Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Jenson Button: a hypercarok műszakilag fejlettebbek, mint a Forma-1

Lantos András

Frissítve 10/01/2024 - 17:19 GMT+1

Jenson Button szerint bár a Forma-1 igazi csúcstechnológiás bajnokság, az Endurance-világbajnokságon és az IMSA-sorozatban versenyző hypercarok technikai értelemben fejlettebbek, mint az F1-es gépek. A korábbi világbajnok idén teljes szezont megy a WEC-ben a Hertz Team JOTA-nál, és már mostanáig is nagyon komoly meglepetések érték a Porsche 963-mal kapcsolatban.

Jenson Button

Fotó: AFP

Az egyik az volt, amikor kapott a csapattól egy képesbiblia méretű dokumentumot arról, mit hol talál a kormányon, és mi mire való.
„Az F1-es autó egy igazi csúcstechnika, és az aerodinamika felső foka. Viszont technikai szempontból nem olyan fejlett, mint egy hypercar. Az LMDh-autóhoz jár egy 38 oldalas dokumentum, ami csak azt írja le, hogy működik a kormány” – mondta Button a WEC hivatalos honlapjának.
„Elképesztő mennyiségű kapcsoló van, és több különböző dolgot is tehetsz egy bizonyos probléma megoldására. Versenyzőként rengeteget kell tanulni.”
„A vezetés maga ugyanaz, de lenyűgöző, hogy mennyi mindent lehet változtatni az autón annak érdekében, hogy megoldj valamilyen problémát kinn a pályán. Az ember agya szinte felrobban. Időbe telik, míg ezt megszokod.”
Button tavaly az idényzáró Petit Le Mans-on már kipróbálta a Porsche 963-at, és megdöbbentő dolgokat tapasztalt.
„Volt egy nap teszt a verseny előtt, és elég hamar ráéreztem, hogyan kell vezetni az autót. De a sok műszaki aprósághoz idő kell. Olyan, mintha 20 kapcsoló lenne ugyanarra a dologra, de valójában mindegyik egy picit mást csinál.”
Ezek az autók nagyon okosak – ők is tanulják, hogy te hogyan vezetsz.
„Az adatokban kijelölhetsz bizonyos kanyarokat, ahol valamit változtatni szeretnél, és ő megváltoztatja, anélkül, hogy bármihez hozzáérnél. Nagyon okos, de nagyon bonyolult is. Teljesen más versenyzői felfogás kell hozzá. Kell a vezetési tudás, de mestermérnöknek is kell lenned.”
Button idén egész évet megy a WEC-ben; először csinál ilyet azóta, hogy befejezte forma-1-es pályafutását. Mint mondja, az elmúlt években rájött, csak így tudja kihozni magából a legjobbat.

Ez is érdekelhet:

Az év csúcspontja a Le Mans 24h lesz számára, ami szerinte a világ legérzelmesebb versenye.
„Sokan azt hiszik, hogy Le Mans csak a megbízhatóságról szól, a pilóták pedig lazára veszik, de ez nem igaz. Mindenki padlón megy 24 órán keresztül. És mindenki legalább 40 órája ébren van már – nem csak felkel, és beül az autóba.”
„Érzelmekkel teli – ezt a kifejezést használnám Le Mans-ra. Akár nyersz, akár veszítesz, akár összetöröd, akár célba érsz – a végén sírni volna kedved. Addigra annyi mindenen mész keresztül a csapattársaiddal, hogy egyszerűen csak megünnepled a verseny végét.”
„Én ezt imádom benne. Ez egy kemény verseny a pilóták és az autó számára is. Nem is hiszem el, hogy eddig csak kétszer indultam. Szeretnék jó pár alkalmat hozzátenni ehhez a következő években.”
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés