Rég volt annyira mozgalmas a pilótapiac, mint a 2022-es szezonban – az egyik nagy kérdésre már meg is kaptuk a választ.

Fernando Alonso bejelentése, miszerint az Aston Martinnál folytatja a pályafutását, alaposan felrázta az állóvizet. A kétszeres világbajnok váltása leginkább az Alpine-t lepte meg, a francia gyártónál ugyanis a 2023-as szezont az Alonso-Ocon kettőssel képzelték el, és a csapat szerint jól haladtak a tárgyalások. Úgy tűnt, hogy az Alpine-nak megvan a B-terve, hiszen az istálló utánpótlásprogramjához tartozó Oscar Piastri már a mostani szezonban beugrásra készen várta az esélyt.
Szingapúri Nagydíj
Csalási botrány, Ferrari-drámák, és a Safety Car – a Szingapúri Nagydíj mindig tartogat meglepetést
TEGNAP - 17:42
A történet azonban itt kezdett el bonyolódni, az Alpine ugyanis hiába jelentette be, hogy 2023-ban Piastri lesz az egyik versenyzője, az ausztrál tehetség a közösségi oldalán cáfolta a csapat állítását. Már ebből sejteni lehetett, hogy a tavalyi F2-es bajnok megállapodást kötött valamelyik istállóval, a pletykák pedig leginkább a McLarenről szóltak, ahol elégedetlenek voltak Daniel Ricciardo teljesítményével.

Ez végül be is igazolódott, az Alpine pedig jogi útra terelte az ügyet.

Az FIA szerződésekkel foglalkozó testülete, a CRB mindkét istálló kontraktusait átnézte, pénteken pedig azt közölte, hogy csak a McLaren kötött érvényes szerződést Piastrival. Ezek után nem kellett sokat várni a wokingiak bejelentésére, miszerint jövőre is egy brit-ausztrál pilótapárossal állnak rajthoz, csak épp Ricciardo helyett Piastri lesz Lando Norris társa. Vagyis immáron hivatalosnak tekinthető, hogy Alonso és Piastri között a pad alá esett a francia istálló.
Az ügy azért is érdekes, mert az Alpine-nál határozottan állították, hogy 2023-ra és 2024-re szóló megállapodással rendelkeznek Piastrival, ezért is kérdőjelezték meg a nyilvánosság előtt a pilóta lojalitását. Otmar Szafnauer csapatfőnök többször utalt arra, hogy becsapva érzik magukat, az Alpine ugyanis rengeteg pénzt költött a versenyző felfuttatására, aki ezek után a megállapodásukra fittyet hányva kiválasztott egy jobbnak vélt programot.

Otmar Szafnauer

Fotó: Imago

Az istálló hivatalos álláspontja szerint Piastri eltitkolta a vezetés előtt, hogy más csapatokkal is tárgyal, ezért csak utólag értesültek a versenyző menedzsmentjének szándékairól. Ez már elsőre is gyanús volt, hiszen a Piastri-McLaren házassággal kapcsolatos pletykák már jóval a Magyar Nagydíj előtt felröppentek. Vagyis az Alpine legrosszabb esetben a hírekből értesülhetett volna erről, a The-Race szakportál információi szerint pedig Piastri is tájékoztatta a mclarenes lehetőségről a csapatot.
De térjünk vissza az Alpine és Piastri szerződésére, jogi szempontból ugyanis a McLarennel kötött megállapodás igencsak aggályos lett volna, amennyiben létezik a franciák által emlegetett kontraktus. Csakhogy a RacingNews365 szerint ez a szerződés inkább csak egy tervezet volt, valódi megállapodást pedig nem kötöttek, pedig Piastri menedzsere, Mark Webber hónapokon keresztül kopogtatott az istállónál.
Tavaly novemberben az Alpine átküldött egy szerződéstervezetet, amely azonban jogilag nem minősült szerződésnek, csupán a tárgyalás alapjául szolgált. A valódi szerződés kapcsán azt ígérte az Alpine jogi csapatát irányító Benedicte Mercer, hogy 10 napon belül átküldik Webberéknek, ez azonban nem történt meg. Egy másik kontraktus valóban létezett, melynek értelmében Piastri az Alpine tartalékversenyzője lett – ez viszont 2022 decemberében lejár opció nélkül.
Piastri tartalékversenyzői szerződését egyébként az utolsó pillanatban (négy nappal a szezonkezdet előtt) kötötte meg az Alpine, a folyamat során pedig – az időhiány miatt – „jogilag kötelező érvényűnek” minősítették a novemberi dokumentumot. Mindez az FIA bizottsága előtt nem állta meg a helyét, vagyis hiába állította azt az istálló, hogy 2024-ig szerződése van a pilótával, valójában csak idén decemberig rendelkezik megállapodással – és csak tartalékversenyzői minőségben.

Oscar Piastri

Fotó: Getty Images

Az Alpine elkövetett egy másik nagy hibát is: Alonsóval és Piastrival sem érzékeltette kellő mértékben, hogy szükség van rá. A kétszeres világbajnoknak 1+1 éves szerződést ajánlottak, fenntartva a 2024-es szakítás lehetőségét, amennyiben a fiatal ausztrál már az első F1-es évében berobban. Piastrinak viszont csak 2025-től garantált ülést a csapat, hiszen felé azt kommunikálta a csapat, hogy a következő két idényben marad az Alonso-Ocon kettős.
Ez pedig mindkét pilótát a váltásra kényszerítette. Alonso aláírt az Aston Martinhoz, ahol kis túlzással addig folytathatja a pályafutását, ameddig csak szeretné, Piastri pedig a McLarent választotta. Ezzel egyébként azt is megkockáztatta az ausztrál, hogy a 2023-as idényt is kiüli, nyáron ugyanis még nem volt egyértelmű, mik a szándéka a McLarennek Ricciardóval. A történet a versenyzők számára így is happy enddel zárult, az Alpine szempontjából viszont a lehető legrosszabb forgatókönyv valósult meg.
Még akkor is, ha Pierre Gasly személyében sikerül megszerezni egy tehetséges és tapasztalt versenyzőt.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Schumacher és Ricciardo nélkül, egy meglepő visszatérővel és újoncokkal állhat fel az F1 jövőre
25/09/2022 - 15:51
Forma 1
Schumacher lehet a pilótakeringő legnagyobb vesztese
07/09/2022 - 15:49