Extra szénhidrátok, kevesebb pisiszünet – hét ok, amiért őrült tempóban mentek idén a klasszikusok

A klasszikus-szezon alatt szinte az összes nagyobb egynapos rekordsebessége megdőlt, Mathieu van der Poel új csúcsot állított fel a Flandrián és a Roubaix-n is. De mi okozza ezt a tempónövekedést idénre?

Centik döntöttek minden idők legnagyobb átlagsebességű Milano-Sanremóján - összefoglaló

Videó forrása: Eurosport

A versenyzők és a sportigazgatók szerint szerepet játszott a sokszor kedvező időjárás is, de a taktika, a táplálkozás és a felszerelések óriási fejlődése is új szintre emelte a tempót a mezőnyben.
Egy ilyen őrült klasszikus-szezon után joggal merül a fel a kérdés: hogyan dőlt meg hirtelen az összes sebességrekord a tavaszi klasszikusokon. A belga sajtó versenyzőket és sportigazgatókat kérdezett, akik hét különböző, de természetesen összefüggő megoldással álltak elő.

1. Ilyen generációt még nem láttunk

Az elmúlt években rengeteget halljuk, hogy a Pogacar-Vingegaard-Van Aert-Van der Poel-féle „UFO-k” olyan szintet értek el, amit korábban még senki a kerékpársportban. Jan Boone, belga egyetemi tanár szerint néhány ilyen kivételes tehetség már önmagában megdobja a versenyek tempóját.
„Van der Poel, Vingegaard és Pogacar szupertehetségek, olyan wattokra képesek, amikre korábban szinte senki, és ma sem tudnak mások. Ez már egy fontos tényező. Vissza fog esni a tempó, ha ők befejezik? Erre most még nyilván nem tudok válaszolni.”
picture

A Flandriát neki találták ki, Van der Poel nagyon megverte a mezőnyt

Videó forrása: Eurosport

2. Hátszeles szezon

A Roubaix kapcsán nagy visszhangot kapott, hogy a verseny jelentős részét hátszélben tekerte a mezőny. Dries de Bondt és Sepp Vanmarcke szerint ez fontos szempont volt, a trekes csapatvezető, Steven de Jongh pedig az időjárás más kulcskörülményeit is kiemeli.
„A kockakövek állapota is jó volt. Éjjel esett egy kicsit, szóval alig volt por, de nap közben száraz volt az idő, így a sár nagy része is eltűnt.”
Ez azonban önmagában nem mindenki szerint magyarázat a tempóra, ahogy azt Oliver Naesen is kiemeli.
„Sok hátszelet kaptunk idén, de a szél nem mindig döntő faktor. Sok versenyen rengeteget kanyargunk, szóval azokon biztos nincs végig hátszelünk.”
picture

Minden idők leggyorsabb Roubaix-ján álomszerű szólóval vert három percet a többiekre a világbajnok

Videó forrása: Eurosport

3. Extra szénhidrátok

Egy másik trend, amivel a sajtó sokat foglalkozott az utóbbi időben, hogy miképp változott a versenyzők táplálkozása az elmúlt években. Különösen a szénhidrátbevitel, aminek növekedése Boone szerint fontos szempont a hajrák gyorsulásában.
„Régebben a versenyzők max 90 gramm szénhidrátot fogyasztottak óránként, a többség most már 100-120-at. A versenyzők folyamatosan esznek, ehhez edzik is a gyomrukat. Ettől képesek lesznek több óra után is hasonló teljesítményre. Öt-hat óra után még ugyanazokat a wattokat nyomják, mint az elején.”
De Jongh ehhez azt is hozzáteszi, hogy a csapatok a frissítők kiosztásában is szintet léptek, így szinte eltűntek az eléhező versenyzők.

4. Óriási harc a szökésért

Valamennyire az első ponthoz köthető, hogy megnövekedett a szökések jelentősége. Naesen és De Bondt szerint mindenki tudja, hogy a Van der Poel-szerű sztárokat senki sem fogja egy az egyben megverni, így a legtöbb csapat mielőbb kezdeményezni próbál és embereket küld a szökésbe. Így viszont a harc is jóval hosszabbra nyúlik, és a nagy csapatok sem szívesen engednek el a korábban megszokott módon egy elmenést.
picture

Az esélyes csapatok ma már egész nap nagy tempót mennek.

Fotó: AFP

„Az esélyes csapatok nem szívesen adnak öt perc előnyt, mert az nagyobb nyomást helyez rájuk, amikor utol kell érni a szökést. Még a Milánó-Sanremón is harc volt a szökésért az első 30 kilométeren. Néhány évvel ezelőtt ott mindig elment az első támadás.” - mondja el Maarten Wynants, a Visma egyik sportigazgatója.
Ez pedig jelentősen megnöveli az első órák átlagát, ami De Jongh szerint a Sanremón 50 km/h óra fölött volt, míg De Bondt szerint a Kuurne-Brüsszel-Kuurne első bő órájában az 52-t is elérte.

5. Hosszú hajrák

Azt nem nagyon kell ragozni, hogy ezen a téren mennyit változott a sport. Korábban néhány évente ha egy olyan támadást láttunk, amivel Van der Poel megnyerte a Roubaix-t. Most meg alig egy hete volt, hogy ugyanígy tett a Flandrián. És akkor Pogacar 80-as szólójáról a Strade Bianchén még nem is beszéltünk.
Vanmarcke ehhez a trendhez társít még egy érdekes jelenséget.
„A múltban a fontos kockaköves szektorok előtt ment a sprint a helyezkedésért, de maguk a szektorok elég csendesek voltak. Most a sebesség folyamatosan magas. Ez Alaphilippe idejében kezdődött, aztán jött Van Aert és Van der Poel. Ez a tempó sokakat kifáraszt, csak a nagy motorúak tudják kezelni. Ezért lehet, hogy az olyan hegyimenő-típusok, mint Jorgenson, nagyobb teret nyernek. Ők megszokták a konstans tempót az emelkedőkön.”

6. Már a pisiszünet sem a régi

„Korábban mindig volt egy szünet a versenyek alatt a pisilésre. Az Omloop és a Flandria során most is volt egy, de a Roubaix-n háromszor pisiltem tekerés közben. Ha olyan kapitányod van, aki nehezen, vagy nem tudja ezt megcsinálni, akkor segítőként nehéz napod lesz. Ha pedig félreállsz, nagyon reméled, hogy gyorsan jönni fog, különben durván lemaradsz.” - mondja Naesen. Mi ehhez nem is tennénk semmit hozzá.

7. Jobb felszerelés

Aerodinamikus bringák, kerekek, még zoknik is. A légellenállás terén óriási előrelépés volt az elmúlt években a kerékpársportban, ez pedig a tempón is érződik.
„A gyorsabb gumik miatt könnyebben haladunk, így néhány fokozattal feljebb is válthatunk. Ma mindenki nagyobb áttétellel megy. Most egy enyhén lejtmenetes szakaszon 75-el megyünk, míg régen őrülten pörgettünk, hogy a kisebb áttétellel elérjük a 65-öt.” - mondja el De Bondt.
Naesen szerint a Roubaix-n a gumik szélességében is lezajlott egy innováció: ma már senki sem használ 28 mm-es szélességűt, a 32-es mellett pedig már a 35-ös is megjelent a mezőnyben. Már persze csak a hátsó keréken, mert elöl vékonyabbat használnak, nyilván a légellenállás miatt…
Forrás: HLN
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés