Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

MotoGP teszt: Bagnaia hatalmas pályacsúccsal hangolt a szezon kezdetére

Baranyai Balázs

Frissítve 21/02/2024 - 15:08 GMT+1

Túlvagyunk az utolsó szezon előtti teszten is Katarban: a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye két napig gyakorolhatott a sivatagi pályán, ahol tovább tisztult a kép az erőviszonyokat illetően.

Bagnaia, test del 20 febbraio

Fotó: Getty Images

Legutóbb Sepangban minden gyártó tengernyi újítással készült – most viszont azon volt a hangsúly, hogy minden apró részlet a helyére kerüljön. Kevesebb alkatrész, kisebb változtatások – de annál fontosabb lépések ezek a siker felé vezető úton.
Itt rendezik majd a szezonnyitót is, így a csapatok félig-meddig már arra is készülhettek – de ez egy trükkös helyszín, több nehezítő tényező is hátráltatta őket. Például mivel a pálya a sivatag közepén található, a szél tele fújja homokkal az aszfaltot és idő, mire az kellően letisztul. Ezen felül nappal hatalmas a forróság, a versenyprogram jelentős része viszont este, villanyfénynél történik majd – így a tesztidő fele nagyjából ment is a kukába.
A hűvös éjszakában megtett körök viszont rendkívül hasznosak lehetnek majd például az új erőforrások kapcsán, hiszen ilyenkor nem nyomja el az erejüket a nagy meleg (mint Sepangban), hanem könnyebben előjön a motor agresszívabb karaktere. Ezekre is figyelni kellett tehát ez alatt a két nap alatt.
Az európai gyártók továbbra is dominálnak
Sepang után ezúttal is Francesco Bagnaia volt a leggyorsabb: 0,81 másodperccel ment jobbat, mint a tavalyi pole-t érő idő, a versenyben futott rekordoknál pedig több, mint 2 másodperccel ment jobbat. Az előző két év bajnoka így meg is adta az alaphangot, egyértelműen ő lehet idén a topfavorit.
Nem is csoda, hogy boldog volt: elmondása szerint a GP24 minden téren fejlődést jelent a tavalyi géphez képest, ami nem sok jót jelent a riválisoknak. Ráadásul nem csak ő, Jorge Martin és Bastianini tűntek erősnek, hanem a tavalyi Ducati is több tizedet gyorsult. Fabio Di Giannantonio például versenytempóban ezúttal is ott volt a legjobbak között, így rá is érdemes lesz odafigyelni.
picture

Fabio Di Giannantonio

Fotó: Getty Images

Marc Marquez eközben elkönyvelhette az első bukását a Ducatival – ez is jelzi, hogy kezd egyre több kockázatot vállalni és próbálja kitapasztalni a motor határait. A spanyol szerint sikerült tovább csiszolgatniuk az alapbeállítást, versenytempóban ott tudott lenni a legjobbakkal, egy körön azonban még mindig jobbak a többiek. Azt mondta, reálisan most talán az 5-6. helyért lehet majd harcban az első fordulóban.
picture

Marc Marquez

Fotó: Getty Images

Az Apriliánál most jutott idő arra, hogy az aero után más területeken is dolgozzanak – például az erőforrással. A jó hír az, hogy Aleix Espargaro remek tempót ment a versenyszimuláció során, így velük is számolni kell majd. Ám a veterán motoros elmondta, hogy több erőre van szükségük a kigyorsításokon és egy körön is alulmaradnak még a Ducatival szemben. Jelenleg a másik olasz márka versenyképesebb náluk, de adott esetben rájuk is figyelni kell majd.
A KTM számára Losail hagyományosan egy nagyon gyenge pálya, de amúgy is: próbáltak radar alatt mozogni és csendben fejlesztgetni. Számukra már Malajziában is gyorsan összeállt a csomag, láthatóan jól haladtak a teszteken, ami mindig jó jel. Jack Miller is elégedett volt. Az ausztrál utalt is rá, hogy még nem mutatták meg azt, ami bennük van – ők lehetnek a sötét ló így a szezonrajt előtt.
picture

Luca Marini

Fotó: AFP

A Honda és a Yamaha is fejlődött, de nem eleget
A Japán gyártók továbbra is nagy erőkkel próbálnak kikászálódni a kétségtelenül nehéz helyzetükből. Jó hírekről azonban nem feltétlenül számolhatunk be ennek kapcsán.
A Yamahánál egykörös tempóban szerettek volna jelentősen előre lépni, de Quartararo szerint ennek a közelében sem voltak. A francia könyörtelenül őszintén nyilatkozott a helyzetről, ami közel sem rózsás. A tempó alapvetően nem lenne rossz – Quartararo versenyszimulációja ott volt a mezőny első felében. Ugyanakkor a vezethetőség és az egykörös tempó azok a területek, ahol sokat veszítenek.
A háttérben zajló munka Massimo Bartolini irányítása alatt zajlik a Yamahánál, aki most érkezett hozzájuk a Ducatitól és technikai igazgatóként tőle várják hosszú távon a megváltást. Sok alkatrészt hoztak, tettek lépéseket előre, a csapat keményen dolgozik – de nyugodtnak, türelmesnek kell lenniük a továbbiakban.
A Honda számára Losail nem volt kedvező helyszín, hiszen ezen a pályán jó minőségű az aszfalt, nem szokott gond lenni a tapadással és a gumikopással sem. Nekik viszont pont a használt gumikon gyenge a tempójuk, így ezt itt nehezebben tudták orvosolni. A jó tapadás elfedte a motorjuk hiányosságainak egy részét.
Talán ennek is köszönhető, hogy Joan Mir összességében elégedett volt. Mint mondta, tavaly ilyenkor nagyon nehéz volt a motoron maradni, most pedig egész kényelmesen tudott haladni. Marini is utalt rá, hogy kisebb lépéseket tudtak tenni előre, de nem csak ők fejlődnek, hanem a riválisok is. Tudtak valamennyit javulni, ez is kell a fejlődéshez, de keményebben kell dolgozniuk, mert ez így nem elég.
picture

Joan Mir - Mondiale MotoGP 2023

Fotó: Getty Images

Ide kívánkozik még, hogy a HRC-nél közben egy újabb vezetőt váltottak le Tetsuhiro Kuwata személyében, aki 2016 óta felügyelte a MotoGP projektet. Ez azért is érdekes, mert korábban megváltak már Shinichi Kokubu technikai igazgatótól és Takeo Yokoyama technikai menedzsertől is. A hivatalos kommunikáció szerint persze ez csak a természetes rotáció miatt van (x év után mindenképp váltottak volna), de ez az időzítés miatt nehezen hihető. Ha a tesztek legvégén érkezik egy ilyen döntés, az nem sok jót jelent a Hondának.
A szezon március 10-én kezdődik majd a Katari Nagydíjjal.

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés