Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

„Megöltétek a versenyt!” – balhé van a Dakaron az elektromos autók körül

Lantos András

Frissítve 05/01/2023 - 14:02 GMT+1

Kezd feszültté válni a helyzet a Dakar-ralin az autósok versenyében, miután az FIA az első három szakaszon mért adatok alapján úgy döntött, az elektromos hajtású Audi RS Q e-tron E2 versenyautóknak a folytatásban 8 kW-tal, nagyjából 11 LE-vel több teljesítményt engedélyez. Gondolom senki sem lepődött meg, hogy a Toyota listavezető egysége elég határozottan kiborult ezen.

Dakar-rali: Loebé a 4. szakasz, összetettben továbbra is Al-Attiyah vezet

„Köszi, hogy ilyen hamar megöltétek a versenyt” – írta a Dakar összetettjét négy szakasz után vezető Nasser Al-Attiyah navigátora, Mathieu Baumel a közösségi oldalán.
A toyotás azt követőn ütött meg ilyen éles hangvételt, hogy megtudta, a nagy rivális Audik 11 LE-vel magasabb maximális teljesítményt engedhetnek meg maguknak az ötödik szakasztól kezdődően.
A döntés azt követően született meg, hogy az FIA szakemberei kielemezték a Dakar első három szakaszának számait, és úgy ítélték meg, a T1.U kategóriás Audik hátrányban vannak a T1+ géposztály (Toyota, Hunter, Mini, Century, stb.) egységeivel szemben.
Az úgynevezett „Ultimate” kategóriába jelenleg csak az Audik tartoznak bele, hiszen az RS Q e-tron E2-k kerekeit elektromotorok hajtják, miközben az akkumulátorát egy benzines TFSI motor tölti folyamatosan.
A német márka versenyzője, Carlos Sainz még szeptemberben erősen kritizált az FIA döntését, hogy az elektromos autók minimumsúlyát 100 kilóval megemelték (2100 kg-ra), ezzel a könnyítéssel viszont egyetértett.
(Az FIA-nál) mindent látnak és mindent mérnek. Ennyit arról, hogy az Audi előnyben van; most kiderült, hogy nem is annyira. Üdvözlöm ezt a döntést” – idézi a spanyol veteránt az Autosport.
„Minden adat a rendelkezésükre áll, hogy megállapíthassák, melyik autó mitől gyors, és ha úgy döntöttek, hogy adnak nekünk 8 kW-ot, ami 11 LE, akkor azt gondolom, látták, hogy hátrányban vagyunk.”
picture

Carlos Sainz őrült küzdelme egy óriásdűnével

„Mindig is azt mondtam: én nem több erőt akarok, csak azt, hogy az autóink egyenlőek legyenek – teljesítmény és súly tekintetében is.”
A döntés nyomán komoly szócsata indult el a résztvevők között, és a helyzet érezhetően kezd feszültté válni. Baumel például a sajtónak nyilatkozva folytatta.
„Az adat, az egy dolog, de többször is együtt mentünk velük, és egyszer sem éreztük, hogy azonos lenne a tempónk az Audikéval. Ezek után azt mondani, hogy hátrányban vannak… miközben valójában nekik van tartalékjuk. 10 LE nagyon sok, főleg, hogy már most is gyorsabbak nálunk” – idézi a helyszínen lévő francia újságíróknak nyilatkozó navigátort az Autohebdo.
„Ez a döntés egyértelműen előnyt ad az Audinak, és lehetőséget, hogy felzárkózzanak. Jelenleg mi vezetünk, de fel fognak jönni ránk. Ez semmiképpen sem a sportszerűség felé visz minket.”
„Pont az ellenkezőjére számítottunk. Lehet, hogy csak elírták a dolgot? Komoly problémák vannak. Tegnap (szerdán) együtt mentünk velük. Érthetetlen! Szerintem odaadták a győzelmet az Audinak.”
picture

Audi Dakar

Fotó: Audi Motorsport

Baumel erős szavaira hamarosan érkezett is a válasz a másik oldalról: Mathias Ekström, az Audi versenyzője pirított vissza egy kommenttel
„Nem számítottam rá, hogy beállsz politizálni, és ilyet fogsz írni. Szerintem jobb, ha ragaszkodunk az egyességhez és azokhoz a számítási elvekhez, amikben a csapatok és az FIA megállapodott a verseny előtt. Bízzunk bennük, ahelyett, hogy ilyen állításokat tennénk" – írta reakciójában Ekström.
Inkább versenyezzünk, és hagyjuk, hogy az FIA végezze a dolgát! Győzzön a jobb csapat!
Al-Attiyah és navigátora egy másik hozzászólásban az Audi Dakar-programjáért felelős Q Motorsport főnökétől, Sven Quandtól is kapott egy kis helyreigazítást.
„Annyit beszélhetnek erről, amennyit csak akarnak, de az összes nagy csapat, köztük a Toyota is, előre megállapodott abban, hogy elfogadja az FIA döntését, bármi is legyen az. Ha most bárki másról lenne szó, az Audi elfogadta volna” – írta a csapatvezető.
„Mielőtt valaki valami hasonlót ír, inkább egyeztessen a Toyota csapatvezetőivel, mert ebben az elvben mind megállapodtunk, vita nélkül.”
„Amúgy meg éppen 18 perc előnnyel vezettek, és a sajtótájékoztatón elmondtátok, hogy úgy ismeritek az Üres Negyedet, mint a tenyereteket. És már most panaszkodtok. Ez szerintetek sportemberhez méltó dolog?”
Ugye ismerős a probléma…
Az elmúlt évtizedekben szinte minden kategóriában lejátszották ezeket a játszmákat, ahol eltérő technológiák kerültek egymással szembe.
picture

Az Audi dízel autója a 2008-as Le Mans 24h-n.

Fotó: AFP

A WTCC-ben és Le Mans-ban, amikor megjöttek a dízel SEAT-ok illetve Audik, majd később az Endurance Világbajnokságon, amikor hibrid és tisztán benzines autók csaptak össze.
Ez egy csata, aminek sosem lesz vége, hiszen miközben a szabályalkotók számokban próbálják megvalósítani az egyensúlyt, addig a csapatok és versenyzők érzésre és eredményekre mennek. És valójában mindenki akkor érzi kiegyensúlyozottnak az erőviszonyokat, ha pont egy picivel gyorsabb a többieknél.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés