Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Átalakították a Red Bull Ringet, de mivel lesz veszélytelenebb a MotoGP-nek?

Tokics Tamás

Frissítve 30/03/2022 - 15:58 GMT+2

Az osztrák helyszín 2016-ban tért vissza a MotoGP versenynaptárba, a versenyzők és csapatok több alkalommal megkérdőjelezték a spielbergi aszfaltcsík biztonságát. 2022-ben új vonalvezetés debütál, a szervezők célja, hogy a Red Bull Ring versenyezhetőbb legyen a motorosoknak.

MotoGP, SPIELBERG, Fabio Quartararo

Fotó: Imago

A spielbergi Red Bull Ring nem számít túlságosan bonyolult pályának, a maga 10 kanyarja - ha ideszálomjuk a 2-es kanyart, ami konkrétan egy enyhe törés a visszafordítóig - a legkevesebb a jelenlegi naptárban.


Az aszfaltcsík több szempontból volt megkérdőjelezhető a MotoGP mezőnyének. Persze sok pályán vannak hosszú egyenesek, éles kanyarok, illetve magas sebesség, de a karakterisztika magában hordozta az életveszélyes szituációkat, eséseket.
Rengeteg kritika érte a szervezőket és Spielberget. Sok versenyző nemes egyszerűséggel alkalmatlannak találta a Red Bull Ringet motorversenyzői szemszögből. Első körben a bukóterek kerültek kereszttűzbe, mivel keveselték a kavicságyakat, igaz ezt azóta orvosolták az osztrákok. 2020-ban több borzalmas baleset történt, először - az akkor még Moto2-ben motorozó - Enea Bastianini gépén repült át az 1-es kanyart követően Hafizh Syahrin, aki nem vette észre lejtőn "parkoló" motort. A MotoGP futamon centimétereken múlott Valentino Rossi és Maverick Vinales élete, amikor a 280 km/h-s sebességnél bukó Morbidelli-Zarco páros darabokra szakadó motorjai kis híján telibe találták őket a 3-as kanyarban.


A kanyar addig az esetig teljesen nyitva volt az ehhez hasonló baleseteknek, egy héttel később a Stájer Nagydíjon már látható volt a bukóteren egy kisebb átalakítás, melyet a hasonló szituációk elkerülése végett csináltak.
Kép a 3-as kanyar bejáratának átalakított bukóteréről
A fentebb említett esetnél a nagy tempó és a nem megfelelően kialakított bukótér volt a hunyó. Mivel a 3-as kanyar speciális igénybevételt követel embertől és géptől a nagy lassulás miatt, Herman Tilke tervezésével alakították át a 2-es kanyart, egy sikán került a helyére. Ettől azt várják, hogy csökken a sebesség a visszafordítóig érve, kisebb lesz a kockázata a hasonló bukásoknak.
picture

A tervezett sikán

Fotó: Other Agency

A jobb-bal kanyar kombinációban nehézséget okozott Tilke szerint a helyszín domborzati adottsága, ugyanakkor így nem kellett teljesen átalakítani a Red Bull Ringet. A tavaly felfedett tervekkel ellentétben szűkebb lett a sikán, amely nem feltétlen oldja meg a problémákat, sőt. Az első képek alapján több szakíró fejezte ki elégedetlenségét a közösségi médiában, Mat Oxley szerint a lehető legrosszabb megoldást hozták össze, két 90 fokos kanyarral.
David Emmett ennél is messzebb ment, szerinte a végtermék olyan, mintha valaki 10 perccel a leadási határidő előtt elővett egy ceruzát és a pálya térképét. Kovács Nikolett a bukótér méretében látja a problémát, az 1-es és 3-as kanyar közötti rész kétharmadát teszik meg a féktávig, nagyjából 250-260 km/h környékén lassítanak, ilyen tempónál pedig nem megfelelő a kialakítás, egyrészt kicsi, másrészt veszélyes a pályára visszarepülő motorok miatt.
Úgy tűnik Tilke nemhogy csökkentette, de szaporította a spielbergi Red Bull Ring problémáit az új vonalvezetéssel - melyet csak a gyorsaságimotoros-világbajnokság fog használni. Leghamarabb választ augusztus 21-én kapunk az Osztrák GP-n.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés