Eurosport
Három világbajnokkal, de Valentino Rossi nélkül indul a MotoGP 2022-es idénye
Publikálva 01/03/2022 - 07:42 GMT+1
Kicsivel több, mint 3 hónap pihenőt követően újra felbőgnek a motorok a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. A királykategória mezőnyében izgalmasan alakulhat 2022, hiszen több sztárpilóta szerződése lejár, többek között a címvédő Fabio Quartararónak, vagy a 2020-as győztes Joan Mirnek. Úgy néz ki, hogy a Ducati igazi szörnyeteget készített erre az évre, de szoknunk kell a Rossi nélküli MotoGP-t.
Három világbajnokkal, de Valentino Rossi nélkül indul a MotoGP 2022-es idénye
Fotó: Getty Images
Mit mutattak a tesztek?
A mezőny Sepangban, és a Superbike-világbajnokságon már látott indonéz Mandalika pályán tesztelt 2022-ben. Természetesen ezekről az eredményekről nem lehet messzemenő következtetéseteket levonni, de több gyártó mutatott biztató teljesítményt.
Kezdjük a Hondával, mely kezd kikecmeregni abból a gödörből, melybe Marc Márquez sérülése miatt került. Indonéziában kifejezetten jól néztek ki az időeredmények, ráadásul a két gyári versenyző, Pol Espargaró illetve a szemsérüléséből visszatérő Marc Márquez egyaránt jól időt motorozott. Előbbi már az első napon villantott, hiszen a leggyorsabb idő az övé volt. Espargaró ezt meg tudta fejelni azzal, hogy a mandalikai teszt leggyorsabb idejét repesztette az utolsó napon. A nyolcszoros világbajnok Márquez a második napon futotta leggyorsabb körét, amely négy tizedmásodperccel volt lassabb Espargaró legjobb idejénél. Fontos megjegyezni, hogy Márquez még mindig a visszatérési folyamatban van. Pol Espargaró elmondása szerint sosem volt még ennyire gyors a Hondán.
A másik Hondás alakulatnál első sorban a különböző elemek tesztelésén volt a hangsúly, mivel Nakagami Takaaki két különböző kasznit próbált ki, míg Alex Márquez az aerodinamikai szárnyakért felelt. A megbízhatósággal nem volt probléma, mert Nakagami az utolsó napon 88 mért kört teljesített, melynél fentebb senki nem ment Indonéziában.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/08/28/3208482-65724908-2560-1440.jpg)
Pol Espargaro
Fotó: Getty Images
Az egyéni világbajnoki címet 2015 után újra elhódító Yamaha nincs könnyű helyzetben. Egyrészt tavaly csak Fabio Quartararo volt versenyképes a hangvillások gépével, másrészt pont a francia megtartásán kell dolgozniuk 2022-ben, mivel az év végén lejár a világbajnok szerződése. A mandalikai teszten elért második és ötödik hely ellenére nagyon messze vannak az elvárttól. A motorerő fejlesztések nem mentek megfelelő irányba, ezen a téren lemaradásban vannak a Honda-Ducati duóval szemben, ráadásul Quartararo nem igazán érzett rá az új, lágy keverékű Michelin abroncsokra.
Franco Morbidelli szereplése bizakodásra adhat okot, ugyanakkor a motor elejével nem volt maradéktalanul elégedett, ő az első villákat cserélgette az utolsó két napon. A két gyári versenyzőn kívül nincsen sok említésre méltó dolog a Yamahánál, Andrea Dovizioso összesítésben a 19. legjobb időt motorozta, míg a két kategóriát lépő Darryn Binder az utolsó helyen végzett Indonéziában.
A Ducati úgy hagyta maga mögött a 2021-es esztendőt, illetve az év végi jerezi teszteket, hogy a legerősebb motorral rendelkeznek. Nos, Sepangot egy abszolút pályarekorddal abszolválták Enea Bastianini révén, míg Mandalikában Luca Marini a harmadik leggyorsabb volt. Az időeredményektől nem vágjuk hasra magunkat, az utolsó teszteken a konzisztencia volt középpontban. Az évet zseniálisan záró Pecco Bagnaia versenytempójától mindenki el volt ájulva, az ellenfeleket leszámítva. A GP22-es Desmosedici gyorsabb a korábbiaknál, a csapatvezető Davide Tardozzi ennek ellenére lát még fejlődési lehetőséget motorerő terén, nagyjából 80%-osan elégedett az eddig látottakkal. A bolognai márka brutális, nyolc motorral kezdi meg 2022-at, amely a mezőny egyharmadát teszi ki. Ráadásul Bagnaiával két évet hosszabbítottak, a gyári csapat ajtaján pedig Jorge Martín és Enea Bastianini kopogtat.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/10/23/3241709-66351448-2560-1440.jpg)
Pecco Bagnaia
Fotó: Getty Images
A Gresini Racingtől különváló Aprilia tavaly először mutatta meg, hogy helye van a MotoGP-ben, Aleix Espargaró Silverstone-ban megszerezte a modern éra első királykategóriás dobogóját. Idén első teljes idényét kezdheti Maverick Vinales a noalei márkával, amely bizakodó lehet a két tesztet követően. Ami a legfontosabb, hogy egyre kezelhetőbbnek tűnik az új RS-GP, az utolsó napon futott verseny szimulációk kifejezetten jól néztek ki. Az olasz gyártó emberei széles mosollyal az arcukon ültek repülőre Indonéziában, mindkét motorosuk a legjobb tízben zárt. Nem tűnik oly távolinak az első futamgyőzelem, a 2015-ös visszatérést követően.
Két éve egyéniben és csapatban sem talált legyőzőre a Suzuki, amely azóta elvesztette Davide Briviót – aki a Formula 1-ben szereplő Alpine-nak mondott igent –, illetve semerre sem tudott elmozdulni fejlesztések terén. Egy körös tempóban siralmas volt a teljesítményük, Joan Mir egy személyben tartotta az egész márkát 2021-ben. Összetett harmadik helyét inkább egyéni kvalitásainak, mintsem a Suzukiban rejlő potenciálnak köszönhette.
Sepangban nem tűnt elveszettnek a japán gyártó, Álex Rins negyedik helye örömmel tölthette el a Suzukisokat, egy alapvetően erőpályán sikerült előkelő helyen zárniuk. Indonéziában Rins hetedik lett, az utolsó napot ételmérgezés miatt kihagyó Mir 12. Egy héttel a Katari Nagydíjat megelőzően jött a váratlan bejelentés, Livio Suppo veszi át a csapatvezetői szerepkört. Suppo vezetési stílusa merőben eltérő Brivióéhoz képest, rend és fegyelem honolhat a Suzukinál. Legfontosabb feladata Joan Mir megtartása lehet, akinek 2022 végén lejár a szerződése, ráadásul a rossz nyelvek szerint szemet vetett rá a Honda.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/10/18/2917408-59942128-2560-1440.jpg)
Alex Rins
Fotó: Getty Images
Következzen az a márka, amely egyedüliként nem tudott motorost adni az indonéziai teszten a Top 10-be. A KTM-nél komoly változások léptek életbe, hiszen a Tech3 szó szerint utánpótlás alakulat lett, mivel a Moto2-es csapatból Remy Gardner, illetve a szerződésükkel magukhoz láncolt Raúl Fernández lépett fel a királykategóriába. Előbbi a középső géposztály világbajnokaként, utóbbi annak ezüstérmeseként – újoncként nyolc győzelmet aratott 2021-ben, mellyel átadta Marc Márquez rekordját a múltnak. Brad Bindernek 2024-ig van szerződése a gyári alakulattal, a másik helyért meg kell küzdenie Miguel Oliveirának a két újonccal.
Az osztrákok hullámvölgyben vannak, Binder versenytempója az egyik legjobb a mezőnyben, de egy körön képtelen volt tavaly tartani a lépést. Mindezek ellenére övé volt a legjobb KTM-es idő Mandalikában, 11. lett - kicsivel több, mint fél másodpercet kapott Pol Espargarótól. Miguel Oliveira sem teljesített rosszul, mindössze 46 ezredmásodperccel volt lassabb csapattársánál. A fiatalok a mezőny végén zártak Indonéziában, tanulóévükben a megfelelő tapasztalatszerzés lesz elsődleges céljuk.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/06/06/3147375-64503228-2560-1440.jpg)
Miguel Oliveira
Fotó: Getty Images
Konklúzió
Ugyan nem láttuk a Ducatikat egy körre gyúrni Indonéziában - talán Luca Marini kivételt képez –, erejüket ismerve nem okoznak majd csalódást a katari verseny kvalifikációján. Az egyik legkifinomultabb technikai megoldások mellett a legerősebb motorral rendelkeznek a bolognai gyártó gépei. Már önmagában félelmetes, hogy a nyolc motor milyen lehetőségeket nyit meg előttük a fejlesztések terén. Ugyan Fabio Quartararo a világbajnoki címvédő, és Marc Márquez idény előtti formája emlékeztet a sérülés előtti spanyolra, valószínűleg Pecco Bagnaiát és a Ducatit kell idén legyőzni a trónért.
A Yamaha és a Honda nagyjából azonos feltételekkel vágnak neki 2022-nek, viszont az egyik megakadt a fejlesztésekben, a másik előre tudott lépni. A fentebb említett két versenyző mellé fel kell, hogy érjenek a csapattársak. Franco Morbidelli és Pol Espargaró vehet el fontos pontokat a riválisoktól.
A Suzukinál első sorban Álex Rinstől kell elvárni a javulást, főleg a botrányosan sikeredett 2021-es idényt követően. Joan Mir kiegyensúlyozott eredményeivel csak akkor fog vb-címért harcolni, ha folyamatosan hozza a dobogós helyeket, győzelmeket. Vízválasztó lesz a japán gyártó számára ez az esztendő, mert Joan Mir esetleges távozásával még mélyebb gödörbe kerülhetnek.
Az Aprilia kinőtte a meglepetés csapat titulust, 2022-ben a Maverick Vinales – Aleix Espargaró páros akár futamgyőzelmekért harcolhat – ahhoz egy fejben tiszta is Vinales kell, ami rá nem feltétlen volt igaz az elmúlt években. A KTM-nél szokásukhoz híven becsúszhat egy-két győzelem akárcsak tavaly, de ahhoz Bindertől jobb időmérő edzések, Oliveirától pedig jobb versenyek kellenek.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés