Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Miért fontosabb a versenyzők súlya a WEC-ben mint a Forma-1-ben?

Lantos András

Frissítve 23/03/2024 - 11:56 GMT+1

Cserkúti Öcsi bácsi mondása volt, hogy a legjobb tuning a súlycsökkentés. Mert az autó működésének szinte minden elemére egyszerre hat. Rövidül a féktáv, nő a kanyarsebesség, jobb lesz a kigyorsítás, hamarabb elérhető a végsebesség, javul a gumikopás, csökken a fogyasztás stb. És mivel versenyző nélkül ma még nem megy az autó, a pilóta súlya kritikus lehet.

Norman Nato, Will Stevens

Fotó: DPPI

A 90-es évek óta van az autókra minimumsúly a Forma-1-ben, és ahogy az újabb technológiák megérkezésével egyre könnyebbek lettek a gépek, úgy vált egyre hangsúlyosabbá a kérdés, mennyivel növeli a jármű tömegét a pilóta?
A dolog a 2000-es évekre odáig fajult, hogy egyes versenyzőket a kerékpárosokhoz hasonló koplalásra kellett fogni, mert magasságuk és erősebb testfelépítésük miatt hátrányba kerültek zsokéalkatú riválisokkal szemben.
Az F1-ben végül 2019-ben véget vetettek ennek, és szabályba foglalták, hogy a pilóta minden felszerelésével (beleértve az ülést is) minimum 80 kiló kell legyen. Aki ezt nem éri el, az zabáljon gumicukrot, vagy ballaszttal súlyozzák fel.
Egy forma-1-es autó minimumsúlya üzemanyag nélkül 796 kiló, miközben egy hypercaré 1030 és 1100 kg között van, BoP-től függően. Viszont az F1-el ellentétben a WEC-ben semmilyen kiegyenlítés nincs a pilóták tömegére vonatkozóan, így egy könnyű versenyző itt még mindig nagy előnyt jelenthet a csapata számára.
Erről beszélt nemrég Norman Nato is, amikor arról kérdezték, hogy áll az összehangolódással a #12 Hertz Team JOTA egység.
picture

Callum Ilott

Fotó: Porsche

„Még jó pár dolog finomhangolásra szorul, mivel nem volt sok időnk a közös munkára eddig. Másfél napot töltöttünk együtt (Katar előtt), ami nem túl sok” – mondta Nato az AutoHebdónak.
„Az egységünk nagy előnye a kiegyensúlyozottság. Will rendkívül tapasztalt endurance-versenyző, és jól ismeri a csapatot is.”
Callum egy fiatal pilóta, aki nagyon könnyű – és ez fontos, mivel a WEC-ben nincs minimumsúly. Meg persze gyors is.
„Ami engem illet, én is hozom a tapasztalatot és az összes képességemet. Együtt jók lehetünk, és ezt már Katarban is bebizonyítottuk.”
Egy rövidke, nem teljes ’kutatást’ végezve elmondható, hogy az átlag WEC-pilóta súlya valahol 70 kiló környékén, vagy picivel alatta van. Az interneten fellelhető adatok alapján André Lotterer (74), Edoardo Mortara (75) és Paul di Resta (78) számít a legkevésbé könnyű versenyzőnek az Endurance Világbajnokságon (bocs mindenkitől, aki azóta fogyott).

Ez is érdekelhet

Ezzel szemben Callum Ilott 58 kiló, azaz Di Restánál 20, de még egy átlagos versenyzőnél is legalább 10 kilóval könnyebb.
Csak viszonyításként, Katarban a BoP súlytáblázat alján (a legkönnyebb márkáknál) négy autó (Peugeot, Cadillac, Lamborghini, Porsche) között volt nagyjából 20 kiló súlykülönbség, de a lista másik végén is ugyanez volt a helyzet (Toyota, Isotta Fraschini, Ferrari, Alpine).
Viszonylag kevés magyarázatot igényel innentől kezdve, hogy a WEC-ben mekkora előnyt jelent, ha találsz egy 60 kiló környéki, netán az alatti gyors pilótát.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés