Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Újabb botrány készülődik a Forma–1-ben, célkeresztben a Red Bull

Minich Réka

Frissítve 30/09/2022 - 21:05 GMT+2

Tavaly volt az első olyan év a Forma–1-ben, amikor a csapatoknak a költségeiket egy bizonyos, előre megszabott összeg alatt kellett tartaniuk. A könyvelések elkészültek, a jövő héten pedig az FIA hivatalosan is bejelenti, hogy mindenki megfelelt-e. A pletykák szerint két csapat túlköltekezett, a Red Bull lehet az egyikük. A büntetés mértéke a sportág jövőjét is nagyban befolyásolhatja.

Max Verstappen (Red Bull) - GP of Austria 2022

Fotó: Getty Images

2021-ben a Forma-1-es csapatok 145 millió dolláros keretet költhettek a működésükre, bár ezt az összeget később még kicsit megnövelték a sprintfutamok és egyéb, előre nem látható okok miatt. Úgy tűnik azonban, hogy ketten így sem fértek be a határ alá, ennek pedig nagyon komoly következményei lehetnek.
A Nemzetközi Automobil Szövetség egy hosszú dokumentumban részletezi, hogy a költségkeret túllépése milyen vizsgálatokat vonhat maga után, és milyen büntetések lehetségesek. Alapvetően két kategóriát határoztak meg, az 5% alatti túlköltések pénzbüntetést, illetve kisebb pontlevonásokat vonhatnak maguk után.
Az 5% feletti költségtúllépésnek már nagyon komoly következményei lehetnek, például versenyekről való eltiltás, vagy akár az egész bajnokságból kizárhatják a renitens csapatot.
A pletykák szerint két csapat érintett, az egyik pedig a tavalyi egyéni világbajnokot adó Red Bull. Max Verstappen első világbajnoki címe nem forog veszélyben, de érdekes, hogy a Red Bull az idei fejlesztésekkel mennyire el tudott lépni a mezőnytől. A Ferrari már többször tett utalásokat arra, hogy szerintük ekkora fejlődésnek mekkora pénzügyi ára lehet, ami szerintük több, mint gyanús.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke már most jelezte, hogy semmilyen szabálytalanságról nem tudnak:
„Még márciusban nyújtottuk be a papírokat, szóval elég hosszú ideig elemzik őket. Fontos, hogy alaposan elemezzen az FIA mindent, de szerintünk mi belefértünk a keretbe. Az elemzések egyelőre még nem kiforrottak, először szeptemberre ígérték a végső döntéseket, most meg októberre. Biztosak vagyunk benne, hogy nem vétettünk a szabályok ellen, de természetesen a hivatalos bejelentést meg kell várnunk.”
picture

Mercedes' Toto Wolff (L) and Red Bull's Christian Horner

Fotó: Getty Images

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff természetesen nem mulasztotta el, hogy beszólhasson kollégájának.
„Vicces, hogy Christian ezt mondja, mert nagyjából már mindenki tudja, hogy hetek óta őket vizsgálja az FIA. Mindenkit alaposan átvilágítottak és úgy tudom, hogy egy csapat kicsit lépte túl a keretet, egy másik viszont már nagyobb mértékben, őket pedig még mindig vizsgálják.
A költségek csökkentésének óriási a hatása. Mi például többször használjuk fel az alkatrészeinket, mint korábban, nem tudunk annyit tesztelni és fejleszteni, mint, ahogy akarnánk. 40 embertől meg kellett válnunk, nem is tudom hány tízmilliót kellett átcsoportosítanunk. Ha bárki nem tartja be ezeket a szabályokat, az óriási előnyt szerezhet.
Ha 2021-ben költöttél túl sokat, annak a hatása nyilvánvalóan az idei autókon lesz a legnagyobb. Akkor viszont idén többet tudsz költeni a jövő évi autóra, mint például a Red Bull az új, könnyített alvázára, amit csak jövőre fog bevetni. Egy 2021-es szabálytalansággal máris 3 évre kerültél előnybe.”
A kisebb csapatok számára óriási esélyt adott a tavalyi költségcsökkentés arra, hogy közelebb tudjanak kerülni az élmezőnyhöz. A legnagyobb szüksége erre talán a Williamsnek volt, akik az egyik legkisebb költségvetésből működnek, nem véletlenül ők támogatják leghangosabban a költségplafont. Most Jost Capito csapatvezető újra elmondta, hogy mennyire fontos lenne betartatni az új szabályokat.
„Muszáj kikényszeríteni mindenkitől, hogy ne költsön túl sokat. Ha valakinek mégsem sikerül, akkor komoly büntetést kell kapnia, hiszen a tavalyi szabálytalanságával idén nyert nagyot. Semmi értelme nem lenne, hogy pénzbüntetést kapjon, aki alapból túl sokat költött. Számomra ez komolyabb szabálytalanság, mintha azt a pályán követték volna el.
Nem gondolnám, hogy a tavalyi szezonra kéne kiosztani a büntetéseket, hiszen az igazi nyereség idén jött elő, a múltbéli büntetés senkit nem kényszerítene arra, hogy betartsa a szabályokat. Komoly döntés előtt ál az FIA, de bízom benne, hogy helyesen fognak cselekedni.”
picture

Frédéric Vasseur of Alfa Romeo looks on during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 26, 2022 in Jeddah,

Fotó: Getty Images

Az Alfa Romeo főnöke, Fred Vasseur azt reméli, hogy ugyanúgy nem lesz helye semmilyen rugalmasságnak a pénzügyi fegyelemmel kapcsolatban, mint, ahogy az összes többi technikai szabálytalanságnak sincsen.
„Szerintem kulcsfontosságú volt a Forma-1 jövőjét illetően a költségplafon bevezetése. Nagy eredmény volt, hogy be tudtuk vezetni, de most ugyanolyan fontos, hogy be is tartassuk.
Meg kell érteni, hogy akár már egy pár tízezer dolláros fejlesztéssel is óriásit nyerhet egy csapat, körönként ez akár tizedeket is jelenthet.
Két éve azért büntettek meg minket, mert az első szárnyon egy rész 0,9 milliméterrel eltért a megengedettől. Jó lenne, ha a pénzügyi keretet is ennyire szigorúan vennék. Ha tényleg így történt, akkor az FIA komoly büntetést kell, hogy kiosszon.”
Az FIA október elejére ígérte, hogy hivatalosan is értesíti a csapatokat arról, hogy valóban megfeleltek-e a pénzügyi előírásoknak, de az biztos, hogy a szingapúri versenyhétvége slágertémája a Red Bull lesz.
Forrás: autosport.com
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés