Hamilton és a csapata is egyetért abban, hogy rossz gumistratégiát választottak, de van egy lényeges különbség

Nem volt teljes az összhang a pilóta és a csapat között a Török Nagydíjon, ami mindkét fél szerint pontokba került.

Lewis Hamilton - fotó: Umit Bektas

Fotó: AFP

A hétszeres világbajnok szerint az a baj, hogy új interekre váltottak, Toto Wolff viszont már korábban meghúzta volna a kerékcserét.

Lewis Hamiltonnak – ha nem is jött ki a lépés olyan szerencsésen, mint Max Verstappennek Szocsiban – viszonylag jól sikerült a kármentés, és behozta az ötödik helyen a Mercedest a nehéz körülmények ellenére. A pilóták és a csapatok egyaránt a sötétben tapogatóztak, szinte lehetetlen volt eldönteni, melyik gumi az ideális választás, és mikor érdemes meghúzni a cserét, ha egyáltalán. Mert akadt olyan is a mezőnyben, aki boxutcai látogatás nélkül hozta le a futamot: a 10. helyen célba érő Esteban Ocon.

Ezzel egy elég hosszú sorozat szakadt meg, hiszen legutóbb az 1997-es Monacói Nagydíjon ötödik helyen záró Mika Salónak sikerült összehoznia ezt a bravúrt.

Ocon mellett is akadtak olyan versenyzők, akik elgondolkoztak azon, hogy elmennek az első szett intermediate gumival a verseny végéig, köztük a futamot egy ideig vezető Charles Leclerc, illetve a harmadik helyet megcélzó Hamilton. A monacóinak a kopott gumikon aztán nem sok esélye volt Valtteri Bottas ellen, így a Ferrari kihívta őt a boxba, és ugyan sikerült visszajönni a harmadik helyre, Sergio Pérez végül megelőzte a hátsó tapadásra panaszkodó Leclerc-t.
Az új gumik érdekesen viselkedtek, ugyanis az első körökben rendkívül jól működtek, aztán a szemcsésedés miatt két-három körön keresztül rengeteg tempót lehetett veszíteni rajtuk. Ez lett Leclerc veszte is, hiszen hiába volt frissebb gumija, mint Péreznek, a mexikói addigra már túljutott a nehéz fázison, és jóval nagyobb tapadással rendelkezett. Hasonló gondokkal szembesült Hamilton is, akit végül nagy nehezen meggyőzött a csapat a kiállásról.
A hétszeres világbajnokot a 42. körben hívták ki először a boxba, Hamilton viszont úgy vélte, a gumik kibírják a legvégéig, és képes lenne a kerékcserével megspórolt időt úgy beosztani, hogy a végén akár a dobogóra is felállhasson. Nyolc körrel később mégis kiállt, a szemcsésedő gumik miatt pedig inkább hátrafelé kellett pillantgatnia, az előzésre esélye sem volt. Frusztrációját már a csapatrádióban sem leplezte, később pedig elmondta: hallgatnia kellett volna a megérzéseire, mert jobban jártak volna a kiállás nélküli futammal.
„A gumik teljesen csupaszok lesznek, így hát nehéz megállapítani, meddig bírják ki, egyértelműen volt miért aggódni az élettartam kapcsán” – mondta a Sky Sportsnak. „De a végén sem voltan igazán gyors, szenvedtem, alacsony volt a tapadás, és nem egészen értem, hogy miért. Aztán a tempóm hirtelen már nem is volt annyira rossz, viszont a mögöttem lévőkhöz képest így is veszítettem a teljesítményből” – magyarázta a hétszeres világbajnok.
„Utólag már azt mondom, hogy kint kellett volna maradni, vagy sokkal hamarabb kijönni, mert nyolc körrel a vége előtt nem volt idő, hogy átmenjünk a szemcsésedés fázisán a száradó pályán. Aztán amikor jött a csúszós fázis, akkor közel voltam ahhoz, hogy pozíciókat veszítsek, ami elég frusztráló, de hát ez van. Jó érzés volt harmadik helyen állni, azt gondoltam, ha sikerül tartanom, az elég jó eredmény a 11. pozícióból. Az ötödik rosszabb, de lehetne még rosszabb is.”
Utólag Toto Wolff is belátta, hogy nem az ideális stratégiát követték Isztambulban, bár ő egészen más szemszögből közelítette meg a kérdést, szerinte ugyanis teljesen esélytelen volt, hogy a Hamilton által vázolt stratégia működjön. Számításaik szerint a végén a hétszeres világbajnok rengeteg időt veszített volna a frissebb gumikon versenyző riválisokhoz képest, ráadásul egy defektet is megkockáztattak volna, amiben – látva Ocon jobb első gumiját – lehetett valami.
„Szerintem az autóban ülve mindig nehéz értékelni, milyen helyzetben vagy. Lehettünk volna nagyon konzervatívok, akkor kihozni, amikor Verstappen és Perez kiállt (a 36. és a 37. kör), hogy aztán a pályán harcoljon, a mexikói mögül indulva a harmadik-negyedik helyért. A másik lehetőség az volt, hogy hosszú etapot vállalunk, majd átváltunk a száraz gumikra, esetleg egyáltalán nem állunk ki kereket cserélni.”
„Aztán a tempó sokkal gyorsabban csökkent, mint ahogyan az a harmadik, negyedik vagy akár az ötödik hely megszerzéséhez szükséges lett volna, kis híján kicsúsztunk a Gasly elleni ablakból, és ekkor döntöttük el, ezt nem hagyjuk, kiállunk, bebiztosítjuk az ötödik helyet. Utólag azt mondom, hogy ha tíz körrel korábban kiállunk, és a pályán harcolunk, akkor a harmadik-negyedik helyen zárhattunk volna, sokkal többet lehetett volna nyerni a másik, dinamikusabb változatnál.”
Mario Isola Pirelli-főnök egyébként azt mondta, hogy a kerékcsere nélküli versenyt lehetetlen megoldani, vagy legalábbis nagyon a határon kell táncolni ahhoz, ami szintén összhangban van az Oconnál látottakkal. Bár a francia a 10. helyen zárt, így mondhatni, hogy sikerrel járt, a csapatrádióban elmondta, talán néhány kanyart bírtak volna még ki a gumik, és a végén nagyon tartott attól, hogy defekt miatt bukja a pontot.
Sorozatban egyébként ez a másik alkalom, hogy Hamilton vitatkozott a csapattal a stratégiáról, Szocsiban viszont győzelmet ért a kései kerékcsere. „Múltkor volt az a stratégia, amit Lewis is zseniális húzásnak nevezett, szóval azt hiszem, javítanunk kell a kommunikáción, hogy bízzunk egymásban, jobban le tudjuk írni, miért dolgozunk. Nincsenek problémáink a kemény rádiós beszélgetésekkel, mielőtt minden információ birtokában lennénk, Lewisszal pedig nem beszélnénk így, elvégre 320-nál vezet.”
Forrás: The-Race
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés