Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Sztárelemzés: erős bemutatkozás Mick Schumachertől, de Button és De Vries is jól nyitott

Lantos András

Frissítve 06/03/2024 - 12:19 GMT+1

Egy sor autósportos világsztár mutatkozott be Katarban az Endurance Világbajnokságon. Olyan Forma-1-ből érkező pilóták, mint Jenson Button, Mick Schumacher, Nyck de Vries, a Ferrari tesztpilótája, Robert Shwartzman vagy például kilencszeres motoros világbajnok Valentino Rossi. Átrágva magunkat az adatokon, megpróbálunk képet adni arról, melyüknek hogyan sikerült az idénynyitó.

A hajrában matricázva is nyert a Porsche, drámai Peugeot-kiesés a legvégén

Egy endurance-futamon mindig nehezebb azonnal látni egy-egy versenyző teljesítményét. Más műfajokban elég csak megnézni, hogyan ment az adott autó, itt azonban egy egységhez három pilóta tartozik, és kell némi kapargatás, hogy szétszálazzuk a mutatott teljesítményt.
Arról nem is beszélve, hogy egy hosszútávú versenyen ezernyi szempont határozza meg, az adott körön éppen mennyit hoz ki a versenyző a technikából. Néha spórolni kell az üzemanyaggal. Néha vigyázni kell a gumikra. A pálya állapota is sokkal többet változik 6-8-10 óra, amint kettő-három alatt.
Az autónak is jóval hosszabb távot kell kibírnia, így nem mindig kifizetődő az elejétől a végéig kinyomni a szemét.
Pont ezért a hosszútávú-versenyzésben nem a leggyorsabb körök, hanem az etapátlag az egyik legbeszédesebb adat, ami megmutatja, az adott versenyző milyen átlagteljesítményt nyújtott két boxkiállás között.
Ezeket az adatokat gyűjtöttük össze a fent említett világsztárokkal kapcsolatban, és segítségükkel megpróbálunk egy picit jobban rávilágítani arra, kinek hogyan sikerült a bemutatkozás.
Az Alpine A424 hypercar a bemutatkozó versenyét futotta Katarban, és mindkét autójuk célba ért. A #35 a Chatin-Habsburg-Milesi hármassal nyolcadik, a #36 Nicolas Lapierrel, Mathieu Vaxiviére-el és Mick Schumacherrel a 12. helyen zárt.
picture

Alpine A424

Fotó: Renault Sport

Bár a háziversenyben Schumiék kikaptak, a német pilóta kifejezetten biztató teljesítményt nyújtott élete első WEC-versenyén. Mindkét tapasztalt francia csapattárásánál jobb etapokat futott; az egység négy legjobb etapjából három az ő nevéhez fűződik.
Egyedüliként neki sikerült 1:43-as átlagot elérnie, a legjobb etapjában pedig 1:43,281-re volt képes. Összehasonlításként Lapierre legjobb etapja 1:44,250-es, Vaxiviére-é pedig 1:44,015-ös átlagot hozott. Az etapátlagokat természetesen sok apróság árnyalhatja, például, hogy kinek milyen állapotú gumik jutottak, hogyan jött ki a forgalom stb., de ezek az adatok azt mindenképp jól mutatják, hogy Schumacher egyből megvetette a lábát a csapaton belül.
Hasonlóan jól sikerült az AlphaTauritól tavaly elküldött Nyck de Vries bemutatkozása a Toyotánál. A holland pilóta korábban ment már a WEC-ben az LMP2-ben, de most indult először a királykategóriában, és Schumacherhez hasonlóan ő is az egysége (#7 Toyota) legjobbja volt.
picture

Toyota GR010 Hybrid

Fotó: DPPI

De Vries első két etapja 1:43,682-es és 1:43,538-as átlagidőt hozott, miközben rajta kívül csak Kamui Kobayashi tudott bemenni 1:44 alá (1:43,884). A holland az utolsó két és fél etapra visszaült, és akkor már az ő átlagai is 1:44-el kezdőtek, de összességében így is csapata legyorsabbja volt.
Menjünk tovább Jenson Buttonhoz. A 2009-es világbajnok egy-egy versenyen korábban is ment már a WEC-ben, idén viszont teljes szezont fut a Hertz Team JOTA-nál. A #38 egység ezúttal elmaradt a dobogón záró #12 testvérautótól (a hibrid-rendszer problémái miatt ki is álltak), de csapaton belül Button jó teljesítményt nyújtott.
picture

Jenson Button

Fotó: DPPI

A legjobb etapátlagot ugyan nem ő, hanem Phil Hanson érte el (1:43,508), de Button egészen közel volt hozzá a saját csúcsával, ami 1:43,716 lett. Arról nem is beszélve, hogy a korábbi forma-1-es pilóta második és harmadik legjobb etapja már veri Hanson vonatkozó eredményeit. Az egység erejét mutatja, hogy a harmadik pilóta, Oliver Rasmussen is szinte velük azonos átlagokat hozott Katarban.
A #83 privát AF Corse Ferrariban bemutatkozott az olasz márka tesztpilótája, Robert Shwartzman is, akinek az első versenyén két etap jutott. A legjobb átlaga (1:43,670) ugyan elmaradt Yifei Ye idejétől (1:43,232), de Robert Kubicát (1:43,736) sikerült megelőzni.
picture

#83 AF Corse Ferrari

Fotó: DPPI

A győztes #6 Penske Porsche egységben mindhárom versenyző erős átlagokat hozott, Laurens Vanthoor és Kevin Estre viszont ezúttal egy kicsivel felülmúlta Andre Lotterert. A legerősebb etap Vanthoor nevéhez köthető (1:42,608), a második pedig Estre-hez (1:42,616), miközben a háromszoros Le Mans-győztes Lotterer 1:43,900-ig jutott. Hihetetlenül kiegyensúlyozott egység.
Végezetül az LMGT3-ban bemutatkozó Valentino Rossi eredményeit néznénk át. Mivel a géposztály Pro-Am rendszerben működik, a Doktor etapjait leginkább a kategória többi ezüstlicenszes versenyzőjével érdemes összevetni.
picture

Valentino Rossi

Fotó: BMW Motorsport

Rossi legjobb etapja a harmadik volt, amiben 1:55,664-es átlagot ért el. Ezzel például sikerült megelőznie a testvérautó ezüst-pilótáját, Sean Gelaelt (1:55,893), de a kategóriát megnyerő #92 Manthey Pure rXcing egység ezüst-versenyzőjétől, Joel Sturmtól is csak alig maradt el (1:55,454).
A többi élmenő LMGT3-as egységet megnézve: a Heart of Racingnél Daniel Mancinelli legjobb etapja 1:55,583-as átlagot hozott, míg a D’Station Aston Martinnal Erwan Bastard 1:55,406-ig jutott.
Csak érdekességént: Rossi egységében, a #46 WRT BMW-ben a profi pilóta, Maxime Martin 1:55,333-as átlagot ment a legerősebb etapjában, tehát tőle sem sokkal maradt el.
Ezekből az adatokból látszik, hogy hiába kilencszeres motoros világbajnok, a Doktor jelenleg tökéletesen belefér az ezüst-kategóriába, viszont az is, hogy első WEC-versenyén egyből az élcsoportba tartozott. És egészen biztosan sok van még benne.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés