Óriási a botrány: a rajt előtt zárt ki öt csapatot az UCI a női Romandiáról, súlyos büntetés jöhet

Abszurd dolgok történtek a női romandiai körverseny első szakasza előtt pénteken. Régóta köztudott, hogy az UCI ezen a versenyen teszteli az új, GPS-alapú nyomkövetést, ám a kommunikáció valahol nagyon félrecsúszott, aminek a következményeként öt élcsapatot – a Canyont, az EF-et, a Lidl-Treket, a Picnicet és a Vismát – a rajt előtt nem sokkal zártak ki a versenyből. A büntetés még súlyosabb lehet.

90 év - és még mindig nincs kegyelem | Kövesd élőben a Vuelta a Españát az Eurosporton!

Videó forrása: Eurosport

Látszólag teljes nyugalomban várhattuk a Tour de France utáni első női WorldTour-versenyt és Vas Blanka újbóli szereplését, ám a színfalak mögött napok óta érett a balhé Svájcban.
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) jó ideje bejelentette, hogy a romandiai körön szeretné tesztelni az új, GPS-alapú nyomkövető-rendszert, aminek lényege, hogy minden versenyen valós idejű helymeghatározási adatokkal szolgáljon a versenyzőkről, ezáltal növelje a biztonságot a mezőnyben, és felgyorsítsa a segítségnyújtást olyan helyzetek esetén, mint amilyen a tavalyi világbajnokságon Muriel Furrer tragikus halála volt.
Mivel a ruandai vb-n már mindenki számára bevezetnék a technológiát, így a háromszakaszos Romandiát egyfajta éles tesztként szerette volna használni az UCI – ezért azt találták ki, hogy csapatonként egy versenyzőnek kell magán hordoznia a 63 gramm súlyú GPS-t.
Ennek a részleteit viszont nem sikerült megfelelően kommunikálnia a szövetségnek és néhány csapatnak, amiből példátlan botrány robbant ki. Nem sokkal a pénteki nyitószakasz, a hegyi időfutam kezdete előtt robbant a hír, miszerint hat csapatot azonnali hatállyal kizárnak a versenyből. Egy darabig nem lehetett tudni a pontos okokat, csak azt, hogy nem tudtak megegyezni arról, pontosan kinek a feladata a GPS-ek felszerelése és működtetése, egyáltalán kinek a feladata az, hogy kijelölje, csapatonként melyik versenyzőre kerüljön a nyomkövető rendszer.
Végül a hat érintett csapatból az AG versenyzői rajthoz álltak, ám öt csapat, a Canyon, az EF, a Lidl-Trek, a Picnic és a Visma hiányzott a mezőnyből, így jó néhány sztár (többek között a 2024-es Tour-győztes Kasia Niewiadoma, vagy éppen Niamh Fisher-Black, Noemi Rüegg és Marta Cavalli) nélkül, mindössze 63 indulóval zajlott az időfutam – úgy, hogy az érintett csapatok és versenyzők szinte egytől egyig elvégezték a bemelegítést, és több csapat posztolt is a rajt előtt a közösségi médiában.
Az UCI állítja, hogy a csapatoknak saját maguknak kellett volna kijelölniük azt a versenyzőt, aki viselni fogja a GPS-t, de ők ezt nem tették meg – ezért döntöttek úgy, hogy kizárják őket. Ezzel szemben a csapatok közös közleményt adtak ki, amiben kiemelték: napok óta azt kommunikálták az illetékesek felé, hogy nem fognak kiválasztani egy versenyzőt, emellett nem szerelik be, távolítják el vagy működtetik a GPS-készüléket, ezeket a feladatokat meghagyták volna az UCI-nak.
A szakasz végére kibújt a szög a zsákból: az érintett csapatok a több nagy versenyen, így például az ASO által rendezett versenyeken is sikeresen tesztelt, jól bevált és biztonságos nyomkövető-rendszert, a Velon fejlesztését szeretnék használni, ami teljes mértékben használható és működőképes az egész mezőny számára, és amelyet fel is ajánlottak az UCI-nak. A szövetség ezzel szemben döntött úgy, hogy megegyezés nélkül kényszeríti az új technológia használatára a csapatokat, majd azzal az indokkal zárta ki őket a versenyből, mert nem választották ki ők maguk az egy versenyzőt.
A hírek szerint a csapatok az elmúlt napokban többször is kérték az UCI-t, hogy mutassák meg, pontosan melyik szabály alapján lennének kötelesek egyetlen versenyzőt kiemelni és megkülönböztetni a többiek közül, és arra sem érkezett válasz, miért nem akarták a szövetség illetékesei kijelölni az egy "tesztalanyt".
"Nem akartuk megmondani, hogy melyik versenyzőnk viselje a GPS-transzpondert. Azt szerettük volna, hogy az UCI nevezze meg ezeket a versenyzőket, vagy adjon mindenkinek transzpondert, mint ahogy a svájci körön vagy az ASO által szervezett versenyeken is van" – mondta az Eurosportnak a Canyon-SRAM sportigazgatójaként Romandiában lévő Szabó Ádám. "Az UCI ezt követően kijelentette, ha nem nevezzük meg a versenyzőnket, nem engednek minket rajthoz állni. Az UCI a közleményében helytelen dolgot állít: ott úgy szerepel, hogy mi nem akartunk indulni, de valójában ezt ők akadályozták meg."
Az UCI ezzel szemben kijelentette: mindenben együttműködött a szervezőkkel annak érdekében, hogy a teszt zökkenőmentesen és hatékonyan menjen végbe.
"Sajnálatos és meglepő, hogy egyes csapatok intézkedései hatással vannak a versenyre és aláássák az erőfeszítéseket. Az UCI prioritása a versenyzők biztonságának garantálása, és a legtöbb érdekelt féllel való együttműködés pozitív és konstruktív. Szomorú látni, hogy bizonyos csapatok nem hajlandók együttműködni a versenyzők biztonsága érdekében. Elítéljük az együttműködés hiányát" – fogalmazott a szövetség, és hozzátette: elképzelhető, hogy további súlyosabb büntetés vár az érintett csapatokra.
A verseny hegyi időfutamát az UAE spanyol versenyzője, Paula Blasi nyerte, Vas Blanka 1:21-es hátránnyal a 35. helyen zárt. A 2. szakasz élő közvetítése szombaton 13 órakor kezdődik az Eurosport 2-n és az HBO Maxon.

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés