Akárcsak Monzában, a francia egésznapos versenyen is gond volt a Toyota üzemanyag rendszerével, ám egy rendkívül kreatív mérnöki ötlet, és a pilóták kitartása megmentette a győzelmet a márka számára.

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a Toyota nem járt messze attól, hogy mindkét autóját be kelljen hívnia egy hosszabb javításra, miután – akárcsak a monzai WEC-futamon – eltömődött a GR010 üzemanyag rendszere.
Olaszországban a 8-as autó pont emiatt végzett az utolsó helyen, miután jó 50 percen keresztül masszírozták a szerelők, Pascal Vasselon, a Toyota Gazoo Racing Europe technikai igazgatója pedig bevallott, ha Le Mans-ban is be kellett volna hívni a két autót, biztosan nem nyerik meg a versenyt.
WEC
Átalakítások jönnek a Toyota Le Mans csapatánál
06/12/2021 08:47
A Toyota egyik sokat látott mérnöke viszont előállt egy ötlettel, amivel megúszták a hosszú javítást, és végül egyhuzamban negyedszer is megnyerték Le Mans-t. Ehhez viszont a versenyzőkre elképesztő pluszmunka várt. José Maria López volt az első, aki elmesélte, pontosan mekkorát kellett tornászniuk, hogy versenyben maradhassanak.
„Az üzemanyag-pumpa egyre jobban eltömődött, így az etapok is egyre rövidebbek lettek. Amikor bejöttünk a boxba feltölteni az autót, az segített valamennyire kilazítani az AC-pumpát, de így egyre jobban eltömődött, és egyre kevesebb kört tudtunk kint tölteni” – idézi Lopezt a Motorsport.com
„Ez nálunk reggel derült ki, amikor éppen készültem beülni az autóba, és talán még hét óra volt hátra a versenyből. Ezért mondom, hogy ez egy igazi csapatgyőzelem volt.”
Valamilyen beavatkozás nélkül mind a két Toyotára az a sors várt, ami Monzában a 8-ast utolérte. Ám ekkor lépett elő a csapat láthatatlan hőse. A boxkiállások alapján arra lehetett következtetni, hogy az AC pumpa leállítása javít a helyzeten, és innen jött a hajmeresztően zseniális ötlet.

A 7-es zsámú Toyota örülhetett a Le Mans-i 24 óráson

Fotó: Eurosport

„Dominique (Gardener), az egyik vezető mérnökünk, a csapat egyik legtapasztaltabb tagja, állt elő egy procedúrával, amit a kormányon minden féktávnál el kellett végezni.”
„350 km/h-nál nem egyszerű dolog, amikor a fékpedál megérintése előtt még meg kell nyomnod egy gombot, majd újra, pont mielőtt kigyorsítanál. Figyelembe véve, hogy közben előzgetned kell másokat, meg ehhez hasonlók.”
Lényegében tehát az történt, hogy Toyota pilótái minden féktávnál egy gombnyomással lekapcsolták az AC-pumpát, majd a kigyorsítás előtti pillanatban egy újabb gombnyomással visszakapcsolták. Ezek a rövid leállítások végül elegendőnek voltak ahhoz, hogy a benzinpumpa ne álljon be teljesen, és értelmes hosszúságú etapokat futhassanak. De ahogy López is utalt rá, elképzelni is nehéz, milyen extra figyelmet igényelt mindez az amúgy is leterhelt és hullafáradt pilótáktól. Akik sosem lehettek biztosak benne, hogy a következő kigyorsításnál fog-e húzni az autó, vagy sem.
„Gyakorlatilag ennek köszönhetően értünk haza. De végig ott volt bennünk a bizonytalanság, mert hat ilyen óra alatt sosem tudod, mi történhet. Hosszú és kínkeserves várakozás volt a végéig.”
A monzai probléma megismétlődésére egyelőre nem adott egyértelmű magyarázatot a Toyota. Az olasz verseny után a tankolórendszerre gyanakodtak, amit Le Mans előtt alaposan kitakarítottak, de ez látszólag nem jelentett megoldást. A következő gyanúsított az üzemanyagtank, amit egy beszállító gyárt a Toyota számára, ám ennek kiderítéséhez még vizsgálatokra van szükség.
Persze az óriási Le Mans-i trófea árnyékában mindig könnyebb szívvel vizsgálódik az ember.
24 Heures du Mans
Közel volt a vég a két Toyota számára Le Mans-ban
01/09/2021 07:31
6 Hours of Spa-Francorchamps
A Toyota lett a Hypercar-kategóira első győztese – videóösszefoglaló
01/05/2021 18:52