Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Alonso csapatát sokkolta a bejelentés – De megéri az Alpine-ról az Aston Martinra váltani?

Németh Dániel

Frissítve 02/08/2022 - 20:49 GMT+2

Fernando Alonso az Aston Martin pilótája lesz 2023-tól. Döntése nem csak a szakmát, de még a jelenlegi csapatát is meglepte, Otmar Szafnauer csapatfőnök ugyanúgy a közleményből értesült a fejleményekről. A hírek szerint a spanyolt elsősorban a szerződés hossza motiválta a váltásban, így ugyanis 2024-ig garantáltan a Forma-1-ben maradhat, és az Aston Martinban is látja a potenciált.

Fernando Alonso

Fotó: AFP

Mi vesz rá arra egy kétszeres világbajnokot, hogy a negyedik erőtől a kilencedikhez igazoljon?

A gyors válasz a pénz lenne, ám ez erre a helyzetre nem feltétlenül igaz, hiszen Fernando Alonso a hírek szerint 10 millióval kevesebbet keres majd az Aston Martinnál, mint jelenleg az Alpine-nál. 2005 és 2006 világbajnoka inkább a biztonságot szem előtt tartva döntött a váltás mellett, ráadásul most még – lévén, technikai sportról beszélünk – az sem teljesen biztos, hogy visszalépett ezzel.
Az viszont 100%, hogy mindenkit – a mostani csapatát is beleértve – meglepett.

Az Alpine-t sokkolta a bejelentés

Hogy mennyire derült égből villámcsapásként jött a bejelentés, azt az Alpine reakciója is tükrözi. A francia gyártó meglepően későn, közel két órával az Aston Martin sajtóközleménye után jelentette meg a sajátját, amelyben köszönetet mondott a kétszeres világbajnoknak és sok sikert kívánt neki a jövőben. Normál esetben ezeket a közleményeket előre megírják, hogy azonnal reagáljanak, ha hivatalossá válik a csapatváltás.
Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke (aki ironikus módon épp az Aston Martintól távozott az előző idény végén) elismerte: arra számítottak, hogy Alonso 2023-ban is a csapatukat erősíti majd. Szafnauer nyilatkozatából kiderült, hogy az Alpine is csak az Aston Martin közleményéből értesült arról, hogy a spanyol két évre szóló szerződést kötött az istállóval. Ráadásul az Alpine-nál úgy érezték: sínen vannak a hosszabbításról zajló tárgyalások, és már csak apróságok hiányoztak a véglegesítéshez.
A sajtóközleményből értesültem róla először. Még rá is kérdeztem a Magyar Nagydíj után, és azt mondta: nem írt alá semmit. Szóval egy kicsit meglepett.
- árulta el Szafnauer.
A fő különbség a két istálló ajánlata között a szerződések hosszában rejlett. Amíg az Alpine csak 1+1 éves szerződésben gondolkozott, tartva attól, hogy a 41 éves klasszis teljesítménye bármikor drasztikusan visszaeshet, a sarokba szorított Aston Martin hajlandó volt két évre fixen lekötni a spanyolt, és opcionálisan még egy harmadik évet is megkezdhetnek együtt. Erre az Alpine – amelynek egyéb érdekeltségei is vannak – nem volt hajlandó.

Piastri bejelentve, de…

Az egyéb érdekeltség alatt elsősorban az Alpine utánpótlásához tartozó Oscar Piastrit kell érteni, aki a Forma-3-ban és a Forma-2-ben is letarolta a mezőnyt. Domináns teljesítménye ellenére nem kapott ülést az F1 2022-es szezonjára, ez pedig nehéz helyzetbe hozta a francia csapatot, ugyanis azt rebesgetik, a szerződésük értelmében legkésőbb 2023-ig F1-es ülést kell biztosítaniuk az ausztrál tehetségnek, ellenkező esetben kikerül az Alpine kötelékéből.
Mivel az Alpine mindkét ülését betöltöttnek tekintette, ezért azon dolgoztak, hogy kölcsön tudják adni legalább egy évre Piastrit valamelyik istállónak. Legtöbbször a Williams merült fel, közben viszont olyan hírek is megjelentek, miszerint a csapatokat elriasztotta az a tény, hogy Piastri garantáltan rövid távú megoldás lett volna. Ráadásul a tehetséges pilótát képviselő ügynökség – amely egyébként Mark Webber tulajdonában van – előnyösebb opciókat is lehetségesnek tartott.
Egyesek szerint Piastri Williamshez való átigazolása csak azért nem lett hivatalos, mert Webberék a kivárásra játszottak, egészen pontosan arra, hogy Daniel Ricciardo kivágása esetén megüresedhet egy hely a McLarennél. Itt már tényleg ingoványos talajon járunk, de olyan pletykákat is lehetett hallani, miszerint Piastrinak konkrétan előszerződése van a McLarennel, és egyáltalán nem biztos, hogy 2023-ban a francia gyár színeiben versenyez majd a tavalyi F2-es bajnok.
A bonyodalmak ellenére az Alpine nemrég bejelentette, hogy Piastri lesz Esteban Ocon csapattársa a 2023-as idénytől, az viszont további találgatásokra adott okot, hogy a közleményben mindenki megszólalt, csak épp a pilóta nem. „Oscar egy ragyogó és ritka tehetség. Büszkék vagyunk, hogy felneveltük és támogattuk a junior formaautózás nehézkes útján. Az előző négy év együttműködésének köszönhetően láthattuk a fejlődését, és egy érett versenyzővé vált, aki több mint alkalmas az F1-re” – mondta Szafnauer.
Nem sokkal később kiderült, hogy nem véletlenül maradt ki Piastri nyilatkozata a közleményből: az ausztrál versenyzőnek ugyanis nem áll szándékában az Alpine-nél versenyezni. „Tudomásom szerint az Alpine F1-es csapata a beleegyezésem nélkül adott ki közleményt, melyben azt írta: a következő évben náluk fogok versenyezni. Ez tévedés, nem írtam alá szerződést 2023-ra az Alpine-nal. Nem fogok az Alpine-nál versenyezni jövőre” – írta a közösségi oldalain.

Az Alpine-nak érvágás, az Astonnak győzelem

Meglátjuk, hogy mi lesz a Piastri-ügy folytatása, és melyik istállónál folytatja a pályafutását. Mindenesetre az Alpine számára mindenképpen nagy veszteség Alonso, aki a tapasztalatával rengeteget tett hozzá a projekthez, emellett pedig már csak a státuszából kifolyólag is nagyobb figyelmet irányított a csapatra. Épp ez volt az a szempont, amely a vezért kereső Lawrence Strollt is motiválta a szerződtetésében: Sebastian Vettel után kellett egy nagy név.
picture

Lawrence Stroll

Fotó: Getty Images

Bár a pályán elért eredmények nem tükrözik Stroll elvárásait, Vettel leigazolásának a nyilvánvaló marketinges előnyök mellett volt még egy nagy haszna: a német értékes tanácsokkal tudta ellátni a csapatot, hogyan működnek a legnagyobb istállók. Ez a know-how Alonso esetében is meglesz, és a visszatérése óta látott verziójából kiindulva talán attól sem kell tartani, hogy ráborítja az asztalt a csapatra, amennyiben a középmezőny végén szenvednek a pontszerző helyekért.

Vajon Alonsónak megérte?

A kétszeres világbajnok a karrierje során egy dologban volt feltűnően rossz: a csapatválasztásban. Bár a Renault után is vezetett nagycsapatoknál, valahogy a jó helyekre is rossz időben került, így jóval kevesebbet nyert, mint amire a képességei alapján rászolgált volna. Most is lehet egy ilyen érzés a csapatváltásával kapcsolatban, hiszen a konstruktőri 4. helyezett csapattól a jelenleg 9. pozícióban álló istállóhoz igazolt, ami jelentős visszalépésnek mondható.
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ez csak a pillanatnyi állás, és a spanyol nem az idei Astonhoz ült át, hanem a 2023-as és a 2024-es projektre tette át a zsetonjait. Ha már zsetonok: Lawrence Stroll vezetési stílusa egyelőre megkérdőjelezhető F1-szinten, az viszont tagadhatatlan, hogy a pénzt nem spórolta ki a projektből. Felépítettek például egy vadonatúj gyárat Silverstone-ban, új szélcsatornájuk is lesz, és jelentős fizetésekért csábítottak át mérnököket nagyobb csapatoktól.
Hogy ebből kisül-e egy olyan projekt, amiről az idősebb Stroll álmodozik, az még a jövő zenéje, mindenesetre az Alpine-ra (vagy korábban Renault-ra) sem feltétlenül az egyenletes fejlődés volt jellemző. Ráadásul a franciák konstans hátrányban vannak az erőforrások terén a riválisokhoz képest, jelenleg partnercsapatuk sincs. Ezzel szemben az Aston Martin a többnyire megbízható és gyors Mercedestől kapja az erőforrásokat, ami előrelépés lehet a Renault-hoz képest.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés