Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Az F2-es pole-tól az F1-es nap versenyzője címig – fantasztikusan debütált a Ferrari reménysége

Németh Dániel

Frissítve 10/03/2024 - 12:57 GMT+1

Oliver Bearmant évek óta hatalmas tehetségnek tartják, arra azonban senki sem számított, hogy már 18 évesen bemutatkozhat a Forma-1-ben, ráadásul rögtön a Ferrari színeiben. Carlos Sainz vakbélgyulladása miatt mégis megadatott neki a lehetőség, amivel maximálisan élni tudott, hiszen a kevés idő ellenére kiválóan vezetett, ami után a nap versenyzőjének is megválasztották.

Oliver Bearman a 7. helyen zárta élete első forma-1-es versenyét - fotó: Joseph Eid

Fotó: AFP

Oliver Bearman már csütörtökön tudta, hogy különleges hétvége vár rá Szaúd-Arábiában, ugyanis pole pozíciót szerzett az F2-ben.

A részsikerre nagy szüksége volt azok után, hogy a két premás versenyző – Bearman csapattársa a szintén korszakos tehetségnek tartott, újonc Kimi Antonelli – látványosan szenvedett Bahreinben. Az időmérőt edzést a 18. és a 19. helyen zárták, és a futam sem hozott sokkal nagyobb sikert: a fő versenyen Antonelli elcsípte az utolsó pontszerző helyet, Bearman viszont a 16. és a 15. helyezésekkel távozott a sivatagból.
Ez nem épp olyan kezdés, amit egy bajnokesélyes versenyzőtől várnak. A szupertehetségnek tartott Bearman számára 2024-ben ugyanis egyértelműen ez a cél: megmutatni, hogy nem véletlenül tartják generációja egyik leggyorsabb versenyzőjének. A 18 éves brit önéletrajza mindent elmond arról, mekkora potenciált látnak benne. 2021-ben még az F4-es olasz és német bajnokságokban nyert, rá egy évre az F3-ban végzett harmadikként, tavaly pedig már az F2-ben vezetett.
Nem is akárhogyan, hiszen négy futamot nyert az idény során, köztük három fő versenyt, Bakuban ráadásul duplázni tudott. Az egész évet figyelembe véve még nem volt elég kiegyensúlyozott, sokszor küszködött a gumik beosztásával, és egy-egy versenyszituációban is érződött rajta, mennyire sok lépcsőt ugrott át rövid idő alatt. Egy év F2-es tapasztalattal a háta mögött azonban, az egyik legerősebb csapat támogatását élvezve, már reálisabb elvárás lehet vele szemben a bajnoki cím.

Dzsiddában úgy tűnt, megteheti az első lépéseket, hogy nyomatékosítsa a 2024-es szándékait, ám ekkor egy egészen váratlan fordulatot vett a hétvégéje.

Carlos Sainzról már bőven a verseny előtt érkeztek olyan hírek, hogy gyomorproblémákkal küszködik, a szerdai médianapot például kihagyta a betegségre hivatkozva. A láz és a fájdalmak ellenére csütörtökön autóba ült, bízva abban, hogy a hétvége további részére leküzdi a betegséget, és lesz ideje felkészülni a versenyre. Az állapota azonban nem javult, a vizsgálatok után pedig kiderült, vakbélgyulladással küzd, amit azonnal műteni kell, a vezetés pedig szóba sem jöhet.
A Ferrarinál tartalékversenyőzként is számításba vett Bearmannek nem volt sok ideje hozzászokni a gondolathoz, hogy rövidesen F1-es autót vezethet, és élesben tesztelheti magát a legjobbakkal szemben a 16.30-kor kezdődő szabadedzésen. „Fél kettő-kettő körül” – mondta Frédéric Vasseur csapatfőnök, mikor szóltak Bearmannek a lehetőségről. „Talán jobb is így, mert nincs idő gondolkodni rajta. Elég későn hoztuk meg a döntést.”
A 18 éves pilótát tehát nem egyszerűen bedobták, sokkal inkább behajították a cápákkal teli mély vízbe. Egy olyan autóba kellett beülnie, amit sosem vezetett korábban, és amit nem volt lehetősége a saját stílusára szabni, mindezt az egész versenynaptár egyik legveszélyesebb pályáján. Ehhez képest lenyűgöző érettséggel vezetett: fokozatosan tapogatta le a pályát, lépésről lépésre felmérve az autó határait, az időmérő edzésen pedig csak századok választották el a Q3-tól.
Azt kérte, ne hősködjek.
- árulta el Bearman, milyen instrukciókat kapott a csapatfőnökétől.
A kérést tiszteletben tartotta, egy ijesztőbb pillanatot leszámítva, amikor néhány centiméterre a faltól kellett korrigálnia, tiszta időmérőt futott, még ha a Q2-ben be is csúszott egy kisebb hiba. „Szerintem azzal veszítettem a legtöbbet, hogy csak a második próbálkozásra csináltam meg a kört. Az első egy picit piszkos volt a hármas szektorban, emiatt vesztettem egy kis időt. A gumik már nem működnek annyira jól a második gyorskörben, szóval ez az én hibám volt.”
„Két-három évvel ezelőtt még az F4-ben vezettem, és pár hónapja ültem először F1-es autóban. Szóval igazán gyorsan haladtam előre. Arra sem volt időm, hogy ideges legyek vagy túlagyaljam. Annyira későn jött az infó, hogy rögtön arra fókuszáltam, hogy behozzam a lemaradást és felvegyem a tempót. A csütörtöki kihagyás megnehezítette a feladatot, szóval keményen dolgoztunk a mérnökökkel, hogy mindent kitaláljunk, és a lehető leggyorsabban felvegyük a tempót.”
Ha azt mondtuk, hogy az időmérőn lenyűgöző teljesítményt nyújtott, a futamon látottak alapján még nagyobb dicséretet érdemel. Az újonc pilóta nagyobb hiba nélkül teljesítette élete leghosszabb versenyét, miközben a 11. helyről indulva a 7. helyig zárkózott fel, megelőzve az eltolt stratégia mellett döntő Lando Norris-Lewis Hamilton párost. Ezzel ő lett a sportág történetének 68. versenyzője, aki pontszerzéssel mutatkozott be.
Nem tudom, mi mást tehetnék, nem hinném, hogy lesz még lehetőségem az F1-ben vezetni az idén. Az volt a célom, hogy ezen a hétvégén bizonyítsak, és szerintem tisztességes munkát végeztem. Mostantól nem tehetek mást, nyomom tovább az F2-ben, és reménykedek.
- nyilatkozta a nap versenyzőjének megválasztott Bearman.
A 18 éves brit azt sajnálta nagyon, hogy a Safety Car fázis után hosszú ideig beragadt Nico Hülkenberg mögé, ám erre azért volt mentsége. Egyfelől, a Ferrari végsebessége a nagyobb leszorítóerős csomag miatt nem volt annyira kiemelkedő, mint az egyenesekre optimalizált Haasnak, másfelől Bearman igazából a verseny közben mérte fel, hogyan kell taktikázni az energiavisszanyerő rendszerrel, hogy megelőzhesse a németet.
Bearman elismerte, hogy a Forma-1-ben tapasztalt erőhatások komoly erőpróba elé állították. „Erőnlétileg ez egy különösen nehéz verseny olt. Különösen a vége felé, amikor ketten is lágy gumikon voltak mögöttem, és tulajdonképpen folyamatosan nyomnom kellett. Mentálisan nehéz verseny volt, pont ahogy vártam, de erőnlétileg is küszködtem, ám ezt leszámítva nagyon élveztem. A derekam és a nyakam különösen fáj. Ezeket az üléseket finomhangolni kell, amire nem volt időnk.”
A fiatal brit teljesítményét a csapattársak is elismerték, többen rámutattak arra, mennyire hihetetlenül gyorsan alkalmazkodott. „Iszonyatosan nehéz beugrani egy ilyen pályán” – mondta Verstappen. „Igencsak lenyűgöző volt. A harmadik szabadedzésen megnéztem az első köreit, mert ez alapján meg lehet állapítani, komfortosan érzi-e magát az autóban, vagy sem. Két-három kör elteltével azt mondtam, ez igen erős kezdés. Jó volt ezt látni.”
„Teljes mértékben megérdemelte” nyilatkozta Leclerc a nap versenyzője címre utalva. „Hihetetlen munkát végzett már a harmadik szabadedzéstől kezdve. Azonnal megvolt a tempója az időmérőn, remekül dolgozott, épphogy lemaradt a Q3-ról. Ma is hihetetlen volt. Hetedik helyen zárni az első F1-es versenyed, egy olyan autóval, amit csak egy szabadedzésen vezettél, hatalmas dolog. Biztos vagyok benne, hogy különösen büszke magára.”
Mindenki látja, mennyire tehetséges. Szerintem csak idő kérdése, mikor kerül a Forma-1-be.

Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés