Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A Red Bull-ügy és ami mögötte van: a mészárlás már megindult, de még nem tudni, ki lesz az áldozat

Németh Dániel

Frissítve 14/03/2024 - 07:52 GMT+1

A Red Bull Racing története legsikeresebb időszakán van túl, minden jel szerint sorozatban negyedszer világbajnoki címet ünnepelhetnek. A fantasztikus sorozatot azonban beárnyékolja a vezetőségben kibontakozott hatalmi harc, amelyben már nem csak a két meghatározó vezető, Christian Horner és Helmut Marko érintett, de a Verstappen család és a Red Bull tulajdonosai is.

A Red Bull-ügy és ami mögötte van: a mészárlás már megindult, de még nem tudni, ki lesz az áldozat

Fotó: AFP

Miközben a pályán lassan három éve agyonveri az ellenfeleit a Red Bull, a színfalak mögött egyre durvább hatalmi harcok dúlnak.

A legenda szerint Dietrich Mateschitz osztrák vállalkozó a ’80-as években Thaiföldre utazott üzleti ügyben, ahol a fáradtságát egy, a helyiek körében népszerű élénkítő itallal próbálta tompítani. A Krating Daeng (vörös gaur) kiállta a próbát, az üzletember pedig rögtön észrevette a piaci rést: úgy gondolta, hogy Európában is eladhatóak lennének az energiaitalok, és ezzel nagyjából megszületett a Red Bull.
Mateschitz felkereste a terméket kitaláló és forgalmazó Chaleo Yoovidhyát (ő a gyógyszeriparban alapozta meg a vagyonát, és egy japán élénkítő italt alakított át a thai piacnak megfelelően), akivel rövidesen megállapodtak az együttműködésről. Az immáron közös cégükben mindketten 49%-os tulajdonrészt kaptak, a maradék 2-t pedig Yoovidhya fia, Chalerm nevére írták, aki az apja 2012-ben bekövetkezett halála után a fő részvényessé vált.
Dacára annak, hogy a kezdetektől fogva a Yoovidhya család kezében volt a többségi tulajdonrész, a Red Bull napi működésébe nem folytak bele, a cégcsoport igazi vezetője a marketingszakmát megreformáló Mateschitz volt. A thai tulajdonosoknak tökéletesen megfelelt ez a felállás: az osztrák gyakorlatilag teljhatalommal rendelkezett a Red Bull felett, cserébe az üzlettársak busás haszonnal részesedtek a márka világraszóló sikereiből.
Mateschitz – tíz évvel a másik alapítót követően – 2022 őszén elhunyt, amivel a cégcsoport felépítése is átalakult valamelyest. Az üzletember pozícióját három ember között osztották fel: Franz Watzlawick kapta az üdítőitalok részlegét, Oliver Mintzlaffhoz kerültek a Red Bull különböző sportos projektjei (korábban az RB Leipzig vezérigazgatójaként dolgozott), míg Alexander Kirchmayr a pénzügyi részleg élére került.
picture

Dietrich Mateschitz és Max Verstappen a 2018-as Osztrák Nagydíjon

Fotó: Getty Images

Az alapító halálát követően rögtön megindultak a találgatások a Forma-1-es program jövője kapcsán, elsősorban a thai tulajdonosok miatt. Mert amíg Mateschitznek szabad kezet adtak, és nem szóltak bele a Red Bullt érintő stratégiai kérdésekbe, az már egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy továbbra is az osztrák félre bízzák a cég irányítását. Vagyis, ha nagyon akarják, dönthettek volna a sportos projektek megszüntetése mellett.
Az F1 helyzetét nézve persze nem sok értelme lett volna a kiszállásnak, hiszen a Red Bull finoman szólva is ígéretesen kezdte a szívóhatású korszakot. Az év első felében – legalábbis néhány pályán – még hátrányban voltak a Ferrarihoz képest, de hosszabb távon megbízhatóbbnak és fejleszthetőbbnek bizonyult az autójuk, amivel dominálták az évadot. Végül úgy ítélték meg, hogy az F1-ben elért sikerek pozitívan hatnak a márkára, sőt, a B-csapatot is megtartották.

Christian Horner, a Red Bull Forma-1-es istállójának első embere egy tavalyi interjúban elmondta, ugyan több emberrel kell egyeztetniük a stratégiai döntésekben, ám ezt leszámítva semmi sem változott.

Ami az alapvető működést tekintve igaz lehet, a háttérben azonban már javában gyülekeztek a viharfelhők, és kiéleződni látszottak a korábban elfojtott konfliktusok. A brazil Globo tavaly októberben azt állította, hogy Horner és az évtizedeken át Mateschitz jobbkezének tartott Helmut Marko között hatalmi harc robbant ki. Egészen pontosan Horner – kihasználva Marko gyengülő pozícióját – megpróbálta kitúrni a tanácsadót a vezetőségből, hogy magához ragadhassa a hatalmat.
Marko helyzetén egy másik ügy is rontott, amit viszont teljes mértékben magának köszönhetett. A 80 éves osztrák a szokásos interjúdömpingjeinek egyikében egy kicsit túlment a határon, és a Max Verstappen és Sergio Pérez között meglévő, egyre látványosabb tempókülönbséget a mexikói származásával magyarázta. Az ügy nagy vihart kavart, ami után Marko kénytelen volt nyilvánosan elnézést kérni, és egy időre korlátozták a médiamegjelenéseit is.
picture

Christian Horner és Helmut Marko - Red Bull

Fotó: Getty Images

Horner és Marko a mai napig tagadják a nyilvánosság előtt, hogy áthidalhatatlan ellentét lenne kettejük között, ám érdemes felidézni, hogyan kezelte a csapatfőnök az ügyet. Miután többen a szemére vetették, hogy az istálló nem adott ki közleményt, amelyben elítélik Marko mondatait és bocsánatot kérnek a versenyzőtől, Horner – noha elismerte a nyilatkozat helytelenségét – azzal védekezett, hogy Marko igazából nem a Red Bull Racing alkalmazottja.
Jogilag ez igaz, hiszen a tanácsadó papíron a tágabb értelemben vett Red Bull csoporthoz (Red Bull GmbH) tartozik, és nem a motorsportos projekthez. Horner érvelése mégis gyenge lábakon állt, hiszen Marko hétről hétre ott van az F1-es csapat mellett, hatással van az istálló döntéseire, és ha az új Red Bullról kérdezik, nem arról szokott hosszasan fecsegni, hogy a dinnyés vagy az epres íz kerül a piacra. Egyáltalán nem kizárt, hogy Horner ezzel a lépéssel is Marko pozícióját kívánta gyengíteni.
Ha így is volt, a taktika nem jött be, Marko ugyanis rendezte a sorait a cégen belül, és nem sokkal később 2027-ig meghosszabbította a szerződését. Noha a tanácsadónak felemás volt a viszonya a Red Bull csoport osztrák felével, különösen Mintzlaff-fal, a Verstappen család álláspontja döntőnek bizonyult a sorsát illetően. A Markóhoz közel álló F1 Insider szerint a háromszoros világbajnok már októberben jelezte: veszélybe kerül a jövője az istállónál, ha távozásra kényszerítik a tanácsadót.

Mintzlaff és Yoovidhya hallani sem akart Max Verstappen távozásáról, ezért inkább megadták az új szerződést Markónak, abban a reményben, hogy ezzel valamelyest sikerül lehűteni a kedélyeket.

A sors fintora, hogy időközben Marko és Mintzlaff azonos oldalon találta magát, Horner ugyanis kihúzta a gyufát az osztrákoknál. A FormulaPassion.it szerint a csapatfőnök megpróbálta megvásárolni a Red Bull Racing egy részét, és tárgyalásokat kezdeményezett a thai tulajdonosokkal az osztrák fél háta mögött. Ezt követően gyakorlatilag két táborra szakadt az istálló: a thai tulajdonosok Horner mögött sorakoztak fel, vele szemben állnak az osztrákok Markóval és a Verstappenekkel.
picture

Max és Jos Verstappen

Fotó: AFP

Vajon a véletlen műve lenne, hogy épp ebben a helyzetben tett panaszt Christian Horner ellen az egyik dolgozó, belső vizsgálatra kényszerítve a Red Bullt? Ha így is volt, az ügy mindenképpen kapóra jött a Hornerre megorroló osztrákoknak, hogy elmozdítsák a helyéről a csapatvezetőt. Az is biztos, hogy Horner szempontjából a lehető legkínosabb időpontban látott napvilágot az ügy, a holland De Telegraaf nem sokkal a Red Bull autóbemutatója előtt számolt be a fejleményekről.
Horner mindvégig az ártatlanságát hangsúlyozta az ügyben, amely kapcsán sokáig azt sem lehetett tudni, pontosan milyen természetű. Mivel a Telegraaf női alkalmazottról írt, a szexuális zaklatás tűnt a legvalószínűbb vádnak, ám a legtöbb helyen úgy fogalmaztak, hogy Horner „nem megfelelő viselkedése” váltotta ki a panaszt. Február 28-án aztán megérkezett a független vizsgálat eredménye, amely felmentette a csapatvezetőt, de ha azt várták, ezzel rendeződik az ügy, nagyot tévedtek.
Másnap ugyanis az utazó F1-es újságírók és a csapatfőnökök megkapták a bizonyítékul szolgáló WhatsApp-üzeneteket egy névtelen forrástól, amelyben Horner állítólag (a képek hitelességéről egyelőre nincs információ) az egyik női alkalmazottal flörtöl. Mindennek tetejébe – a csapaton belüli ellentétekről szóló elméleteket erősítendő – Jos Verstappen szokatlanul élesen fogalmazott, amikor Horner jövőjéről nyilatkozott a Daily Mailnek.
„Amíg a pozíciójában marad, feszültség lesz. A csapatot a szétesés veszélye fenyegeti. Ez így nem mehet tovább, robbanni fog. Eljátssza az áldozatot, holott ő okozza a problémákat” – magyarázta Jos Verstappen, aki azt is leszögezte, nem ő áll a szivárogtatás mögött. „Ennek semmi értelme sem lenne. Miért tennék ilyet, amikor Maxnak ennyire jó dolga van itt?” – tette fel a költői kérdést a háromszoros világbajnok apja, aki nem csak ezzel öntötte az olajat a tűzre.
Jos Verstappen ugyanis nyilvánosan megjelent Toto Wolff társaságában, amely rögtön elindította a Max távozásáról szóló híreket. Tény: a Mercedesnek Lewis Hamilton váratlan átigazolását követően kapóra jönne egy húzónév, és az anyagiak szempontjából Verstappennek is előnyére válna, ha az egyik legnagyobb márka színeiben versenyezne. Egyelőre azonban ez inkább csak üzenet lehet a Verstappen-tábor részéről: vagy mi, vagy Horner.
A háromszoros világbajnok javarészt kimaradt a nyilvános csetepatéból, de azért ő sem titkolta el, melyik csapatot erősíti. Miközben a Horner-ügyben próbált diplomatikusan fogalmazni, és nem állt ki egyértelműen a csapatfőnök mellett, azt teljesen egyértelművé tette, hogy az apja és Marko egyaránt fontos szerepet játszik az életében. „Nem kértem apámat, hogy ezt mondja, de a gokartos idők óta tudom, hogy szókimondó, és nem hazug ember. Közel állunk, naponta beszélünk.”
„Helmut és én nagyon tiszteljük egymást. Általában véve a Red Bullhoz vagyok hűséges, de egyben hozzá is azok után, amit régtől fogva értem tett. Mindig is ezt mondtam, különösen Dietrich halála óta, hogy fontos egyben tartani a csapatot, mert ezért teljesítettünk ennyire jól, és ezért leszünk a jövőben is jók. Ezt tudják. Számomra Helmut egy kulcsfontosságú tényező ebben, és az én szememben maradnia kell, ez egészen biztos.”
Mindig is ezt mondtam a csapatnak, ők is tudják.
- válaszolta arra a kérdésre, Marko maradása-e a garancia arra, hogy továbbra is a Red Bull színeiben versenyezzen.
Horner az ügyben sokáig csak védekezni tudott, és egy lejáratókampány áldozataként pozícionálta magát, ám azóta volt lehetősége ellentámadásra. A szaúdi hétvége során Helmut Markót egy időre eltiltották a nyilvános szerepléstől, mivel felmerült vele kapcsolatban az a vád, miszerint ő áll a szivárogtatás mögött. A tanácsadó elismerte, hogy az ügynek felfüggesztés lehet a vége, a Mintzlaff-fal folytatott beszélgetést követően azonban tisztázták a helyzetét.
„Nem, nem nem. Ha valakinek ez lenne a kívánsága vagy terve, nem volt jogi alapja” – felelte arra a kérdésre, felfüggesztették-e végül. „Már az elképzelés is nevetséges, hogy én kürtöltem világgá ezeket az üzeneteket. Örülök, ha legalább bizonyos mértékig használni tudom a telefonomat. Még csak nem is olvastam a híreket, vagy a régi chatüzeneteket” – nyilatkozta. A tanácsadó hozzátette: el tudja képzelni, hogy a folytatásban is Horner mellett dolgozzon, de ahhoz tisztázniuk kell pár dolgot.
picture

Adrian Newey, Red Bull, 2023

Fotó: Getty Images

Nagyon úgy fest tehát, hogy a Red Bull Racing jövője kapcsán azt kell eldönteni, Christian Hornert vagy Max Verstappent és Helmut Markót tartsák meg. Sőt: utóbbi táborba sorolhatjuk a tervezőzseni Adrian Newey-t is, akit a Red Bull csapatvezetője szintén megpróbált elmozdítani a helyéről. Itt nem kell mélyebb politikai összefüggéseket keresni: Newey sokat keres, Horner pedig fel szeretne szabadítani némi pénzt, hogy a költségvetési plafon alatt maradjon a csapat.
Az Auto Motor und Sport szerint Hornernek meggyőződése, hogy a Red Bull sikereiben ő játszotta a főszerepet, és képes lenne győzelemre vezetni az istállót Newey, Verstappen és Marko nélkül is. Amiben talán igaza van, elvégre a Red Bullnak nem Newey az egyetlen tervezőzsenije (a technikai igazgató Pierre Wachét konkrétan a posztja legjobbjának tartják), és valószínűleg találnának olyan topversenyzőt (Lando Norris, Fernando Alonso), aki boldogan ülne át a Red Bullba.
Viszont - és ez a veszély Horner távozása esetén is fennáll – ha az istállón belül úgy érzik, hogy a csapat egysége meggyengült, a riválisok nagyobb eséllyel happolhatják el a legjobb mérnökeiket. Viszonylag friss hír, hogy a Ferrari – amely korábban Newey-t és Wachét is kitartóan bombázta ajánlatokkal – négy kulcsfontosságú Red Bull-mérnököt szemelt ki, hogy tovább erősítse a 2026-os mérnökállományát.
A történet mégis Horner bukásával érhet véget. A politikai játszma főszereplői közül elsősorban a thai tulajdonosok támogatják, akik a többségi tulajdonrészt kihasználva a helyén tarthatják a csapatfőnököt. Viszont ez csak addig tart, amíg a Red Bull mint brand nem szenvedi meg az ügy mellékhatásait, és amennyiben további szennyesek kerülnének elő Horner múltjával kapcsolatban, az már világszinten is megrengethetné a csoportot.

Márpedig a Motorsport-Total szerint a Hornert vádló nő arra készül, hogy a nyilvánosság elé tárja a történetet, mintegy ellensúlyozva a csapatfőnök narratíváját.

Ha ez bekövetkezik, az a Red Bull számára súlyos anyagi károkat okozna (állítólag az egyik legnagyobb amerikai élelmiszerlánc már kilátásba helyezte, hogy leszedi a cég termékeit a polcokról, amennyiben tovább gyűrűzik az ügy). Mivel Észak-Amerikában mostanság forró téma a szexuális zaklatás, a Red Bull számára fontos, hogy megelőzze a nagyobb bajt, nem véletlenül tűnt fel Szaúd-Arábiában az italokért felelős Watzlawick, akinek máskülönben nincs köze a motorsportos projekthez.
picture

Christian Horner

Fotó: Getty Images

A német sajtó szerint az osztrák tulajdonosok most épp arról próbálják meggyőzni a thai üzlettársakat, hogy a Horner-ügy káros a Red Bullra nézve, és a sportvezető személye árthat az üzletnek. Amennyiben sikerrel járnak, az szinte biztosan Horner bukását jelenti, ami egy időre biztosan véget vetne a zűrzavarnak. Hosszabb távon azonban elképzelhető, hogy az ügy nyerteseit nem a Red Bullon belül, hanem a riválisoknál kell majd keresni.

Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés