Sokat léptek előre Räikkönenék, a hibák azonban megpecsételték a csapat sorsát

Volt rontás a csapat és a pilóták részéről, időnként még a szerencsével is hadilábon álltak, ezért szép lassan a Williams mögé szorultak.

Antonio Giovinazzi - fotó: Ozan Kose

Fotó: AFP

Rengeteget fejlődtek, mégsem tudják pontokra váltani: az Alfa Romeo jelenleg a Forma-1 leginkább alulteljesítő csapata.

Austinban ismét elszalasztott egy esélyt az Alfa Romeo, hogy faragjon hátrányából a Williamsszel szemben a konstruktőri pontversenyben. Reálisan persze már nincs sok esélye az istállónak, hogy megszerezze a hetedik helyet, hiszen jelenleg közelebb áll az utolsó helyezett, pont nélkül álló Haashoz; a Williams a hungaroringi kettős pontszerzésével és George Russel szerencsés Belga Nagydíjon megszerzett dobogójával valószínűleg eldöntötte ezt a versenyt.
Ha így zárják a szezont, az helyezés tekintetében 2017 óta a legrosszabb lenne, amit a Sauber/Alfa Romeo elér a konstruktőrök között. Beszédes az is, hogy 2020-hoz képest egy ponttal kevesebbet szereztek 17 futam után (akkor ez a teljes idényt jelentette), ez a tény ugyanis rávilágít arra, mennyire rettenetesen alulteljesít az istálló ebben a szezonban. A korábbi F1-es technikai igazgató, Gary Anderson számításai szerint 2020-hoz képest az Alfa lépett előre legtöbbet a teljesítmény terén.
Hiába került közelebb nyers tempó tekintetében 0,978%-kal a csapat az élmezőnyhöz, a pontok egyáltalán nem tükrözik ezt a teljesítményt. A képet természetesen árnyalja valamelyest, hogy a riválisok is fejlődtek (a középmezőnyből egyedül az Aston Martin lépett vissza), a Williams esetében például 0,933%-os volt az előrelépés, ám ezt figyelembe véve is sokkal több pontot kellett volna szereznie a svájci székhelyű csapatnak.

Az időnként komoly bravúrokat felmutató Russell teljesítménye döntő lehet, ugyanakkor Nicholas Latifi is egymaga annyi pontot szerzett, mint a két alfás versenyző összesen. Adja magát a kérdés: hol csúszott el az Alfa Romeo szezonja?

picture

Kimi Raikkonen az Osztrák Nagydíjon

Fotó: Getty Images

Az idény kiválóan indult az istálló számára, Kimi Räikkönen csak két másodperccel maradt el a bahreini szezonnyitón az utolsó pontszerző helytől, Imolában pedig a 16. helyről egészen a 9. pozícióig küzdötte fel magát. Ezt viszont utólag elvették tőle, és hivatalosan a 13. helyen zárt, mivel a piros zászló utáni rajtot rossz helyről kezdte meg, amiért kapott egy 30 másodperces büntetést. A helyzet meglehetősen komplikált volt, amit Räikkönen megpördülése, a komplex szabály és a csapat félreértése egyszerre okozott.
Portimaóban egymást ütötte ki a versenyből a két Alfa (itt Räikkönen hibázott), a Spanyol Nagydíjon pedig meglehetősen szokatlan hiba rontotta el Giovinazzi versenyét: az egyik szerelő kiszúrta, hogy defektes gumit akarnak feltenni az autóra. Monacóban aztán kijött a lépés az olasznak, végig nagyon gyors volt, bejutott a Q3-ba, majd a versenyen is pontot szerzett, míg a finn Bakuban csípett el egy szerencsés 10. helyet a verseny végi káoszt kihasználva.
A következő futamokon ismét megfordult a csapat szerencséje: Räikkönen az egyik Osztrák Nagydíjon Sebastian Vettellel ütközött, egy héttel korábban pedig az elszúrt időmérőedzés miatt úszott el a pontszerzés reménye. Silverstone-ban Sergio Pérezzel ért össze, a mexikói a kelleténél agresszívebben csukta be a kaput, ami a finn megforgását eredményezte. Giovinazzi Bakuban összetörte az autót, a Red Bull Ringen pedig mindkét futamon egy első körös ütközés vetett véget a versenyének.

Az elszúrt versenyekben benne volt egy jó adag balszerencse, az Osztrák Nagydíjon Giovinazzi tehetetlen volt Pierre Gasly megforgásánál, de közben a versenyzők és a csapat is hibázott bőséggel.

A rontások közül a magyarországi volt a leginkább fájó, amikor a Williams – részben az alfás hibákat kihasználva – kettős pontszerzéssel a hetedik-nyolcadik pozícióban zárt. Ezen a hétvégén két baki volt meghatározó az Alfa esetében: egyrészt Räikkönent rosszkor engedték ki a boxból, és a finn ütközött Nikita Mazepinnel (azon ritka szituációk egyike, amikor az orosz vétlen volt a balesetében), Giovinazzi pedig túl gyorsan hajtott a boxban. Räikkönen végül Vettel kizárásával kapott egy pontot, de ekkor már hátrányban voltak.
picture

Amennyiben Antonio Giovinazzi a csapatutasításnak megfelelően elengedi Kimi Raikkönent, több pontot gyűjthettek volna

Fotó: Getty Images

Belgiumban minden a Williamsnek kedvezett. Száraz pályán az Alfa tűnt versenyképesebbnek, a hétvégét azonban az esős körülmények határozták meg, amelyben a Russellék autója viselkedett jobban. Giovinazzi egyébként 2,4 másodperccel volt lassabb, mint a brit tehetség, amit azért nem csak a teljesítménybeli különbségre lehet visszavezetni. Verseny végül nem lett, de pontokat így is osztottak, így a Williams ölébe hullott egy 2. és egy 10. hely.
Zandvoortban és Monzában ismét felcsillant a pontszerzés reménye, Giovinazzi mindkét futamon a Q3-ba jutott az időmérő edzésen. A vasárnapok során azonban nem jött ki a lépés: Hollandiában az olasz defektet kapott és az első szárnya is megsérült, Monzában pedig ő hibázott hatalmasat, egyszerűen rosszul mérte fel, hogyan térhet vissza a pályára. Szocsiban Räikkönen javított, és egy kimondottan erős nyolcadik helyet hozott össze a káosz ellenére is.
Törökországban ismét saját maga ellen dolgozott a csapat, Giovinazzi ugyanis figyelmen kívül hagyta a csapatutasítást, és nem engedte el maga mellett a gyorsabb csapattársát, az Amerikai Nagydíjon pedig Räikkönen elnézett egy féktávot, és a saját hibájából kisodródott a 10. helyről. Ez volt a legutóbbi azon hibák sorában, amelyek megakadályozták, hogy az Alfa Romeo szorosabbá tegye, és az erőviszonyoknak megfelelően megnyerje a Williamsszel szembeni versenyt.
Mostanra akkora a különbség, hogy Russell arról beszélt, egészen más felfogásban versenyezhet és bátrabb lehet, mert az Alfa nem jelent közvetlen veszélyt a csapatra. Jövőre valószínűleg teljesen új pilótapáros áll össze, ami elnézve a mostani szezont, talán rá is fér az Alfára, ugyanakkor a csapatnak is sokat kell dolgoznia, hogy csökkentse a hibákat és hatékonyabb legyen. Ez utóbbiban Valtteri Bottas nagy segítség lehet, végtére is az F1 leghatékonyabb csapatától érkezik.
Forrás: The-Race
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés