Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

„Pogacar a legnagyobb tehetség, akit valaha láttam, Hinault-hoz hasonlít” – mondja az UAE főnöke

Szabó Bence

Frissítve 22/04/2022 - 14:45 GMT+2

Mauro Gianetti az UAE csapatának igazgatója, aki egy friss interjúban elmesélte, mikor látta először Tadej Pogacaron, hogy nagy bajnok lehet és mi a legfontosabb tulajdonsága ehhez. Az egykori bringás saját korszakát is összehasonlította napjaink sportjával, de arról beszélt, milyen téves költségvetésből dolgozik a csapata és mik a vezetés tervei hosszútávon a projekttel.

Tadej Pogacar

Fotó: AFP

A csapat igazgatója látja azt a szlovén versenyzőben, ami a nagy bajnokban is megvolt.


Mauro Gianetti neve ismert azok számára, akik már a kilencvenes években is követték a kerékpársportot. Az olasz versenyző volt világbajnoki második, 1995-ben Amstelt és Liége-Bastogne-Liég-t nyert, több kisebb egynapos mellett. Visszavonulása után is maradt a sportban, de nem mint sportigazgató vagy edző: feljebb lépett, ma az UAE Emirates csapatának igazgatója. Vagyis alá tartozik a teljes szervezet, több mint 100 ember. Köztük persze Tadej Pogacar is, így egy belga sajtóban megjelent friss interjúban is főleg róla kérdezték.
Elérné Pogacar a mostani sikereit, ha a te korszakodban versenyzett volna?
Az ő képességeivel a kilencvenes években még többet nyert volna, de lehetetlen összehasonlítani a korszakokat. Ma minden jobb és gyorsabb. Filippo Ganna ugyanúgy Ticinóban lakik, mint ahogy akkor én. Megdönti az időimet a helyi emelkedőkön, pedig nem is hegyimenő. Manapság bringás turisták mennek olyan időket nagy hegyeken, mint én anno profiként. Edzésen én 30-as átlagot mentem, ma ez inkább 35-ös… ha tudtam volna azokat a dolgokat a táplálkozásról, edzésekről és magaslati táborokról akkoriban, sokkal jobb versenyző lettem volna.
Akkoriban azért elég sok volt a dopping. Inkább versenyeznél ma?
Persze. A sportág ma sokkal szebb és jobb is nézni.
Tisztább, mint akkor volt?
Egészen biztosan!

Mauro Gianetti
Ma az UAE igazgatója vagy. Mit jelent ez a pozíció?
Én felelek mindenért: versenyzők, stáb, költségvetés, szponzorok… a csapat száznál is több embert fizet. Ez olyan, mint közepes méretű cég.
Van azért időd versenyekre járni?
Akad. Idén voltam az UAE Touron, a Strade Bianchén, Tirreno-Adriaticón és a Flandrián is, most pedig megyek a Liége-re.
Véletlenül pont azok a versenyek, amiken Pogacar is indult…
Kellett párszor pezsgőt vennem, de én nem Tadej főnöke vagyok, hanem a csapaté. Szeretnék több versenyen ott lenni, de ott az irodai munka is.
Az igazgatói szerep mellett az egész projekt menedzsere is vagyok. A profi csapat csak a jéghegy csúcsa. Van akadémiánk, iskolai programunk, építünk kerékpáros utakat. Az Emírségek vezetése szeretné fejleszteni az ország egészségi állapotát a bringázás népszerűsítésével. Novemberben több tízezren vették részt egy dubai tekerésen, tíz éve senkinek eszébe sem jutott ott a sport.
A csapatépítés úgy zajlik, hogy kapsz egy üres csekket?
Ez egy elég komoly távképzet velünk kapcsolatban. Tizenöt partnerrel dolgozunk, akikre ugyanúgy szükségünk van. Épp úgy tárgyalok és könyörgök a szponzorainknak, mint minden más vezető a World Tourban.

UAE Team Emirates
Mekkora az UAE költségvetése?
Inkább nem mondanék számokat. Jó pénzből gazdálkodunk, de biztosan nem a legtöbből a mezőnyben.
Biztos?
Tuti. Mit gondolnak, mennyi a költségvetésünk?
Valahol 30 és 40 millió euró között van.
Kevesebb, mint 30 millió. Tudom, hogy sokan állítanak mást, de ez nem igaz.
A L'Equipe szerint Pogacar 6 millió eurót keres évente. Ott van Almeida, Majka, Soler, Gaviria, Hirschi és Trentin, ők sem olcsók, nem?
Amit Tadej fizetéséről mondanak, az így nem igaz. A többi felsorolt versenyző persze jól keres, de összehasonlítva a Jumbo vagy az Ineos keretével: nincs több nagynevű versenyzőjük, mint nekünk?
Mikor láttad meg először Pogacarban, hogy ilyen szintű versenyző lehet?
2018 júniusában. 19 éves volt, hat kilóval nehezebb, mint most, mégis ment a legjobbakkal a Szlovén körön. Nem hittem a szememnek, amikor ez a „kövér srác” bejött negyediknek. Ő a legnagyobb tehetség, akit valaha láttam.

Pogacar 2016-ban, a junior-Eb dobogóján
És ki a második?
Versenyzőként volt szerencsém Indurain és Hinault ellen menni. Tadejnek még sokat kell dolgoznia, hogy az ő eredményeiket elérje. Hinault remek személyiség volt. Ő nagy benyomást tett rám, de ez Tadejben is megvan. Mentálisan megállíthatatlan.
Tudsz erre példát mondani?
Emlékeztek az első Tourjára? A hetedik szakaszon egy esés miatt több mint egy percet vesztett. A buszon óriási volt a csalódottság, amíg Tadej be nem jött és megkérdezte, miért vagyunk dühösek. Azt mondta, az esés a verseny része, holnap pedig megpróbáljuk visszanyerni az elvesztett időt. Másnap egy percet vissza is hozott a Pireneusokban.
Ez a titka?
A stressz szó nem szerepel a szótárában. Azon a Touron a döntő időfutam előtti napon a csapatbuszban táncolt. Bemelegítés közben videotelefonált. Hihetetlen. Mi idegesek voltunk, ő pedig egyszerűen haza csörgött.
Szüksége van útmutatásra?
Ritkán. Amikor 2019-ben, 20 évesen, elsőéves profiként elindult a Liégen, egyből tizennyolcadik lett egy esős versenyen, de csalódott volt. Akkor mondtam neki, hogy nem fogja fel, mit ért el ma. Az utolsó emelkedőig az esélyesekkel tudott maradni, egy nap meg fogja nyerni ezt a versenyt. Igazam lett.

Mathieu van der Poel
Kinek az ötlete volt a Flandrián való indulás? Az övé, vagy a csapaté?
A világbajnokság után mondta, hogy indulni szeretne. Amikor az első edzőtáborban is előjött ezzel, mondtuk, hogy miért ne? Tadej szeret kilépni a komfortzónájából. Az első évében indulni akart a Vueltán. Sokan mondták, hogy ne menjen, mert fiatal és hamar kiég majd. Mi úgy döntöttünk mehet, de szabad szerepkörben, hogy kitapasztalhassa magát. Harmadik lett összetettben és nyert három szakaszt.
Ha nem mehetett volna, az lelassítja a természetes fejlődését. Az olyan srácok, mint Evenepoel vagy Tadej, 19 évesen készen állnak a nagy feladatokra, de néha le kell őket lassítani.
Milyen helyzetekben lassítjátok őt?
Edzésen. Néha túl sokat akar, ilyenkor mondanunk kell neki, hogy vegye ma lazábbra. Tavaly el akart indulni a Dauphinén a Tour előtt, de aztán mondtuk neki, hogy az sok lenne a jóból. Ez néha vitákhoz vezet, de megbízik a tanácsainkban. Minden évben egyre jobban kiismeri a testét. Higgyetek nekem, még sok van benne.
Forrás: HLN
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés