Senna, Schumacher, Hamilton – Horner szerint Verstappen a legnagyobbak egyike
Publikálva 25/11/2024 - 12:09 GMT+1
Las Vegasban Max Verstappen megszerezte pályafutása negyedik világbajnoki címét. A sikerei közül talán a mostaniért kellett a legtöbbet küzdenie, ugyanis a Red Bull a szezon közepére elveszítette a fejlesztési versenyt, és sokszor csak a második-harmadik erőnek számítottak. A holland azonban kimagaslóan vezetett, és azt az extrát is hozzá tudta tenni, amit a riválisai nem.
Max Verstappen a negyedik világbajnoki címét ünnepelhette Las Vegasban - Mark Thompson
Fotó: AFP
Nem a mostanit volt a legnehezebb megszerezni, de ezért kellett a legtöbbet szenvednie. Max Verstappen négyszeres világbajnok.
A 2024-es szezon úgy indult, mintha a 2023-as folytatása lett volna. Max Verstappen és a Red Bull megállíthatatlannak tűnt, az év elején még olyan pletykák is felmerültek, miszerint Stefano Domenicali megkérte őket, vegyenek vissza egy kicsit a tempóból, mert rosszul néz ki, hogy versenyenként 20-30 másodpercet vernek mindenkire. Bár ezeket cáfolták, az év eleji Red Bull-fölény kétségtelenül fullasztó volt.
Verstappen a szezon első hét futamából ötöt megnyert, Ausztráliában technikai hiba akadályozta meg a győzelemben, Miamiban pedig egy biztonsági autós fázisból jött ki rosszul, ráadásul a sérült padlólemeze miatt még teljesítményt is veszített. Az európai versenyektől kezdve azonban egyre jobban elolvadni látszott a Red Bull fölénye, a szezon közepére pedig kiderült: elveszítették a fejlesztési versenyt.
A holland alatt még csak-csak működött az autó, behúzta a Kanadai Nagydíjat és a Spanyol Nagydíjat is, ám mindkét esetben úgy zárt az élen, hogy extra teljesítményre volt szüksége. Nyáron a Red Bull már nyilvánosan is beszélt arról, hogy zsákutcába rongyoltak a fejlesztéseikkel, ami miatt felborult az autó egyensúlya, az elemzések alapján ráadásul arra jutottak, hogy a problémáik már tavaly Barcelonában elkezdődtek.
Verstappen győzelmei – amelyek olykor már az előző szezonban is küzdelmesek voltak – elrejtették azt a tényt, hogy az autót egyre nehezebb volt vezetni. Utóbb kiderült: Sergio Pérez teljesítménye többet árult el a Red Bull-konstrukció állapotáról – egy átlagos F1-es versenyző nem tudott megbirkózni az autóval, a teljes potenciál kiaknázásához egy kivételesre volt szükség.
„Még nem láttam olyat, mint amit tőle az idén” – jelentette ki Christian Horner a Las Vegas-i Nagydíj után. „Gondoljunk vissza Aryton Senna 1993-as doningtoni versenyére, Michael Schumacher vagy épp Lewis Hamilton legnagyszerűbb versenyeire – Max határozottan ehhez a klubhoz tartozik. A mostani szezon tőle is nagyon sokat követelt, de megőrizte a hidegvérét. Most már egy komplett versenyző, bebizonyította azt, hogy valóban minden megvan benne.”
Horner valamilyen szinten nyilván elfogult a versenyzőjével szemben – akit ráadásul próbálnak hosszabb távon a Red Bullnál tartani –, ám nehéz vitatkozni a megállapítással. A mostani mezőnynek egyértelműen Verstappen a legjobb versenyzője, még ha a módszereivel nem is mindig könnyű azonosulni (főleg a rivális drukkereinek).
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/09/20/4042489-81987428-2560-1440.jpg)
Max Verstappen és Christian Horner Szingapúrban
Fotó: Getty Images
Sok szempontból persze ez sem újdonság, és idővel nem is fog különösebben számítani. Sennát ma már nem a sportszerűtlenség határozza meg, holott versenyzőként neki is akadtak kétes manőverei, Schumacherről nem is beszélve. A sokszoros világbajnokok egytől egyig ragadozók, nem a szimpátiapontokra, hanem a győzelemre hajtanak, és azt teszik, amit az adott helyzetben tenniük kell.
Verstappen megítélésén nyilván nem javítanak a Lando Norris elleni csatái, már csak azért sem, mert cáfolják azt az elméletet, miszerint a 2021-es keménykedések csak az első vb-címnek szóltak, és a további győzelmekkel egy higgadtabb, megfontoltabb versenyzőt látunk majd. Pedig a helyzet az, hogy a Verstappen-féle agresszió mindig is megfontolt volt a maga módján: leginkább akkor veszi elő, ha épp van valaki, aki veszélyt jelent a vb-címre.
„Rendkívül érett volt, a hatalmas zaj ellenére sem változott meg. Ez a cím egy kicsit más volt, mint az előzőek. Az erős kezdés után tartania kellett magát. Sok spekuláció jelent meg a jövőjét illetően, de neki sikerült ezt kizárni, és aztán teljesített a pályán egy olyan helyzetben, ami sok versenyzőt összetört volna. A kapcsolatunk erősebb lett, mert a nehézségek olykor még közelebb hoznak egymáshoz” – tette hozzá Horner.
Ha már a személyes kapcsolatok szóba kerültek, nem lehet elmenni szó nélkül az istállót övező botrányok mellett. Az év elején Horner egy zaklatási ügybe keveredett, amely egyes sajtóhírek szerint egy nagyobb hatalmi harc része volt. A csapatfőnök végül túlélte a botrányt, és maradhatott a Red Bull élén, ám a Verstappen-családdal – az élen Josszal – a folytatásban sem volt harmonikus a viszonya, és ezek fűtötték azokat a pletykákat, miszerint a holland a Mercedeshez igazolhat.
Max amennyire lehetett, megpróbált kimaradni a botrányból, és arra koncentrált, amihez a legjobban ért – az a tény pedig, hogy egy ilyen helyzetben is makulátlanul vezetett, ugyancsak alátámasztja, hogy mentálisan nem sok pilóta erősebb nála a mezőnyben.
„Időnként elgondolkoztam” – ismerte el a versenyző. „Hogy mennyi ideig szeretném folytatni, hol és hogyan versenyezzek. A magánéletben is vannak dolgok, amikkel foglalkozni kell. De ez így van rendjén. Általánosságában nyugodt vagyok, és nem szeretnék elhamarkodottan drasztikus döntéseket hozni.”
„Nagyon hálás vagyok a Red Bullnak, amiért a Forma-3-ból kiemelve ülést adott a Forma-1-ben. Rengeteg érzelmet éltünk meg együtt az itteni emberekkel az évek során. A nehéz helyzetekben még fontosabb, hogy szembenézzetek a problémákkal és közösen megtaláljátok a megoldást.”
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/11/21/4063897-82415588-2560-1440.jpg)
Max Verstappen
Fotó: Getty Images
Verstappen tehát lehűtötte a kedélyeket, egyelőre nem gondolkozik csapatváltáson, és nincs is rá oka. Bár a fejlesztési versenyben alulmaradt a Red Bull 2024-ben, a szezon során megtalálták a probléma forrását, és jövőre még mindig ők számítanak a legnagyobb esélyesnek. Még akkor is, ha azt az autót már teljes mértékben Adrian Newey nélkül fogják megépíteni.
A holland jövőjével kapcsolatban talán nem is az a legnagyobb kérdés, látjuk-e őt másik istállónál versenyezni, sokkal inkább az, mennyi ideig marad még az F1-ben. A karrierje messze nem egy átlagos karrier, hiszen 17 évesen került a Forma-1-be, és a mostani már a 10. szezonja volt. Sokszor beszélt már arról, hogy ő nem szeretné a negyvenes éveit is a sportágban tölteni, és sok projekt foglalkoztatná az F1-en kívül is.
„A négy cím önmagában véve is nagyon szép, így a folytatásban már nem gyötrődök ezen, minden célomat elértem. Ha lesz lehetőségem, akkor természetesen szeretnék még címeket szerezni. Ezt az évet még úgy is megnyertem, hogy nem én vezettem a leggyorsabb autót.”
A holland – részben a korábbi kritikákra válaszul – azt is elmondta: szerinte a McLarennel, de még a Ferrarival is világbajnok lett volna 2024-ben.
„Igen, és szerintem már korábban sikerült volna, még messzebb lennék” – mondta a McLarenről. „[A Ferrarival] többé-kevésbé ugyanez a helyzet szerintem. A Mercedesszel azért nem, az már trükkösebb lett volna.”
Verstappen a Sky Sports műsorában egy kicsit Zak Brownnak is odaszúrt, amikor a csapatfőnök a kamerák előtt gratulált neki a vb-címért. A McLaren vezetője ugyanis korábban azt állította: Verstappen csak egy domináns autóban képes győzelmekre.
„Ezek csak motiválnak. Amikor az emberek kritikusak, vagy azt gondolják, hogy csak a legjobb autóval tudok nyerni, akkor bebizonyítom nekik, hogy tévednek. Ha most sem kapom meg az elismerést, akkor nem tudom, mit tehetnék még.”
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés