Verstappen négy futam óta nem nyert, Pérez a középmezőnyben – a Red Bull már keresi a megoldásokat
Publikálva 19/08/2024 - 21:36 GMT+2
Bár a 2024-es szezon is remekül indult a Red Bullnak, az idény második felében a McLaren, és egyes pályákon a Mercedes mögé szorultak. Max Verstappen így is képes volt az élmezőnyben tartani a Red Bullt, és kiváló esélyei vannak a világbajnoki cím megvédésére, a csapatnak azonban javítania kell az autó versenyképességén, hogy ne kelljen izgulniuk a végén.
Max Verstappen négy futam óta nem nyert, a Red Bull már dolgozik a fejlesztéseken - fotó: John Thys
Fotó: AFP
Vajon visszatalál a helyes útra a Red Bull, vagy tartogat még újabb fordulatokat a szezon?
Egy hónap szünet után visszatér a Forma-1, ráadásul rögtön egy duplahétvégével, előbb Zandvoortban versenyeznek, majd jön a legendás monzai futam. Akár már ez a két verseny választ adhat a legfontosabb kérdésre, miszerint folytatódik-e az idény során látott tendencia az erőviszonyokat tekintve, vagy jön egy újabb fordulat, ami eldönti a bajnoki cím sorsát.
Max Verstappen és a Red Bull ott folytatták, ahol 2023 végén abbahagyták. Az első tíz versenyből hetet behúzott a háromszoros világbajnok, egy alkalommal második volt, Monacóban - ami ugye messze nem reprezentatív pálya – hatodikként zárt, míg Ausztráliában műszaki hiba vetett véget a versenyének. Azonban már ezt a tíz versenyt is két részre lehet osztani.
Amíg Bahrein és Kína között egyértelmű volt a Red Bull fölénye, a folytatásban ez egyre inkább csökkenni látszott, majd szép lassan el is tűnt. Miamiban – igaz, némi szerencsével – Lando Norrisnak sikerült meglepnie Verstappent, majd Imolában is erősen szorongatta a hollandot, akinek hatalmas erőfeszítések árán sikerült csak visszavernie a McLaren-pilóta támadásait.
Ezzel párhuzamosan Sergio Pérez teljesítménye drasztikusan visszaesett, ami újabb egyértelmű jele volt annak, hogy a Red Bull valamit elrontott a fejlesztéseknél. A mexikói formája korábban is hullámzó volt, különösen az időmérőkön, változó körülmények között, azonban legalább a futamokon érződött, hogy a mezőny legjobb autójában ül.
Az autó még most is gyors – máskülönben Verstappen sem lehetne harcban a győzelmekért – azonban sokkal kiszámíthatatlanabb lett, ami főleg a változó körülmények között nyilvánvaló. Gondoljunk csak az imolai versenyre, ahol az első etapban kényelmesen vezetett Verstappen, azonban az aszfalt hűlésével párhuzamosan egyre jobban szenvedett a gumikkal.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/06/23/3992164-81018988-2560-1440.jpg)
Max Verstappen (Red Bull) és Lando Norris (Aston Martin)
Fotó: Getty Images
A Red Bull, amely a szívóhatású korszakban stabilan a mezőny előtt járt, hirtelen hasonló helyzetben találta magát, mint a Mercedes: az adataik szerint előre kellett volna lépniük, ehhez képest – a szűk beállítási tartomány miatt – a pályán egészen mást tapasztaltak. Ezt kell megoldaniuk a lehető leghamarabb, hogy ne kerüljenek nagyobb hátrányba, amely akár a vb-címet is veszélybe sodorhatja.
A konstruktőrök között már most is szoros a verseny, a McLaren mindössze 42 pontra van a Red Bulltól, de a Ferrari 63 pontja sem tűnik soknak. (Az más kérdés, hogy az olaszok még súlyosabb gondokkal küzdenek, így aligha előznek.) Ebben persze az is szerepet játszott, hogy a riválisok kiegyensúlyozott pilótapárosokkal rendelkeznek, míg a Red Bullnál Pérez 28 pontot szerzett az előző nyolc futamon.
Verstappen előnye megnyugtatóbb, 78 ponttal előzi Norrist és kereken 100 egységgel Charles Leclerc-t. A saját stabil teljesítménye mellett abban is joggal bízhat, hogy a riválisai bőven vesznek el pontot egymástól, és ha valamelyik istálló nem húz el annyival a többiektől, mint az év elején a Red Bull, akkor a hátralévő versenyeken be lehet osztani a mostani előnyt.
A problémát és a veszélyt a Red Bull is látja, ezért a szünet alatt mindent megtettek, hogy megtalálják a megoldást. Helmut Marko egyébként optimistán nyilatkozott, szerinte a problémáikkal együtt sem állnak rosszul. „Jobb helyen vagyunk, mint amit az eredményeink mutatnak” – magyarázta a tanácsadó.
Marko szerint a legnagyobb gondjuk az, hogy a fejlesztések során valahol elveszítették az autójuk legnagyobb erősségét. „Az év elején még olyan kiegyensúlyozott volt az autó, mint most a McLaren. Minden pályával és minden körülménnyel elbánt. De aztán valahol rossz irányba fordultunk. Az autó szeszélyes lett, és csak Max tudta megszelídíteni.”
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/07/27/4010590-81349448-2560-1440.jpg)
Sergio Pérez és Max Verstappen
Fotó: Getty Images
A fejlesztések után a Red Bull – miközben az elméleti leszorítóerő nagyobb lett – egyre kiszámíthatatlanabbá vált, ami általános probléma a szívóhatású autók között. Verstappen extra időmérős szereplései, valamint a remek versenytempója az élmezőnyben tartotta a Red Bullt, ám ez messze nem az a szint, amikor könnyedén nyerte a versenyeket.
Azok, akik nem a Red Bullnak szurkolnak, ezt nem bánják természetesen, de a csapatnak egyértelműen a hierarchia visszaállítása a célja. Ennek érdekében Monzától kezdve visszaváltanak a régebbi alkatrészekre, vagy a régieket vegyítik az újakkal, különösen a padlólemez környékén, bízva abban, hogy sikerül stabilizálni az autó viselkedését.
A hírek szerint ez az egyik oka annak, hogy Pérez megtarthatta az ülését. A csapatnál úgy látják, a probléma elsősorban az autóban rejlik, és a mexikói bizonytalansága az RB20 kiszámíthatatlanságából fakad. Amennyiben sikerül megoldaniuk ezt a problémát, azzal nem csak Verstappen esélyei javulnak, hogy újra sorozatban nyerje a versenyeket, de Pérez is közelebb kerülhet a dobogóhoz a csapat szerint.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/03/14/3929172-79816208-2560-1440.png)
Csatlakozz az Eurosport Magyarország Viber-csatornájához!
Fotó: Eurosport
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés