Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Másodpercek dönthetik el a Tourt, a csapatok az időfutamon is minden trükköt bevetnek

Szabó Bence

Frissítve 18/07/2023 - 13:03 GMT+2

Jonas Vingegaard-t és Tadej Pogačart az egész Touron alig választja el egymástól valami, a versenyzőknek minden másodperc előnyért meg kell küzdeni. Az időfutamon is komoly szerepet kaphat egy már ismert trükk, amire az UCI szabályai nem térnek ki, tökéletesítése viszont komoly másodperceket jelenthet. De még a kísérőautók típusa is számíthat.

Poels szökésből nyert, Vingegaard nem szakadt le Pogacarról

A csapatkocsik mindig is fontosak voltak egy TT-n, csak nem éppen így.
Jelenleg nagyon úgy néz ki, hogy az idei Tour de France-t másodpercek fogják eldönteni. Ráfordulva a harmadik hétre, mindössze tíz másodperc választja el Jonas Vingegaard-t és Tadej Pogačart, a páros pedig már szakaszok óta csak minimális különbségeket tud kiharcolni a másikkal szemben. Egy ilyen Touron pedig tényleg minden tized számít, így az a 3,6 másodperc is, amit a keddi időfutamon egy ügyes trükkel nyerhetnek az esélyesek.
Hogy miről is van szó? Aki az elmúlt években látott már TT-t, nem fog meglepődni a látványon, ahogy a versenyzők mögött haladó csapatkocsi tele van pakolva tartalék kerékpárokkal. Mivel egy bringásnak nyilván nincs szüksége tíz váltásra egy időfutamon, sejthető, hogy trükk van a dologban. A megoldás alapja, hogy a versenyzők a kerékpárok által jobban megtolt levegőtől gyorsabban haladnak, a lényeg viszont a részletekben rejlik.
A jelenséget nemrég egy belga professzor, Bert Blocken vizsgálta meg, aki korábban is végzett már kutatásokat a bringások és a verseny mellett haladó gépjárművek kapcsolatáról. Blockent a tavalyi Tirreno-Adriatico időfutama nyűgözte le, ahol Filippo Ganna a már említett megoldás segítségével nyert, a különbség pedig különösen látványos volt ahhoz a Pogacarhoz képest, aki mögött a csapatkocsin mindössze egyetlen cserebringa árválkodott…
Blocken ezért úgy döntött, elvégez egy kutatást, kifejezetten az idei Tour időfutamára szabva. Az átlagtempót a kedden valószínűsíthető 36 km/h-ban határozta meg, majd ez alapján vizsgálta, mekkora a különbség az autó hátulján elhelyezett egy, három, öt és tíz kerékpár között.
A skála 0,05 másodperc előnytől 0,08-ig terjedt kilométerenként. Ezt rávetítve az időfutam távjára jön ki az a 3,6 másodperc, ami már egész biztosan túl nagy különbség ahhoz, hogy bármelyik csapat ne éljen a lehetőséggel.
„Arra számítok, hogy a csapatok jó sok bringát tesznek majd a tetetőre. Nem hiszem, hogy az UAE megint csak egy bringát tenne Pogačar mögé, mint tavaly a Tirrenón”
- mondta a belga professzor.
Blocken még egy különleges lehetőséget megvizsgált, ami ennél is komolyabb különbséget (kilométereként 0,16 másodpercet) hozott.
„A legjobb megoldás az, ha két bringát keresztbe helyeznek el a kocsin, különböző irányba állítva és teli kerékkel. Ez viszont annyira furcsa, hogy valószínűleg senki nem alkalmazza majd.”
picture

Wout van Aert

Fotó: AFP

Pedig egyébként a szabályok alapján bárki megtehetné. Az UCI az idei évre egyetlen dolgot módosított a korábbiakhoz képest, eszerint a csapatkocsiknak már legalább 25 méter távolságban kell haladniuk a versenyző mögött. A jelenlegi körülmények között azonban ezt sem tudják maradéktalanul betartatni.
Blocken szerint azonban a kutatására már felfigyeltek. Többek közt az egykori profi Michael Rogershez, az UCI technikai innovációért felelős vezetőjéhez is eljutott az információ, ő pedig fel is vette a kapcsolatot a szerzővel.
“Az UCI számára ez még ismeretlen dolog volt. Rogers megkérdezett, én mit javasolnék új szabálynak. Azt mondtam, legyen pontosan két bringa autónként, de külön a kocsi jobb és bal szélén, menetirányba állítva. Ebben az esetben mindenki ugyanolyan előnyt kap, feltéve, hogy a kocsik azonos távolságból követik a versenyzőket.”
A belga kutató szerint már ez a megkeresés komoly előrelépés a korábbi kutatásaihoz képest, amiket az UCI 2015-16-ban még simán lesöpört az asztalról.
Ez viszont csak a jövőre vonatkozik, kedden a megoldás még simán hozhatja az extra másodperceket. Ahogy van még egy trükk, amire érdemes figyelni: a kísérőkocsik formája.
“Beszélgettem erről Mathieu Heijboerrel, a Jumbo-Visma teljesítményért felelős igazgatójával. Szóba került a 2014-es Team Sky, amit a Jaguar szponzorált. A TT-n így egy új sportautó modellt használtak kisérőkocsinak. Pár újság azt írta, ez a legmenőbb kísérőautó valaha. Szerintem a leghülyébb volt. Minél aerodinamikusabb egy kocsi, annál kevesebb levegőt tol meg. Ezért a legkevésbé légellenálló kocsi a legjobb kísérő.”
A rend kedvvért: az UAE-nél Audikat használnak, míg a Jumbo Skodákat. Nehogy ezen múljon néhány másodperc és vele együtt a Tour-győzelem.
Forrás: HLN
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés