Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Shwartzman: sokat tanulok Kubicától, aki tudja, egyedül itt senki sem lehet sikeres

Lantos András

Publikálva 15/03/2024 - 09:19 GMT+1

Váratlanul jól sikerült Robert Shwartzman bemutatkozása a WEC-ben; a Ferrari forma-1-es tesztpilótája a privát finanszírozású, sárgára festett #83 AF Corse Ferrarival indult Katarban és Yifei Ye valamint Robert Kubica oldalán az ötödik helyen végzett, megelőzve a két gyári testvérautót. Az orosz-izraeli pilóta nemrég mesélt az első élményekről, és hogy milyen együtt dolgozni a lengyel klasszissal.

Robert Kubica és Robert Shwartzman az AF Corse boxában

Fotó: Ferrari S.p.A.

A Ferrari számára nem volt egyszerű a katari idénynyitó, az olaszok nem éreztek rá a sivatagi pálya stílusára, és a 449P-nek nem sok esélye volt a dobogóra.
A #83 egység által elért ötödik hely ugyan nem számít csillogó eredménynek, de a körülményekhez képest erős teljesítmény, a privát forrásból pénzelt egységnek pedig külön öröm volt megelőzni a két gyári autót rögtön az első versenyen.
Mindezt úgy, hogy három versenyzőjük közül kettő, Kubica és Shwartzman életében először indult hypercarral, és a kínai Ye is csak néhány futamon vett részt tavaly a Hertz Team JOTA-val.
Az orosz versenyzőt az Endurance-Info faggatta az első élményekről, kezdésként arról, hogy az általa megszokott nyitott formaautókhoz képest milyen volt a zárt kasztnis Ferrari 499P-t vezetni.
„Egész hasonló, mint a Forma-2-t. Egy kicsit nehezebb az autó, de ha jó a tapadás, nagyon kellemesen vezethető gép. A gumikra viszont máshogyan kell vigyázni benne, kevésbé lehetek agresszív, mint a formaautóban” – mondta Shwartzman.
„A tető? Olyan nagyon fel sem tűnt. Ennél sokkal szokatlanabb volt, amikor tavaly GT3-as autót vezettem, de az is inkább az üléspozíció miatt. Hozzászoktam, hogy középen ülök az autóban, és nem a bal oldalon, de még kevésbé a jobbon.”
picture

A #83 AF Corse Ferrari

Fotó: Ferrari S.p.A.

„Igazából szeretem, ha tető van a fejem felett. Amikor esik, az autó olyan lesz, mint egy kis házikó. Egy házikó, ami közben nagyon gyorsan megy.”
Shwartzman számára egészen új világ a hypercar; tavaly Bahreinben próbálta ki először a 499P-t, és a télen sem volt sok tesztjük. A kategória a csapatnak is új, az orosz pilóta szerint a legénységük jelentős része sem dolgozott még a csúcs-géposztályban.
Ilyen helyzetben a legfontosabb, hogy hatékonyan együtt tudjanak dolgozni, és a legyorsabban megtanulják a műfaj apró titkait. Ebben talán Kubica tud a legtöbbet segíteni, aki a királykategóriában ugyan még nem ment, de az LMP2-ben komoly tapasztalatokat szerzett.
„Sokat tanulok tőle. Nagyon tapasztalt, és óriási tudása van az endurance-ról is. Bármikor mond bármit, az mindig helyes és érdekes. Tudja, hogy még kezdő vagyok, ezért rendszeresen jön, és segít.”
Egy csapat vagyunk, és a cél a győzelem. Tudja, hogy ha szólóban próbálná csinálni, az nem működne.
„Ezért folyamatosan próbálja fejleszteni a dolgokat, és minden apró részletre odafigyel, ami nagyon fontos.”
Az orosz-izraeli versenyző ugyan a „legújoncabb” a #83 egység pilótái közül, de hasznos tapasztalatai neki is vannak máshonnan.
„Megnyertem az FIA Forma-3-at, és második lettem az FIA Forma-2-ben. Ráadásul tartalékversenyző vagyok a Forma-1-ben, és elég sokat dolgoztam már együtt a Scuderiával, ami szintén fontos. Az F1-ben elképesztő módon zajlik a munka, teljesen őrült, mindent kitolnak a határokig. Ez a tapasztalat is nagyon hasznos.”
Sokan gondolják, hogy a hypercarokkal keményebben lehet test-test elleni csatákat vívni, mint a formaautókkal, de Shwartzmannak ki kell ábrándítania mindenkit.
picture

Ye, Kubica és Shwartzman a katari privát dobogón.

Fotó: Ferrari S.p.A.

„Amikor még formaautóval mentem, azt gondoltam, az endurance-ban, és leginkább a GT-ben, többet lehet lökdösődni. De hamar rá kellett jönnöm, hogy különösen a hypercarban a legkisebb kontaktnak is komoly hatása lehet a leszorító erőre. Úgyhogy jobb elkerülni az ilyeneket.”
„A szabályok is elég szigorúak, pont, mint a GT3-ban. Szóval nekimehetsz valakinek, de épp úgy megfizetsz majd érte, mint a formaautóban.”
A jó kezdés meghozta a #83 egység kedvét, és Shwartzman nem is óvatoskodik a célokkal: győzni akarnak. Ehhez viszont még sok tanulás vár rájuk 2024-ben.
Hallgasd meg a Le Mans Podcast legújabb adását!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés