Meddig maradhatnak a jelenlegi Hypercarok a WEC-ben és Le Mans-ban?
Meddig maradhatnak a jelenlegi Hypercarok a WEC-ben és Le Mans-ban? Talán ezt a kérdést teszik fel mostanában a legtöbben, hiszen rengeteg a gyártó, csak a következő két évben érkezik még újabb három, és az autók gyönyörűek.
Tovább tart a Ferrari-dominancia a WEC-ben, és ismét dobogón az Alpine Spában
Videó forrása: Eurosport
A jelenleg futó Hypercar-kategória élettartamát eredetileg 2025-ig tervezték, amit meghosszabbítottak először 2027-ig, aztán 29-ig. Jelenleg pedig már arról szólnak a nagyon erős pletykák, hogy a Le Mans-i sajtótájékoztatón fogják bejelenteni, 2032-ig biztosan maradnak a jelenlegi autók.
Ami egy teljesen logikus döntés lenne. Egyrészt egyelőre még elég messze vagyunk attól, hogy megérkezzenek a nagyon várt hidrogénautók, másrészt, így újabb gyártók számára maradhat valódi lehetőség a WEC, hiszen, ha 2028-ban be tudnak szállni, még mindig lesz öt évük a bajnokságban.
A hosszabbítás viszont nem várt problémákat is felvet. A költekezési verseny megakadályozása miatt a WEC-ben erősen szabályozzák a fejlesztési lehetőségeket.
Az első öt évre minden gyártó kapott öt EVO-jokert, amelyekkel egy-egy hangsúlyos fejlesztés végezhető el. A 2029-ig tartó hosszabbításkor mellétettek még kettőt, és a hírek szerint most újabb plusz kettőt kaphatnak.
Ezen kívül az eredeti időszakban minden gyártónak egy lehetősége volt arra, hogy teljesen új autót építsen. A hírek szerint, ha hosszabbítanak, egy második új homologizációt is kaphatnak az indulók.
De kik, ez a kérdés? Mindenki?
Mert ha mindenkire ugyanazok a szabályok lesznek érvényesek, akkor a Toyotának például 12 évre leosztva lesz kilenc jokere és két új autó opciója, miközben a Ford és a McLaren ugyanennyit öt év alatt használhatna el.
Visszatérő téma, hogy idővel fel kellene számolni a két külön kategóriát, az LMH-t és az LMDh-t, de ez egyelőre nehéz, mert az LMH-t választó gyártók nagy része ragaszkodik a saját tervezésű kasztnihoz és hibrid rendszerhez, az LMDh-sok viszont nem akarnak erre pénzt költeni.
| Szeretnél értesítést kapni a téged legjobban érdeklő cikkekről, videókról? Töltsd le az Eurosport Applikációt (Android – Apple)! |
A Peugeot-nál például készek a kompromisszumra: ők az időszakosan összkerék hajtású hibrid rendszerhez nem ragaszkodnak, sőt, kifejezetten támogatnák, hogy csak hátul hajthasson az LMH-autók hibridje is.
Márpedig sokak szerint ez okozza a legnagyobb különbséget a két géposztály között. Arról viszont egyelőre nem esett szó, hogy a hosszabbítással párhuzamosan közelebb hozzák-e egymáshoz a két kategóriát.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/06/01/image-eae0c6b8-45f2-4989-8f10-b553bfa35f4f-85-2560-1440.jpeg)
Alpine Alpenglow HY6
Fotó: DPPI
Végül pár szó a hidrogénről. Az ACO és a FIA továbbra is lassan halad a szabályok kidolgozásával: a legnagyobb problémát állítólag a biztonság okozza.
Emiatt döntöttek úgy, hogy a hidrogén tank nem az autók oldalában, hanem középen lesz majd, és emiatt váltottak gázról cseppfolyós halmazállapotú hidrogénre. Jelen állás szerint 2028-ban kéne megérkeznie a hidrogén kategóriának, de ebben ma már szinte senki nem hisz.
A legtöbben arra számítanak, hogy idén Le Mans-ban 2030-ra halasztják az indulást, a szabályok pedig talán az idei év végére válhatnak véglegessé.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/09/16/image-3aa005a4-b0a3-450b-ba0a-4ec3abe66d16-68-310-310.jpeg)