Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Körbe lehet kerülni a Földet pizsamában?

Gyarmathy Dóra

Frissítve 18/01/2023 - 12:35 GMT+1

Hogyan fogunk aludni? Használunk-e villát? Milyen ruhát viseljek? Az Ocean Race vitorlásversenyen sok meglepetés vár az indulókra, még az olyan rutinos vitorlázókra is, mint Annie Lush, aki már két korábbi csapatos földkerülő regattán részt vett. A január 15-ei rajt előtt összegyűjtötte aggályait.

31000 tengeri mérföld, 7 szakasz, 8 kikötő: Így rajtolt el az idei Ocean Race

A brit olimpikon, Annie Lush a GUYOT environnement - Team Europe fedélzetén indult fél évig tartó, több mint 57000 kilométeres útjára a francia offshore vitorlázó, Benjamin Dutreaux és az olimpikon, világbajnok Robert Stanjek csapatában az öt fős legénység egyetlen női tagjaként. A rajt előtt az Ocean Race honlapján jelent meg egy írása arról, hogy milyen, a hétköznapi életben egyszerűnek tűnő dolgok tudnak bonyolulttá válni ezen a nem hétköznapi versenyen, ebből szemezgetünk.

Alvás

Az előző években megrendezett versenyeken VO65-ös hajókkal indultak a legénységek, idén viszont először IMOCA60-asokkal. Ezek a hajók foilokkal vannak felszerelve, amik megfelelő szélviszonyok között kiemelik a vitorlást a vízből, így azok a szárnyas hajókhoz hasonlóan szinte repülnek a hullámok fölött. Ez viszont nem könnyíti meg a pihenést.
„Nagyon nehéz aludni. – írja Annie Lush – A hajóból kiszűrődő zajok borzalmasak. Van egy priccsünk, de jobb a földön feküdni. Amikor foilozunk, akkor a lehető legalacsonyabban szeretnél lenni a hajóban. Olyan, mintha egy babzsákon feküdnél. Bár most már van néhány jó matracunk is köszönhetően a skipperünk barátnőjének, aki maga is vitorlázó. A hajókon használt matracok az idő múlásával egyre vastagabbá váltak, de ezeket a súlyuk miatt a VO65-ösökön soha nem használnánk. Most viszont csak kettőre van szükségünk, és ez a kényelem megéri. Az ember lefekszik, a lábát a falnak támasztja, és mindent megtesz azért, hogy aludni tudjon. De elég nehéz, mert eközben olyan hangok szűrődnek be, mintha a hajó felrobbanna. Korábban soha nem vittem magammal fejhallgatót, kütyüt, zenét, filmet a fedélzetre, mert folyamatosan figyelni akartam, hogy mi történik a fedélzeten. De azt hiszem, az IMOCA-n muszáj néha kikapcsolni. Úgy látom, az összes IMOCA skippernek van füldugója, úgyhogy talán nekem is változtatnom kell a szokásomon.”

Étkezés

Az ötven évvel ezelőtt megrendezett első Ocean Race-en (akkor még Whitbread Round the World Race) az alapfelszereltséghez hozzá tartozott néhány láda sör, pár palack bor, a hűtők tele voltak friss hússal, és a legénységnek sokszor hivatásos szakács is tagja volt. Fél évszázaddal később ezek helyét átvették az energia- és fehérjeszeletek, zacskós, pépes ételek.
Utóbbi elkészítése sem annyira egyszerű.
„Az evés kihívás lesz, mert az étel elkészítéséhez fel kell forralni a vizet. Aztán a vizet a forralóból az ételes tasakba kell juttatni, ami elég ijesztő. Régebben egy nagy fazékban főztük az ételt, de ez most komoly égési sérülést okozna. Még a vízforraló használata is kockázatos. Aztán amikor kész az étel, jön a következő nehézség: az ételt a szájba juttatni. A villákat ki is tiltottuk a hajóról, nehogy valaki felnyársalja magát.”

Öltözködés

A fél éven keresztül tartó földkerülés során -5 és +40 fok közötti hőmérsékletre is számíthatnak a vitorlázók. Az Ocean Race-en részt vevő IMOCA-hajókra egy maratoni, közel egy hónapig tartó, kb. 24000 kilométeres szakasz is vár Fokvárostól a brazil Itajaiig. Ezalatt a versenyzők átszelik a Déli-óceánt, ahol a széllökések elérhetik a 130 km/h-t, a hullámok pedig meghaladhatják a 20 méter magasságot. Ilyen körülményekre speciális ruházattal is kell készülni.
A cockpitben dolgozom, és szinte semmi szükség nincs arra, hogy a fedélzetre menjek.
Nagyjából az egész versenyt lent tölthetem. Akár a pizsamámban is maradhatok! Vagy talán pólóban és rövidnadrágban. Csakhogy azt hiszem, ez kezdő hibának bizonyulna... A probléma ugyanis az, hogy időnként az ember ki akar nézni a hajó fedélzetére, hogy lássa, hogyan állnak a vitorlák. Ezt belülről nehéz megtenni. De ha csak a fejem dugom ki, az is olyan, mintha tűzoltófecskendővel locsolnák. Ha meleg ruhát veszek fel, akkor viszont odalent van forróság. Tehát nincs egyszerű válasz.”

Hogyan lehet... tudod mit

„A WC-n nincs biztonsági öv. Valójában nincs is WC. Szóval... van egy vödrünk. Azt már sikerült valahogy kitalálnom, hogyan lehet beékelni egy helyre, de ez a kérdés mindenképpen probléma. Küldtem egy WhatsApp-üzenetet a többi lánynak, és megkérdeztem: 'Ki találta már ki? Kinek van megoldása?’ Senki sem válaszolt. Mindenesetre az biztos, hogy egy vödrön fogunk ülni, körülbelül egy méterre a kormányostól. Szóval arra gondoltam, hogy talán hozok magammal egy kis zuhanyfüggönyt, amit magam köré csíptetek. Vagy esetleg felvegyek egy maszkot az arcomra, hogy ne lássanak? Be kell vallanom, hogy ezen a téren irigykedem a fiúkra.”
A január 15-én Alicantéból elrajtolt Ocean Race 2022-2023 mezőnye január 17-én elhagyta a Gibraltári-szorost, és közeledik a Zöld-foki-szigetek felé. A második szakasz indulása január 25-én 18:30-tól követhető az Eurosporton. Január 18-án 18:10-től pedig folytatódik a Sail GP küzdelmeit bemutató vitorlás magazinunk.
Forrás: oceanrace.com
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés