„A Formula-E tényleg gyorsabb lesz, mint az F1” – mondja Sam Bird, aki már a McLarennél, a Ferrarinál és a Mercedesnél is megfordult

A McLaren kiszállása miatt a Formula-E-ben ülését elveszítő Sam Birdről úgy hírlett, 38 évesen ezzel véglegesen ki is szorul a mezőnyből, és versenyzői karrierjének folytatása is bizonytalanná vált, de a Hungaroringen kérdésünkre megerősítette, hogy két nagy bejelentése is a küszöbön van – emellett még beszélt a Forma-1-ről, az elektromos szériáról, valamint a két sorozat jövőbeli fejlődéséről is.

A londoni E-Prix most sem okozott csalódást: hatalmas káosz után nyert Nick Cassidy

Videó forrása: Eurosport

Bird azon kiváló formaautós versenyzők egyike, akik karrierjük során az igazán nagy lehetőségekről mindig lecsúsztak. Dolgozott ugyan a Mercedesszel (az F1-es szimulátorban), a Ferrarival (a WEC LMGTE-kategóriájában) és a McLarennel is (az FE-ben), de ezek mégsem azok a vadászmezők, amelyekről ezek a legendás versenycsapatok a leginkább híresek.
A McLaren ráadásul három év után a júliusban véget ért szezonnal ki is szállt az FE-ből, s mivel vásárlót sem talált a csapatára, az istálló teljesen eltűnik a mezőnyből. Ezzel Bird is állását veszítette, és azok után, hogy a 2014-es kezdetektől fogva állandó tagja az elektromos szériának, most a paddockbeli pletykákból úgy tűnt, 11 szezon után véget is érhet ez a kaland a brit számára.
Birdöt a Hungaroringen, az F1-es Magyar Nagydíj alatt kaptuk el, ahova szintén a munkáját végezni ment, ám a mikrofon másik végén: már negyedik éve a BBC F1-es szakértőjeként ténykedik a szabad hétvégéin. Kérdésünkre nagyon gyorsan tisztázta, hogy még nem áll készen a teljes karrierváltásra, de beszélt a Formula-E kiszámíthatatlanságáról, valamint a Forma–1 jövőre érkező új szabályainak várható hatásairól is.
picture

Sam Bird két szezonon át volt a McLaren versenyzője - Fotó: Alastair Staley

Fotó: From Official Website


A kezdetek óta állandó tagja vagy a Formula-E mezőnyének, de ez az első alkalom, hogy egy szezon végeztével még nem tisztázott a jövőd. Mik a kilátásaid a maradásra?
Sok tervem van, remélhetőleg hamarosan bejelenthetem őket. Azt hiszem, továbbra is ott leszek a Formula-E paddockjában, és remélhetőleg a WEC paddockjában is.
A McLarennel töltött első szezonodban futamot is nyertél, de ebben a mostaniban elmaradtak a kimagasló eredmények – úgy tűnt, hogy mindig megakadályozott ebben valami.
Frusztráló volt, mert számos versenyen erősek voltunk, de aztán különféle okokból, defektek, büntetések, meghibásodások miatt nem szereztük meg a pontokat, amiket megérdemeltünk volna. Az autónk kifejezetten gyors volt, különösen a szezon első felében. Hiányzott a teljesítményünk esős körülmények között, és egyáltalán az alacsony tapadást nyújtó pályákon. Kár, hogy a McLaren már nincs többé, de köszönettel tartozok a csapatnak azért a hihetetlen lehetőségért, amit kaptam tőlük.
A Formula-E rendkívül változatos sorozat, de némi kritika is éri amiatt, hogy az eddigi 11 szezon 10 különböző bajnokot termelt – így jövőre már a mezőny közel fele korábbi bajnok lesz. Nem véletlenszerű ez egy kicsit, ami csökkenti a világbajnoki cím értékét?
Valóban, csak egy kétszeres bajnokunk van, Jean-Éric Vergne. De nem mondanám, hogy ez véletlenszerű lenne. Egyszerűen arról van szó, hogy minden évben valaki más kapja el a fonalat. Alapvetően úgy fest a helyzet, hogy ha valakinek sikerül zsinórban öt-hat jó eredményt összehoznia, akkor meg is fogja nyerni a bajnokságot. Nagyon nehéz ugyanis egy ilyen jó sorozatot produkálni, és persze sokkal könnyebb öt-hat rossz versenyt futni egyhuzamban.
Te pont nem tartozol a bajnokok közé, viszont 12 futamgyőzelmeddel így is ott vagy a legsikeresebbek között. Meg tudsz barátkozni ezzel a statisztikával?
Ha ez lenne a vége a karrieremnek a Formula-E-ben, az eredményeim akkor is magukért beszélnek. Nincs miért szégyenkeznem, elégedetten tekinthetek vissza. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy még nem végeztem a Formula-E-vel.
picture

Bird 2024-25-ös szezonja már nem sikerült jól, csak a 18. lett a bajnokságban - Fotó: Simon Galloway

Fotó: From Official Website

A Forma-1-ben jövőre jelentős szabályváltozások jönnek, nagyobb szerepet kap a motorokban az elektromos hajtás, ezzel a technológia a Formula-E felé tesz egy lépést. Ezt tartod a helyes iránynak?
Ebben még nem vagyok biztos. Tudjuk, hogyan fognak kinézni az autók, de azt nem, hogy milyenek lesznek a pályán, hogyan fog kinézni a versenyzés. A legizgalmasabb kérdésnek pedig azt tartom, hogy mi lesz az erősorrenddel. Vajon valaki előáll majd egy olyan ötlettel, amire senki más nem gondolt, és mondjuk a Williams kezd el újra versenyeket nyerni?
Az új szabályok még meg sem érkeztek, de eközben egyre többen, már az FIA elnöke is arról beszél, hogy a sportnak vissza kellene térnie a V8-as vagy a V10-es motorokhoz. Mit gondolsz erről a hirtelen koncepcióváltásról?
Bioüzemanyagokkal használhatna a sport V8-as hibrideket is akár, és az is hasonló üzenetet küldene a fenntarthatóságról, mint a jelenlegi szabályok. De bíznunk kell az FIA-ban. Minden szabályváltozás alkalmával jönnek a panaszok, hogy ez már nem olyan jó, az autók is lassabbak lettek, de ez a sport a mérnöki teljesítmény csúcsa, így pár év alatt mindenféle kiskapukon keresztül több másodpercet fognak gyorsulni az autók – és aztán az FIA már ismét lassítani próbálja majd őket.
A Formula-E úgy hirdeti a 2026-27-es szezonban érkező Gen4-es autóit, hogy gyorsabbak lesznek a Forma-1-eseknél is. A jelenlegi tempókülönbség fényében ezt nehéz elképzelni. Tényleg így lesz?
Igen, sokkal gyorsabbak lesznek, majdnem megduplázódik a teljesítményük. A Bridgestone-gumik érkezésével hatalmas javulást fogunk látni, 6-10 másodperccel javulnak a köridők. Sokkal gyorsabbaknak fognak tűnni, igazán.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés