Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A YouTube-ról a Tour de France-ra? – Tovább robog a holland sztárvlogger kerékpáros forradalma

Nagy Bettina

Frissítve 12/01/2024 - 08:22 GMT+1

A TDT-Unibet 2024-től már ProTeamként folytatja, a vloggerből előbb profi versenyzővé, majd csapatfőnökké avanzsált Bas Tietema pedig elmondja, mi az egyre népszerűbb projektjük titka, és hogyan jutottak el mindössze 4 év alatt ilyen magas szintre. A merőben új szemlélettel versenyző Tietemáékat idén a Tour de Hongrie-n is láthatjuk, de klasszikus szponzorszökésekre ne számítsunk tőlük.

Bas Tietema (Fotó: tourdetietema.nl)

Fotó: From Official Website

A kerékpársport még mindig a tradíciók bűvöletében él. Több mint százéves múlttal rendelkező versenyek, ikonikus mezek, íratlan szabályok, hősként tisztelt bajnokokról szóló legendák és felejthetetlen drámák gazdagítják a sportág történelmét. Vitathatatlan, hogy részben éppen ez a gazdag történelem adja a báját, a drámák pedig szezonról szezonra odaszegeznek minket a tévé elé, a világ azonban változik, így a kerékpársport sem ragadhat a múltban, ha újabb rajongókat szeretne megszólítani. A youtuberből lett csapatfőnök (és immár okleveles sportigazgató), Bas Tietema pedig pont ezen dolgozik.
„A legtöbb csapat úgy indul, hogy összeraknak egy erős sort és megpróbálnak versenyeket nyerni. Aztán azt gondolják, hogy mivel versenyeket nyernek, majd automatikusan jönnek a szurkolók és a szponzorok is” – magyarázza Tietema. „Szerintem ez addig működött így, amíg a nyomtatott lapok és a tévécsatornák határozták meg a médiaértéket. Azóta a világ nagyot változott, a közösségi média felborította a régi rendszert. Ott a Netflix és az F1 példája is; új platformok törtek be a sport világába.”
„Máig nem értem, hogy a sportigazgatók miért mondják, hogy legalább egy versenyzőjüknek ott kell lennie a szökésben, mert akkor majd észreveszik őket a szponzorok, miközben gyárthatnának saját médiatartalmakat is, amit ők maguk kontrollálhatnának, és azt kommunikálhatnák a csapatról a rajongóik felé, amit csak akarnak. Nem fektetnek ebbe elegendő pénzt. Ha kapnak egymillió eurót, akkor még több versenyzőt fognak igazolni. Pedig költhetnék egy profi médiás csapatra is, akik egész évben gyártják a tartalmakat, amivel elérhetik, hogy a szurkolók jóban-rosszban kövessék a csapatot, függetlenül attól, hogy nyernek-e vagy sem.”
Tietema pedig nem csak a levegőbe beszél, a tartalomgyártás valóban a TDT-Unibet csapat legfőbb erénye már a megalapításától fogva. Minden a 2019-es Tour de France-on indult, amikor is Tietema és két barátja vicces kihívásokat teljesítve végigvlogolta a három hetet. A „Tour de Tietema” néven futó YT-csatornájuk azóta már több mint 175 ezer feliratkozót számlál, videóik félmilliós megtekintéseket érnek el, párizsi pizzaosztogatásuk pedig hagyománnyá vált. Négy évvel később a népszerű vlogger – akit a Bingoal 2022-ben profi szerződéssel is megkínált, és elindulhatott a Paris-Roubaix-n – egy saját profi kerékpárcsapatot irányít 20 tehetséges bringással, 50 alkalmazottal és egy csilli-villi bázissal Hollandiában.
A végső cél nem is lehet más, mint a Tour de France-részvétel, amit Tietema 2026-ra tűzött ki. Ha ez (is) sikerülne nekik, a sztori kétségkívül filmvászonra kívánkozna: a pimasz youtuberek, akik néhány éve még pizzákat osztogattak a Tour legnagyobb sztárjainak, most saját csapatukat küldik harcba ellenük. És éppen erről szól a TDT-Unibet: olyan lebilincselő történeteket szeretnének elmesélni, melyekre mindenki felkapja a fejét. A csapat például nemrég jött ki egy közel másfél órás dokumentumfilmmel, amely a 2023-as szezonjukat mutatja be a lehető legnyersebb és legőszintébb módon, filterek nélkül, minden nehézséggel együtt.
„A filmben is láthatjátok, hogy mi nem csupán az évünk csúcspontjait szerettük volna megmutatni, hanem ugyanúgy a mélypontokat is. Ez utóbbiak szerintem hatásosabbak a bevonódás szempontjából, mert a sebezhetőség jobban megérinti az embereket” – fogalmaz Tietema.
Az őszinteség és átláthatóság pedig nem csupán egy lózung, a filmben valóban szó esik arról, mennyi pénzre volt szükség ahhoz, hogy a szerelemprojektként indult TDT-Unibet pro-kontinentális szintre léphessen, és részletesen elmagyarázzák, miért okoz fejtörést a sűrű versenynaptár. Mindezt azzal a céllal teszik, hogy minél szélesebb közönséggel ismertessék meg a sportág működését. Persze nem csak száraz tények hangzanak el.
„A film mindenekelőtt arról szól, hogyan juthatsz el underdogként a világ legnagyobb színpadaira. Mi a kerékpársporton keresztül mutatjuk ezt meg, de ez az üzenet működhet más, tetszőleges sportágakkal is, mint a foci vagy a kosárlabda” – mondja Tietema. „A történetmesélés a kulcsa annak, amit csinálunk, mert ha csak szakmázol, az nem mindig köti le a nagyközönség figyelmét. Mi próbálunk minél érthetőbbek lenni és az alapoknál maradni. Szerintem ez az oka, hogy a laikusok számára is érdekes a csapat útja.”
A TDT-Unibet nem csak a médiahasználat terén tekinthető úttörőnek, ugyanis az új versenyzőiket sem épp a megszokott módon kutatják fel. Tietema egy statisztikai elemző segítségével próbál csiszolatlan gyémántokra akadni a Straván, különös figyelmet fordítva arra, ki hogyan regenerálódik egy-egy verseny után.
„Arra nem futja a költségvetésünkből, hogy felállítsunk egy komplett játékosmegfigyelői csapatot, úgyhogy Strava-adatokat böngészünk. Nemcsak a nyers adatokat nézzük, hogy például valaki 100%-ot ér el egy teszten, hanem azt is, mi történik azután, hogy valaki eléget x mennyiségű kilojoule-t egy verseny során. Vajon később is képesek ilyen számokat produkálni? Miután kiszúrunk egy fizikailag rendben lévő srácot, elhívjuk beszélgetni, hogy többet megtudjunk arról, milyenek is ők magánemberként, és beleillenek-e a csapatba.”
picture

A TDT-Unibet csapat (Fotó: tourdetietema.nl)

Fotó: From Official Website

Az új szezonban olyan versenyzők is felbukkannak majd a TDT-Unibet keretében, akikről még a legkockább bringarajongók sem hallhattak, azonban Tietema számára kulcsfontosságú, hogy fiatal, nyers tehetségekből építsen csapatot. Azt vallja, hogy nem mindig az a kulcs a sikerhez, ha több milliót áldoznak egy rutinos sztárversenyzőre, hiszen egy kvázi ismeretlen srácot rendkívüli módon motivál az, ha megkapja a lehetőséget, és ezek a befektetések többszörösen térülhetnek meg a jövőben.
Mi sosem leszünk az a csapat, aki kiköltekezik azért, hogy megszerezzen egy nagynevű bringást. Mi valami fenntarthatót szeretnénk létrehozni.
„Azok a csapatok, akik nagyobb büdzsével dolgoznak, jobb fizetést tudnak kínálni és magukhoz csábíthatják a sztárokat, de a nap végén a sportszervezeteknek két célja van: a fenntarthatóság, és hogy jó eredményeket érjenek el. Manapság viszont úgy tűnik, hogy sok csapat kizárólag a jó eredményekre fókuszál.”
Noha Tietema azt hangsúlyozza, a TDT-Unibet számára nem a teljesítmény a legfontosabb, a profi kerékpársport valósága mégiscsak az, hogy az előrelépéshez és a fennmaradáshoz UCI-pontokat kell gyűjteni. A fókusz egyelőre marad a tartalomgyártáson, de a csapatfőnök-sportigazgató így is azt várja, hogy a TDT-Unibet versenyképes lesz 2024-ben, a Brit körversenyen tavaly hatodikként záró Zeb Kyffintől pedig még a dobogós eredményeket sem tartja elképzelhetetlennek.
picture

TDT-Unibet (Fotó: tourdetietema.nl)

Fotó: From Official Website

Na, de vajon mivel lehet meggyőzni a szponzorokat arról, hogy fektessenek pénzt egy olyan sportcsapatba, ahol az eredmények csak másodlagosak? A ProTeam-licenc megszerzéséhez Tietemának olyan támogatókra volt szüksége, akik képesek és hajlandóak is a „dobozon kívül gondolkodni”, és túllátni a puszta helyezési számokon. Erre viszont még kevesen vevők.
„Összességében nézve, nagyon gyorsan növekszünk. Ezzel a tempóval nehéz is lépést tartania a szponzoroknak, elvégre négy évvel ezelőtt még csak hárman mentünk ki a Tour de France-ra kontentet gyártani, és tessék, most már pro-kontinentális csapatnak mondhatjuk magunkat. Amikor potenciális támogatókkal tárgyalunk, azt látjuk, hogy nehezen tudnak minket hová tenni, hiszen amit csinálunk, az még mindig nagyon újnak hat.”
„Szerintem akkor van értelme a szponzori együttműködéseknek, ha valami olyat tudunk létrehozni közösen, amiről beszélnek az emberek. Többet szeretnénk kihozni ezekből a kapcsolatokból annál, minthogy helyet találjunk egy-egy logónak a mezünkön. Akárcsak tavaly a Cannondale-lel a kerékpárjaink kapcsán, mindig próbálunk valami egyedit alkotni, és nem megállni a puszta láthatóságnál. Mi médiaértéket árulunk.”
picture

Ezzel a Cannondale-lel ment 2023-ban a TDT-Unibet (Fotó: X/TourdeTietema)

Fotó: Other Agency

A közösségimédiás elérésből azonban Tietema szerint nem csak a szponzorok profitálhatnak, ugyanis a TDT-Unibet által gyártott videók olyan kisebb kerékpárversenyekre is ráirányíthatják a figyelmet, melyekről például nincs tévéközvetítés – a reflektorfénynek pedig a szervezők is kifejezetten örülnek. Tietema szerint ez komoly vonzereje lehet a csapatnak, ami akár néhány szabadkártyát is hozhat nekik a konyhára.
„Tavaly az egyik bringásunk megnyerte a Kreiz Breizh nevű francia többnapost, és azzal együtt, hogy hatalmas dolog megnyerni bármilyen versenyt, abból a nagyjából 200 000 emberből, akik rendszeresen nézik a videóinkat, pont senkit nem érdekelt volna. A médiacsapatunk segítségével mégis az év egyik legfontosabb versenyeként tudtunk beszámolni róla. Olyan versenyeket tudunk így láthatóvá tenni, melyek egyébként nem kerülnek képernyőre” – fejti ki Tietema.
„A következő szezonban sem azért fogunk szabadkártyákat kapni, mert olyan sztárok tekernek nálunk, akik a világ legnagyobb versenyein is képesek nyerni, hanem leginkább azért, mert van egy egyedi szemléletünk és egy jelentős rajongói bázisunk.”
Az, hogy két év múlva már ott álljanak a Tour de France rajtjánál, meglehetősen merész terv, melyre sokan csak legyintenének a sportágon belül. De Tietemáék egy komplett kerékpárcsapatot építettek egy YouTube-csatornára, ami szintén teljes képtelenségnek hangzik, szóval aki eddig követte a történetüket, tudja, nem érdemes kételkedni bennük. Amióta csak betört a profi kerékpársportba, a holland vlogger olyan dolgokat vitt véghez, amit mások lehetetlennek gondoltak, és nem most akar leállni.
„Amikor hivatalossá vált, hogy pro-kontinentális csapat leszünk, mindenki rögtön az eredményeinket kérte számon, meg hogy mik a céljaink ezen a téren. És ez számunkra nagy kihívás, mert meg kell maradnunk annak, akik vagyunk” – jelenti ki Tietema.
„A kerékpársport azon szintjére lépünk, ahol már mindenki a győzelmet hajszolja. Persze, mi is szeretnénk majd odaérni, de mégis kit érdekelnek az UCI-pontok!? Csak a médiaérték fontos. A dokumentumfilmünk premierjére például mintegy kétezren jöttek el a moziba. Nem sok csapat tud ilyesmit felmutatni. Megtartani a balanszot az eredményesség és a médiaérték között nagy kihívás lesz, de büszke vagyok arra, hogy a miénk a kerékpársport legkülönlegesebb projektje.”
Forrás: Rouleur
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés