhet, de ahhoz már röfögnie kell a versenynek.
Az LMGT3-ban is sokan állnak sorban a biztos Le Mans indulási jogért; az összetettet a Pure Rxcing vezeti 58 ponttal, őket a Triple Eight (49p) és a Saintéloc Racing (45p) követi. A negyedik helyen szintén 45 ponttal álló Al Manar Racing by GetSpeed is lőtávolon belül van, az ötödik Optimum Motorsport lemaradása viszont már 20 pont.
Nézd itt élőben az Abu Dhabi 4h-t, az Ázsiai Le Mans Sorozat idényzáróját:
A FORMA-1 LEGJOBB ÉVEIBEN SEM VOLT ILYEN, ÚGYHOGY ÉLVEZZÜK KI
Kilenc gyártóval és a 19 indulóval történelmi szezon előtt áll a WEC királykategóriája, és a sorozatban idén bemutatkozó WRT BMW csapatfőnöke szerint nagyon élvezzük ki, ami idén vár ránk.
Vincent Vosse szerint ez egy olyan örökre emlékezetes időszak, amire soha, még a Forma-1 legszebb éveiben sem volt példa.
„Ez egy történelmi pillanat a motorsport világában. Soha korábban nem volt annyi gyártó egy helyen, mint most az endurance-ban a GT-ben vagy a Hypercarban. Ilyen még sosem történt korábban; ez valami egészen kivételes. Csak legyünk büszkék rá, és élvezzük ki ezt a kategóriát, jobban, mint bármikor” – mondta Vosse az AutoHebdonak.
Különleges időszak lesz ez a WRT számára is, hiszen két BMW M Hybrid V8-at indítanak a Hypercar-kategóriában, és két M4 GT3-at az LMGT3-ban. Pár évvel ezelőtt még Vosse sem mert volna erről álmodni.
„Soha az életben! Egyáltalán nem gondoltam, hogy valaha lesz ilyen minőségű mezőny a motorsportban. Soha nem volt még olyan kategória a motorsport történetében, ami annyi gyártót vonzott volna, mint a Hypercar 2024-ben és 2025-ben. Amit ma tapasztalunk, az szinte hihetetlen. Soha nem volt még ennyi gyártó, még a Forma-1 legjobb éveiben sem. És erre senki sem számított.”
Vosse hozzátette, óriási megtiszteltetésnek tartja, hogy részese lehet ennek az időszaknak.
„Erről álmodoztam, amikor elindítottam a csapatot. Amit most élünk, az sok-sok év munkájának az eredménye.”
picture

Fotó: BMW Motorsport