Egyszerre őrült, mégis nagyon csendes – ez a Poggio, az egész tavasz legőrültebb emelkedője

Bodnár Gergő

Frissítve 17/03/2023 - 21:08 GMT+1

Háromezerhétszáz méter hosszú és átlagosan 3.7%-os. Még a lelkes amatőrök is gond nélkül letekerhetik. A profik számára tényleg nem kiemelten nehéz, ennek ellenére évről-évre itt dől el az év első nagy klasszikusa. De mitől ilyen legendás hely a Poggio, az egész tavasz egyik legőrültebb emelkedője?

Így nyerte meg Mohoric a Milánó-Sanremót

Poggio. Nem vészesen nehéz emelkedő, főleg nem a profik számára. Háromezerhétszáz méter hosszú, és átlagosan 3.7 %-os. Még a lelkes amatőrök is gond nélkül letekerhetik. Ennek ellenére évről-évre itt dől el az év első nagy klasszikusa.
Egy olyan emelkedőn (vagy néha a lejtmenetében…), ami alapesetben tényleg nem vészes, és első látásra könnyen félreérthető.
„Mi ebben olyan durva? Hisz nincs is négy százalék átlagban.”
Ez tény, de amikor ideér a mezőny, már majdnem 290 kilométer és közel hét óra van a lábakban. Fárad a test, fárad a fej, ilyenkor már nem könnyű koncentráltnak maradni. Ezért is ilyen sok a bukás a lefelében, ezért is hoznak egyesek rossz, később már nem kijavítható döntéseket. Egy ilyen hosszú versenyen tizedek alatt kell megtalálni a jó megoldást, nincs idő a mérlegelésre. Különben minden elúszik.
És persze az sem mindegy, hogy 33-as vagy épp 38-as átlaggal kell felmenni rá élesben.
Szokták mondani, hogy a Milánó-Sanremo olyan, mint egy jó dráma, ahol nem egyben, hanem szépen fokozatosan adagolják a feszültséget. És ezt a versenyt tényleg nem csak felfelé, hanem lefelé is meg lehet nyerni. Vagy akár a Poggio utáni sík rész kezdetén, egy bátor támadással.
Tavaly Matej Mohoric egy erős lefelével húzta be a Sanremót, Jasper Stuyven két éve az emelkedő alján indult el. 2018-ban Vincenzo Nibali nem sokkal a Poggio teteje előtt támadott, majd nyomta teljes gázon a lejtmenetet.
Az olasz versenyző később ezt nevezte pályafutása legkomolyabb és egyben legváratlanabb győzelmének. Akkorát szólt a hazaérése, hogy percekkel a befutó után Eddy Merckx hívta telefonon.
„Az első Sanremo részvételem előtt, mikor még nem volt VeloViewer, könyvből tanultam meg a kanyarokat. Bemagoltam az összeset, hogy ott legyenek a fejemben. Aztán annyira kivoltam a versenyen végén, hogy mindent elfelejtettem, és vakon mentem bele a kanyarokba” – mesélte Van Avermaet, aki eddig mind a 15 Sanremóját befejezte, de a szombati versenyt betegség miatt kihagyja.
Mivel a fél mezőny a nem túl messze fekvő Monacóban lakik, adja magát a kérdés: aki Milánó-Sanremót szeretne nyerni, miért nem szokott többet edzeni erre?
„Kezdjük ott, hogy a Monacóból ide vezető út nagyon forgalmas és elég veszélyes. Még ha előznek is, közel jönnek hozzád a kocsik. Ráadásul a hétköznapok során a Poggio nem autómentes. Tényleg nem látod be a kanyarok többségét, így nem is tudod teljes sebességgel engedni a bicót. Különben berepülsz a szembejövő autó szélvédőjén” – meséli Stuyven.
"Ha a Poggiót ötven kilométerre tennénk a céltól, senki nem beszélne erről a lejtmenetről” – mondja Jasper De Buyst. „Aki viszont nem tud rendesen leereszkedni róla, soha nem fog Sanremót nyerni. Ezért De Lie elég sok időt szánt a pályabejárásra. Biztosan nem ez a legnehezebb, de kétségtelenül ez a tavasz legőrültebb lejtője.”
picture

Julian Alaphilippe a Poggión

Fotó: AFP

Ezt a véleményt Van Avermaet is osztja.
"A Cipressa lejtője sokkal technikásabb. Eddig tizenötször jöttem le élesben a Poggioról, de még soha nem láttam olyat, hogy a versenyzők beszélgettek volna egymással. Erre egyszerűen nincs időd. Ez egy furcsán csendes lejtmenet. Még nézőket sem hallasz, hisz nincs hely számukra az út szélén.”
„A Poggio nem vészesen gyors lefelé. A kanyarok között folyamatosan tekerni kell, hogy megtartsd a sebességedet. Maximum 65-70 km/h-t érsz el, míg más lejtőkön néha nyolcvannal is lehet engedni” – meséli Philippe Gilbert, aki soha nem tudott Sanremót nyerni.
"Az egyetlen dolog, amit hallasz, az a szél kavarodása a füledben” – mondja Yves Lampaert, aki szombaton is ott lesz Julian Alaphilippe segítőjeként.
A 3.7 kilométer hosszú mászás végén a mezőny felér a pici Piazza dell Libertára, arra a térre, aminek a sárkán ott egy posta, a helyi olivaolajat árusító boltocska, vele szemben egy bár, nem sokkal arrébb pedig a legendás telefonfülke. Onnan kezdődik 21 kanyart tartalmazó lejtmenet.
Oda kell igazán a tiszta fej és gyorsan visszaálló pulzus.
"Abban az évben, amikor nyertem, a csúcson 182 volt a pulzusom. Az alján már 132, miközben már indítottam egy támadást” – mondja Stuyven.
A lejtmenet utcája egyébként a Via Val d'Olivi nevet viseli, ami szabad fordításban annyit tesz: 'Az olajfák völgyének utcája'. Mégsem olívaolajra kell számítani az aszfalton, hanem sima olajfoltokra. Ami a napi autóforgalom miatt marad ott az utakon. Sokan laknak ezen a dombon (nem kevés ház bérelhető a turisták számára) és még többen járnak az itt található üvegházakba. Hisz a helyiek főleg virág, illetve citrom és fügetermesztésből élnek ezen a környéken.
"Elég a legkisebb nedvesség is az útfelületen, ami az árnyék miatt nem száradt fel, és máris megcsúszol” – meséli Stybar.
Gilbert annyit tesz hozzá, hogy sokszor érdemes a mezőnyhöz közel helyezkedő RAI-os motorosokat figyelni, hogy rátalálj az ideális ívekre.
"2015-ben én is így estem el. Boasson Hagen kerekén voltam, aki elnézte a kanyart. Én meg javítani akartam, de az első kerekem megcsúszott egy vizes sávon. Stybar és Kwiatkowski követtek, már ők sem tudtak menteni.”
Egyébként pont Kwiat és Van der Poel tartja a Strava-rekordot 9.28-as idővel, ami 43.4-es átlag. Ők ketten ennyi idő alatt másztak fel a Poggióra, majd jöttek le róla.
Simán csak a 3 kilométer hosszú lejtmenetet nézve 3.11-gyel Simon Clarké a legjobb idő. Az ausztrál versenyző két éve 19 másodperccel gyorsabban ért le a Poggioról, mint tavaly – a kétszer majdnem bukó – Matej Mohorič.
picture

Poggio (Fotó: gazzetta.it)

Fotó: Other Agency

A sprinterek azért imádkoznak, hogy ne legyen nagy tempó felfelé, Pogacarék talán azért, hogy ne legyen kellemetlen szembeszél.
Akit tud, itt még egy picit megpróbálhat spórolni, és a legtovább szélárnyékban helyezkedni.
„De végig a legjobb húszban kell jönnöd, főleg a két hajtű előtt. Az a legideálisabb forgatókönyv, ha még van veled egy csapattársad. Azért, hogy spórolhass és ne kapj annyi szelet” – mondja Alessandro Petacchi, aki 2005-ben tudta megnyerni álmai versenyét, a Milánó-Sanremót.
„Támadni a végéhez közel, a 7%-os részen lehet. A lejtmenet gyors, de észnél kell lenni, hisz akkor már majdnem 7 órája tekersz.”
Bizony, mire a lejtmenetig eljutnak, közel annyi időt töltöttek a kerékpáron, mint a London-Dubaj repülőjárat teljes menetideje.
A Poggiót egyébként 1960-ban használták először, mivel Vincenzo Torriani a komoly belga fölény miatt szeretett volna valami nehezítést betenni az útvonalba. A főszervező azt akarta, hogy legyen egy emelkedő, ahol leszakadhatnak a sprinterek.
1953-tól kezdve ugyanis 17 éven át nem tudtak nyerni az olaszok. Hazai pályán, a saját egynaposukon.
Vincenzo Nibali 12 éves várakozásnak vetett véget 2018-ban az emlékezetes szólója után.
Azt pedig nyilván mondani sem kell, hogy ő igazából hol nyerte meg azt a Sanremót.
(Gazzetta, HLN.be)
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés