Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Hamilton vagy isten lesz, vagy senki – a Ferrarinál nemigen léteznek félmegoldások

Kálmán Laci

Publikálva 04/02/2024 - 15:18 GMT+1

Van jó néhány olyan versenyző, akik világbajnokként váltottak istállót, és szerződtek a Ferrarihoz. Közülük azonban csak Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher volt az, aki istenigazából ki tudott teljesedni az olaszoknál is. Hogy Lewis Hamiltonnak ez sikerül-e, az még kérdéses, az előjelek mindenesetre eléggé vegyesek a hétszeres világbajnok számára.

Lewis Hamilton dal 2025 sarà a tutti gli effetti un nuovo pilota della Ferrari

Fotó: Eurosport

A Ferrarinál nemigen vannak árnyalatok. Vagy dicsőség, vagy bukás.
A dicsőség egyáltalán nem garantált a Ferrarinál. Annak, hogy Lewis Hamilton Maranellóba szerződött, igenis van kockázata. Nem is kicsi. Erről szól a The Guardian szerzőjének véleménycikke.
Enzo Ferrari szerette a brit versenyzőket. 1958-ban Mike Hawthorn lett a csapat harmadik, de az első brit világbajnoka, később pedig John Surtees is győzött. Mielőtt Ferrari 1988-ban, 90 éves korában meghalt, még épp le tudta szerződtetni azt a Nigel Mansellt, akiért szinte rajongott. Szerette az agresszív vezetési stílusát, a versenyszellemét. Ferrari valószínűleg kedvelné Hamiltont is.
A brit tudja hogyan kell a maranellói autókat vezetni, hisz van neki kettő is a kaliforniai otthonában. Jövőre azonban szintet lép, és megmutathatja, hogyan állja meg a helyét, amikor a Ferrari F1-es autóját kell terelgetnie.
Az előjelek vegyesek. Egy olyan csapathoz szerződik, amely 1076 nagydíjon 276 győzelmet szerzett. Mivel az ő mutatója is eléggé rendben van, 332 indulásból 103 győzelem, a statisztikától valószínűleg nem fogja magát hanyatt vágni.
Az elmúlt évtizedekben azonban a Ferrarinál sem volt éppen minden egy rózsakert. Voltak időszakok, amikor vágyták ugyan a sikert, az eredmények azonban sehogyan sem akartak jönni. Ilyen volt a ’60-as évek vége és a ’70-es évek eleje, vagy épp a teljes ’80-as-’90-es évek. De most sincsenek sikereik csúcsán, hisz 2007-ben szerezték az utolsó egyéni, 2008-ban pedig az utolsó konstruktőri világbajnoki címüket.
Persze nincs a sikerei csúcsán maga Hamilton sem. A hétszeres világbajnok a 2007-es bemutatkozása óta minden évben szerzett legalább egy győzelmet, azonban az elmúlt két szezonban ez nem sikerült neki. Ez annak fényében különösen keserű a számára, hogy 2021-ben sokak által vitatott körülmények között veszítette el a vb-címet.
picture

Ferrari

Fotó: Getty Images

A pályafutása vége felé közeledő Hamilton valószínűleg úgy érezte, jelenlegi csapata, a Mercedes nem lesz képes a következő években sem felvenni a versenyt a Red Bull-lal. Így jöhetett képbe a Ferrari, meg persze úgy, hogy gyerekkori álma volt, hogy valamikor a pályafutása során az olaszoknál versenyezzen.
Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy egy évvel ezelőtt az a Fred Vasseur lett a Ferrari csapatfőnöke, akihez Hamilton eléggé sok szállal kötődik. Együtt nyertek például címeket Formula 3-ban és GP2-ben. Vasseur most Jean Todt nyomdokaiba készül lépni, aki őt megelőzően az egyetlen francia csapatfőnök volt a Ferrarinál. Ráadásul nagyon sikeres csapatfőnök, hisz ő csábította Maranellóba Michael Schumachert, akivel aztán sorra nyerték a vb-címeket.
Hamilton annak dején már húzott egy merészet, amikor a domináns McLaerntől az akkor gyengélkedő Mercedeshez szerződött 2013-ban. Vasseurnek valószínűleg sikerült meggyőznie a britet arról, hogy a Ferrariban megvan az erő, hogy felvegyék a harcot a Red Bull-lal, és hogy az elmúlt évek stratégiai hibáit is kiküszöbölik majd.
Ellenfélként ott lesz a tehetséges Charles Leclerc, akivel komoly belső csatákat vívhatnak majd, amit Enzo Ferrari annak idején támogatott is. Igaz ugyanakkor, hogy a csapat akkor volt a legsikeresebb, amikor egyértelmű volt, ki az első számú pilóta, például Niki Lauda vagy Schumacher idejében.
A Ferrari eddig kilenc világbajnokot adott a sportágnak, akik nyolc különböző nemzet képviselői. Volt olasz, argentin, amerikai, osztrák, dél-afrikai, német és finn bajnokuk, plusz két brit. Hawthorn volt közülük az első, aki a Dino névre keresztelt Ferrariban lett világbajnok 1958-ban. Az autó Enzo szeretett első fiáról kapta a nevét, aki két évvel korábban, 24 évesen vesztette életét izomsorvadásban. Hat évvel később pedig John Surtees volt a második, és eddig utolsó brit, aki világbajnok lett a Ferrarival. Pedig próbálkoztak azóta többen is.
Mansell 1989-ben megnyerte az első versenyt, amivel reményt ébresztett a Ferrari-drukkerekben, akik közben még javában gyászolták a nem sokkal korábban elhunyt Enzót. Mansell két évvel később, belső politikai harcok áldozataként távozott a csapattól, de a szurkolók szerették őt, nem véletlenül kapta tőlük az Il Leone becenevet.
picture

Nigel Mansell (Ferrari)

Fotó: Getty Images

Hamilton persze nyilván többért megy, mint egy becenévért. Öt olyan versenyző volt korábban, akik világbajnokként szerződtek a Ferrarihoz, közülük csak Fangio és Schumacher tudott az olaszokkal is címet nyerni.
De talán nem is az az igazán érdekes, hogy kiknek sikerült, hanem az, hogy kiknek nem. Alain Prost, Fernando Alonso és Sebastian Vettel, akik szintén újabb dicsőségért érkeztek Maranellóba, némi túlzással megalázottan távoztak.
Hamiltonnak nem lesz tehát könnyű dolga, hisz a Ferrarinál nem nagyon vannak félmegoldások.
Vagy isten lesz, vagy senki.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés