Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Madiot: A versenyzőkből robotok lettek, akiknek már önállóan gondolkodniuk sem kell

Gecsei Dina

Frissítve 24/04/2024 - 10:52 GMT+2

A Groupama-FDJ menedzsere, Marc Madiot ezúttal a mezőnyben tapasztalható biztonsági problémákról beszélt, de azt is elmondta, szerinte milyen aggasztó dolgok vannak még a modern országúti kerékpározásban, sőt, az UCI-nak is küldött egy félreérthetetlen üzenetet.

Pogačar brutális megindulás és hatalmas szóló után nyerte a Liège-t, utolérte Van der Poelt

Az utóbbi pár hétben, mióta az a bizonyos súlyos baleset történt a Baszk körversenyen, Marc Madiot folyamatosan hangoztatta a véleményét a sportággal kapcsolatos biztonsági problémákról. A Groupama-FDJ menedzsere több megoldási javaslatot is bedobott a közösbe, de emellett azért tisztában van azzal, hogy a kerékpározásban borzasztóan lassan változnak a dolgok. A Liège-Bastogne-Liège előtt a L’Équipe-nek adott egy komolyabb interjút a témában.
L’Équipe: A Baszk körversenyen látott súlyos bukás miatt gondolkozott el azon, hogy min lehetne még változtatni a sportágban?
Marc Madiot: Igen, de nem egy oka van ennek, hanem rengeteg. Kezdjük mindjárt a szervezőkkel, akiket jogosan kritizáltak az utak minősége és a kockázatvállalásuk miatt. Ma már azért a legtöbben komolyan veszik ezeket, és minden tőlük telhetőt megtesznek. Az azonban remek lenne, ha a potenciálisan veszélyesebb helyszíneknél független emberek – úgy értem, tényleg függetlenek – már néhány hónappal a verseny előtt kimondanák a rendezésre az igent vagy a nemet.
Miben kellene még változtatni a sportágban?
A felszerelésen mindenképp. Elsőként kiemelném a teljesítménymérő eszközöket, szenzorokat. Amikor a srácok áthaladnak a célvonalon, az első dolog, amit csinálnak – még akkor is, amikor ők a győztesek –, hogy megnyomják a gombot a kütyüjükön. A versenyzők watt-termelőkké váltak. Konkrétan robotokká változtattuk a versenyzőket, mindegyiküket, szinte észrevétlenül. Egy versenyen egyszerűen nem kellene a műszeredet nézegetned...
Tehát a fedélzeti számítógépeket el kellene távolítani a versenyből?
Elrejteni csak. A nyereg alá, hogy a srácok ne férjenek hozzá. Sébastien Loebnek van GPS-e, amikor ralizik? A versenyzők már nem is figyelik az utat. Ha elrejtjük előlük ezt a lehetőséget, akkor viszont kell lennie a kerékpárosnak bizonyos mértékű intelligenciája, mert a robotoknak, amiket létrehoztunk, már nincs önállóságuk.
Az okos versenyzés a kerékpáron korábban jelentett még egyfajta minőségbeli fölényt, most már nem.
Az eszközök, amiket meghonosítottunk a sportágban, lehetővé teszik, hogy elrejtsék a gyengébb képességekkel rendelkező versenyzők hiányosságait.
Ha már itt tartunk, vannak ugye a rádiók a versenyzők fülében...
Ott is ugyanez, vagy azt kellene mondanunk, hogy egyáltalán nincs rádió, vagy hogy van egy, de az mindenkinek ugyanaz, egy versenyrádió, amin az esetleges veszélyekre figyelmeztetnek. Franciául, angolul, spanyolul.
picture

Marc Madiot és Thibaut Pinot a 2023-as Tour de France-on

Fotó: Getty Images

De nézzük, mit lehetne még tenni például a kerékpárokkal. Azt is mondhatnám, hogy térjünk vissza a tárcsafékekhez, az lenne az ideális. De ezt a kerékpárgyártók soha nem fogják elfogadni, ezért is vagyunk gyengébbek az autósportokhoz képest. Egyébként meg lehetne kérdezni független mérnököket is más sportágakból, hogy mit tennének azért, hogy biztonságosabban lehessen lassítani a kerékpárokkal.
Ha pedig a versenyzőkről van szó, ahhoz, hogy bizonyos szinten versenyezhessen valaki, egyfajta Super Licence-re lenne szükség mondjuk. Mielőtt bekerülsz a World Tourba, még akkor is, ha piszkosul tehetséges is vagy, el kellene előtte tölteni néhány órát előzetesen a profik között, akár a Pro Series-ben. Még Fernando Alsonsónak is kellett néhány beugró kör az aszfalton, mielőtt elindulhatott az Indy 500-on. Úgy, hogy akkor már világbajnok volt a Forma-1-ben.
Egyébként a srácok felkészültebbek, mint korábban, az átlag szint emelkedett, így már nem olyan könnyű kitűnni a többiek közül. Mivel lehet akkor mégis villantani? Hát a kockázatvállalással! De vajon mennyire lehetne kockázatot vállalni, ha nehezebbek és kevésbé aerodinamikusak lennének a kerékpárok?
De miért nem változtatnak ezeken?
Mert mindenki védi a maga kis bizniszét.
Akkor megint ott vagyunk, hogy a kerékpározásnak vannak bizonyos történelmi gyengeségei, ahogy a hatalomnak is mindig...
Igen, mert nincs is senki, aki azt mondaná, hogy most már elég.
De ki az a hatalom, aki lépéseket tehetne?
Lappartient (az UCI elnöke). A kerékpározás több mint egy évszázada elindult egy rossz úton. Az újságoknak szükségük volt a bringás hírekkel megtöltött oldalakra, és meg is ragadtunk ennél a modellnél. Persze, vannak előnyei is ennek, de hátrányai is bőven.
Miért nem kopogtattok ezzel Lappartient ajtaján?
Megvan neki a telefonszámom, pontosan tudja azt is, hogy mit gondolok erről az egészről.
Nem vált egyébként elavulttá a kerékpározás? Itt a modern biztonsági igények és a történelmi gazdasági modellek között lavírozva?
Nem feltétlen. Ami a La Flèche Wallonne-on történt, hóban, esőben, az nagyon jó volt. Ott megmutatkozott a sportág igazi természete. Egynapos verseny, pokoli körülmények, aztán ha nem vagy jól, akkor feladod. Egyetlen versenyzőmet se szidtam le, amiért kiszállt, mert teljesen megértettem. Olyan sporttá váltunk, ahol nem szabad veszíteni. Viszont azt el kell fogadni, ha mégis veszítünk.
picture

Szétfagyott versenyzők, 44 célba érő - ilyen volt az idei Fleche Wallonne

Beszél itt a biztonságról, de aztán a fotelból nézi majd meg a Liège-t, és tapsol, ha havazni fog, mondván ez az igazi verseny. Nem ellentmondás ez?
Volt szerencsém megismerni egy másik korszakot is, nem mondanám, hogy nosztalgiával tekintek vissza arra, mert nem volt minden akkor sem tökéletes, de ennek az egésznek az az alapja, hogy
régen a kerékpározás életmód volt, mára azonban szakmává vált.
Mindeközben ráadásul hatályon kívül marad a SafeR, egy független biztonsági projekt.
Semmi sem fog történni. Ugyanaz lesz, mint ami lenni szokott az ilyen kezdeményezésekkor: köszönjük, hogy részt vettél, találkozunk öt év múlva, akkor pedig ugyanez lesz. Persze a probléma ugyanúgy megmarad.
Azzal is ártunk a sportunknak, amikor azokat a versenyzőket mutatjuk, akik elesnek, meg aztán közelről filmezzük őket. Mutatni kell Van Aertet meg Vingegaardot a hordágyakon. Közben meg a családjuk várja őket haza...
Már külön protokoll is van ezzel kapcsolatban: ha bármi történik, akkor felhívhatom a családot, megvan a telefonszámuk... Ugye érthető, hogy hova jutottunk?
Forrás: L’Équipe

Csatlakozz az Eurosport Magyarország Viber-csatornájához!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés