Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Az már látszik, milyen irányba terelné a Ferrarit az új főnök, az a kérdés, lesz-e elég ideje

Németh Dániel

Frissítve 27/03/2023 - 19:16 GMT+2

A türelem sosem tartozott a Ferrari legnagyobb erényei közé, és Frédéric Vasseurrel szemben is hamar elfogyhat, ha nem látszódnak a fejlődés jelei. Az első dominók már ledőltek, innentől kezdve pedig a csapaton is múlik, hogyan tudják megvalósítani az elképzeléseit. Az idei tapasztalatok ráadásul azt is meghatározhatják, kik vezetik majd két év múlva az autóikat.

Lehullott a lepel a 2023-as Ferrariról - videó

Frédéric Vasseur hozzálátott a Ferrari átalakításához, de nagy kérdés, meddig tart a türelem vele szemben.
Szó sincs persze arról, hogy már néhány futamot követően a csapatfőnökön kellene elverni a port, elvégre rengeteg kisebb-nagyobb problémát örökölt meg, amit neki kell megoldani. Csodák nincsenek, Vasseur pedig nem is az az alkat, aki ilyesmit ígérne, végtére is olyan szakemberről van szó, aki többnyire reálisan látja a helyzetet. Az sem elhanyagolható tulajdonsága, hogy ennek megfelelően is kommunikál, ezen a téren pedig már most óriásit lépett előre vele a Ferrari.
Mattia Binotto szakértelméhez nem férhetett kétség, 1995-től kezdve fokozatosan egyre magasabbra jutott a csapat hierarchiáján belül, és valamennyi pozíciójában bizonyította a rátermettségét. A gyalázatosan induló hibrid-éra elején ő szervezte át a technikai részleget, ami 2017-ben és 2018-ban is versenyképes, sőt, bajnokesélyes autót rakott össze. 2019-től kezdve pedig már az istálló csapatfőnökeként dolgozott, ám ebben a szerepben már kevésbé bizonyult sikeresnek.
A megítélése azonban sokkal rosszabb volt annál, mint amilyen teljesítményt valójában nyújtott. Egyértelműen voltak hibák a Ferrarinál, de a technikai részleg változatlanul jó munkát végzett, már 2020-ről 2021-re nagyot lépett előre a csapat, tavaly pedig év elején egyértelműen bajnokesélyesnek tűnt. Ami, mint utólag kiderült, szintén csak illúzió volt, a Red Bull stratégiailag és a fejlesztési versenyben is felülmúlta a megbízhatósággal is küzdő olaszokat.
Ezek azonban kiküszöbölhető problémák lettek volna, Binotto a legnagyobb hibát a kommunikáció terén követte el. A svájci-olasz mérnök azt az elvet vallotta, hogy le kell számolni a Ferrarira jellemző bűnbakkereséssel, és igyekezett minden téren pozitívabb üzenetet közvetíteni. A szándék helyes volt, a kivitelezésbe viszont hiba csúszott, a Ferrari legrosszabb döntéseit is úgy védte a nyilvánosság előtt, mintha minden olajozottan működött volna a csapatnál.
Akár azt is, hogy egy potenciális kettős győzelmet – élen a még bajnokesélyes versenyzővel – megérte lecserélni egy 1. és egy 4. helyre, mivel a kevésbé gyors pilótájuk így megszerezhette az első győzelmét. Többek között ezek a húzások eredményezték azt, hogy egy idő után megingott Charles Leclerc bizalma is a vezetőben, a monacói és a silverstone-i stratégiai baklövések alapján úgy érezte, mintha a csapat egy része inkább Carlos Sainz felé húzna.
picture

Charles Leclerc és Carlos Sainz

Fotó: Getty Images

A Ferrarinál mindig tagadták, hogy létezne efféle hierarchia a pilóták között, és Vasseur kinevezésekor is igyekeztek azt hangsúlyozni, hogy nem a Leclerc-féle tábor igényeinek próbáltak megfelelni az első F1-es csapatfőnökének leigazolásával. Ha lehet hinni a híreknek, a francia szakember már a múltban is, 2018 környékén felmerült az istállónál, a tapasztalata alapján pedig logikus lépés volt a házon belüli megoldások kudarcait követően.
Vasseur egyből leszögezte: nem azzal a céllal érkezik a csapathoz, hogy mindent alaposan felforgasson, előbb szeretné felmérni, milyen módszerekkel dolgoznak a Ferrarinál, és csak azt fogja megváltoztatni, ami nem működik elég hatékonyan. Senkit sem ért váratlanul, hogy a stratégiai részleget az elsők között szervezte át, Inaki Rueda visszakerült a gyárba, a helyét pedig Ravin Jain vette át vezető stratégaként.
Hogy hatékonyabb legyen a munkafolyamat, nyolc helyett hat fő dolgozik a pitwallon, a műveleti vezetésért felelős Claudio Albertinit áthelyezték a Ferrari akadémiájához, és egyszerűsödött a sportigazgató Laurent Mekies munkaköre is. Vasseur világossá tette, hogy minden folyamatot átvilágítanak, hogy a Ferrari hasonlóan működjön, mint a Red Bull és a Mercedes, a személycserék során pedig mindig azt próbálta hangsúlyozni, hogy a feladatok optimalizálásáról van szó.

A stratégák kapcsán például azt mondta, nem az egyéni hibák miatt nyúlt sokszor mellé a Ferrari, hanem a döntéshozatal folyamata és a rossz kommunikáció vitte tévútra a csapatot.

Azt csak hosszabb távon láthatjuk – leginkább akkor, ha a Ferrari éles csatába bonyolódik a topcsapatokkal -, mennyire váltak be az átalakítások. Az előző versenyeken még láthattunk repedéseket, Leclerc versenymérnöke, Xavier Marcos például néhány szituációban későn kapcsolt, ami miatt bosszankodott is egy sort a rádióban a monacói. Vasseur esetében viszont nincs szó mellébeszélésről, Szaúd-Arábia után kijelentette, minden téren javulnia kell a Ferrarinak.
picture

Frederic Vasseur a Szaúdi Nagydíjon

Fotó: Getty Images

„Összességében nem lehetünk elégedettek a mai eredménnyel. Nem tudtuk kihozni a várt teljesítményt az autóból, különösen a kemény gumikon. Nagy volt a különbség az időmérőn és a versenyen nyújtott teljesítményünk között is” – hangsúlyozta a csapatfőnök. Az üzenet tehát most épp nem az, hogy minden szép és jó, inkább valami olyasmi, hogy a Ferrari sem elégedett a helyzetével, de már dolgozik a megoldáson a csapat.
Ezen a téren tehát már érezhető Vasseur hatása, a munka érdemi része azonban csak most következik. Első körben meg kell érteniük, miért nem úgy viselkedik az SF-23, ahogyan azt szeretnék, majd fokozatosan hozzálátni az autó fejlesztéséhez, hogy közelebb kerüljenek a jelenleg egyfős élmezőnyhöz. Ezen nem csak a Ferrari idei és potenciálisan a következő szezonja múlhat, de azt is meghatározhatja, kik vezetik majd 2025-től az autójukat.
Jövőre mindkét versenyző szerződése lejár, és a 2018-as bemutatkozása óta topversenyzővé érő Leclerc egészen biztosan elgondolkozik azon, érdemes-e a Ferrarinál folytatni a karrierjét. Amennyiben Vasseur alatt pozitív irányba indul a csapat a fejlesztések és a stratégia terén, aligha lesz nehéz meggyőzni őt arról, hogy karrierje legjobb éveit a Ferrarinál töltse, ellenkező esetben viszont új lehetőségek után nézhet.
Vasseurnek azonban nem csak Leclerc jövőjét szem előtt tartva kell mielőbb változásokat elérnie a csapattal, a saját állását is ezzel tudja legjobban megvédeni. A türelem híresen gyorsan fogy el a Ferrarinál, amikor épp rosszabb periódusba kerül a csapat, a ciklus pedig ezúttal a szokásosnál is rövidebb lehet, mivel a bohózatba illő bénázások ellenére Vasseur nem egy romokban lévő csapatot vett át, hanem egy olyat, amelyik tavaly még a győzelmekért is harcban volt.
A versenyfutás tehát megkezdődött – a csapatfőnök és a versenyzők szempontjából is.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés