Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A Mercedes DTM- és GT-autóinak gyártója fejleszti az Isotta Fraschini motorját

Lantos András

Frissítve 06/04/2024 - 11:57 GMT+2

A HWA neve az elmúlt évtizedekben szinte kizárólag a Mercedes márkával párban tűnt fel. Nem véletlen, hiszen a német cég 1998-as megalakulása óta a legkülönfélébb projekteben volt a német óriásgyártó partnere. Az általuk versenyeztetett DTM-autók rekordszámú, nyolc bajnoki címet gyűjtöttek. A HWA azonban idén egy egészen új projektbe is belefogott.

Isotta Fraschini Tipo 6

Fotó: From Official Website

A német vállalat Hans-Werner Aufrechtről, az alapítójáról kapta a nevét. A Mercedes korábbi fejlesztőmérnöke Erhard Melcherrel közösen 1967-ben hozta létre a ma már világszerte ismert AMG-t, amelyet aztán '98-ban megvásárolt tőle a német gyár anyacége, a DaimlerChrysler.
A megállapodás akkor úgy szólt, hogy Aufrecht megtarthatta a cég versenyrészlegét, beleértve az autó és alkatrészgyártást. Erre a feladatkörre hozta létre új vállalatát.
A HWA név azóta számos helyen feltűnt a motorsportban, de szinte kivétel nélkül a Mercedes égisze alatt. A DTM 2000-es felélesztése után (és a GT3-as átállásig) összesen tíz bajnoki címet szereztek az általuk épített, és ebből 8-at az általuk versenyeztetett autók. Ők feleltek a kasztni és a motor megtervezéséért, gyártásáért, valamint az üzemeltetésért is.
Szintén a HWA keze munkáját dicséri a Mercedes valamennyi GT-autója, beleértve a két GT3-as modellt, illetve a GT4-es és a GT2-es Mercedest is. De a GP3 F3-má történő átplasztikázásáig létező ’valódi’ Forma-3-ban is az általuk épített, Mercedes név alatt futó motorokkal érték el magasan a legtöbb sikert.
Később megjelentek a Formula E-ben is, ahol szintén a Mercedes érkezését készítették elő HWA RaceLab néven.
picture

Mercedes-AMG C63 DTM

Fotó: AFP

A HWA néhány éve gondolt egy merészet, és belefogott egy Mercedestől független projektbe is: ők építették az Isotta Fraschini LMH-autójának motorját. Erről a projektről kérdeztük a cég projektmenedzserét és ügyvezetőjét.
Hogyan indult a motorgyártó együttműködés a HWA és az Isotta Fraschini között?
„A HWA egy elismert cég a motorsportban, jó néhány év fejlesztőpartneri tapasztalattal az autóiparban. A Michelotto 2021-ben keresett meg bennünket azzal a kéréssel, hogy készítsünk számukra egy LMH-motort. A kezdeti egyeztetések és a célok meghatározása után 2021 közepén kezdődött a motor fejlesztése, amit az Isotta Fraschini használ a WEC-ben” – mondta Tim Reßmann, a HWA projektmenedzsere az eurosport.hu-nak.
Mit lehet tudni a motor fejlesztéséről? Valamelyik korábbi HWA-motor szolgált hozzá alapul, vagy egy üres lappal indult a projekt?
„A motort kifejezetten a Michelotto számára, az LMH-autójukba építettük. A lehető legjobb koncepcióra törekedtünk mind a hatékonyság, mind az elrendezés terén. A fejlesztés során számos olyan koncepció és technológia szolgált alapul, amely a korábbi projektjeinkből származik, és amit optimalizáltunk a V6-os motorhoz.”
A 3 literes, V6-os motor, amit a HWA az Isotta Fraschini projekthez épített.
Miben változtatta meg a fejlesztést irányvonalát az, hogy a motornak 6, 10 vagy akár 24 órás versenyeket kell teljesítenie, összehasonlítva például a Forma-3-ban vagy a DTM-ben használt ’sprint-motorokkal’?
„Az LMH-motor fejlesztésekor a fókusz a megbízhatóságon és a hatékonyságon volt. A fejlesztés során számos különböző koncepció merült fel, amit számításokkal, szimulációkkal és fékpados teszttel vizsgáltunk meg, hogy a lehető legjobb végtermék kerüljön az ügyfélhez, a Michelottóhoz. Ezen kívül a tervezésnél arra is figyeltünk, hogy egy szükséges javítás, illetve karbantartás minél gyorsabban és könnyebben elvégezhető legyen egy hosszútávú versenyen.”
Mekkora kihívást jelentett a motor összehangolása a Tipo 6 hibrid rendszerével?
„A belső égésű motor és a hibrid rendszer integrációját a Michelotto más partnereivel együtt végeztünk. Jó néhány fékpados tesztet végeztünk, mely során folyamatosan javítottuk a két rendszer működését.”
Mennyire intenzív az együttműködés a HWA és az Isotta Fraschini között? Milyen műszaki támogatást kapnak a teszteken és a versenyhétvégéken?
„A HWA mérnökei és szerelői jelen voltak a fejlesztés minden szakaszában, az összes fékpados és pályán zajló teszten. Ők feleltek a motorvezérlő szoftver kezeléséért, az általános fejlesztésért és az motorelektronikáért is. Ezen kívül voltak HWA-alkalmazottak a csapat mellett a katari WEC-idénynyitón is.”
picture

A HWA központja Affalterbachban (Fotó: HWA)

Fotó: From Official Website

Arra is kíváncsiak voltunk, a jövőben terveznek-e más projektbe belefogni az endurance-versenyzésben. Erre már a HWA ügyvezetőjétől kaptunk választ.
„A HWA-ra jellemző, hogy folyamatosan nyitott szemmel keresi az új lehetőségeket. Komoly tudással és szerteágazó gyártási tapasztalatokkal rendelkezünk, és megvan minden eszközünk, ami akár egy új versenyprojekt, akár más autóipari feladat sikeres ellátásához kell. A HWA-nál semmi sem történik csak úgy véletlenül. Bár jelenleg teljes kihasználtsággal dolgozunk, nyitottak vagyunk új projektekre akár a hosszútávú autóversenyzésben is” – mondta Martin Marx, a HWA ügyvezetője az eurosport.hu-nak.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés