Idén szokatlanul nagy a mozgás az F1-es pilótapiacon.

Miközben a Forma-1 épp a hivatalos nyári szünetét tölti, a pilótapiac teljes sebességre kapcsolt. Még időnk sem volt megemészteni a hírt, miszerint Fernando Alonso az Aston Martinhoz igazol, az Alpine a várakozásoknak megfelelően bejelentette a saját nevelésű Oscar Piastri érkezését. Aki nem sokkal később egy közleményben kijelentette: egy szó sem igaz a hírből, és 2023-ban sem lesz az Alpine versenyzője.
Abu Dhabi Nagydíj
Lewis Hamilton: „A legnagyobb félelmeim váltak valóra”
09/08/2022 15:04
A formula1.com értesülései alapján összefoglaltuk a jelenlegi pilótahelyzetet, kik távozhatnak és kik érkezhetnek jövőre.

A Piastri-McLaren-Alpine szerelmi háromszög

Nem túl gyakori, hogy egy újonc – legyen bármennyire is tehetséges – ilyen magától értetődő természetességgel mond nemet egy gyári csapattól érkező ajánlatra. Ilyesmi nem fordulhat elő másképp, csak úgy, hogy a Piastri-csapat már tisztában van azzal, hogy 2023-ra biztosan van egy jobb lehetőségük, mint amit az Alpine kínálhat. Az ausztrál tehetség esetében ez a McLaren, amellyel a RacingNews365 információi szerint már egy szerződést is aláírtak.
A portál úgy tudja, Piastrinak 2022-ig volt szerződése az Alpine-nal, amely megállapodást további egy évvel meghosszabbíthatták volna, amennyiben időben ülést biztosítanak a versenyzőnek. Csakhogy a jelek szerint az Alpine kifutott az időből, Piastri pedig szabadon igazolhatóvá vált, amely megnyitotta az utat a többiek – elsősorban a McLaren – előtt. Mindezt az FIA szerződésekkel foglalkozó bizottsága is megerősítette, vagyis az Alpine-nak nincs jogi alapja a pilóta röghöz kötéséhez.
Amennyiben a McLaren valóban leigazolta Piastrit, az érdekes helyzetet eredményezhet, hiszen jelen állás szerint három versenyzőjük lenne 2023-ra. Mivel Lando Norris helye betonbiztos, az egyébként is várakozáson alul teljesítő Daniel Ricciardo maradhat hoppon a McLarennél. Az ő szerződésében szerepel egy kilépési záradék, amellyel felbontható a megállapodásuk, erről viszont nem a csapatnak, hanem Ricciardónak kell döntenie, aki többször hangsúlyozta: maradni szeretne az istállónál.

Oscar Piastri

Fotó: Getty Images

Mindez a gyakorlatban aligha jelent problémát, legrosszabb esetben mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk a McLaren fejeseinek. A múltban számos példa volt arra, hogy egy érvényes szerződéssel rendelkező pilóta ülés nélkül maradt, legutóbb az Aston Martinnál létszámfelettivé váló Sergio Pérez járt így. De említhetnénk Kimi Räikkönen esetét is, akit 2009-ben kirakott a Ferrari; a 2007-es világbajnok két évet kihagyott, és a ferraris szerződésének kifutása után írt alá újra F1-es csapathoz.
Ricciardo esetében azért lehet békésebb a szakítás, mert az ausztrálnak is a gyors megoldás az érdeke, hogy több ajánlat közül választhasson. A legvonzóbb lehetőségnek az Alpine tűnik, amelynek mindenképpen kell egy sztár Alonso megüresedett helyére, ráadásul a közeg sem lenne ismeretlen, hiszen a Renault színeiben két éven át a csapatot erősítette az ausztrál. Otmar Szafnauer csapatfőnök elmondta: az akkori szakítás ellenére szívesen dolgoznának együtt a versenyzővel.

Schumacher helye is bizonytalan

A gyenge kezdést követően összeszedte magát Mick Schumacher, és az előző négy-öt futamon hasonló, időnként jobb teljesítményre volt képes, mint Kevin Magnussen. A német pilótának így sincs biztos ülése a 2023-as szezonra, és újabban egyre több pletyka látott napvilágot az esetleges távozásával kapcsolatban. Bár a Ferrari és a Haas között szoros az együttműködés, nincs olyan megállapodásuk, ami kimondja, hogy a Haasnak mindenképpen ferraris versenyzőt kell alkalmaznia - írja a formula1.com.

Mick Schumacher

Fotó: Getty Images

Jelenleg nincs olyan versenyző a Ferrari akadémiáján, aki az F1 kapuján dörömböl, így ha az olaszokon múlik, akkor jövőre is Schumacher vezeti majd az egyik Haast. Günther Steiner nem zárkózott el a közös folytatástól, de az is logikus lépés lenne, ha a csapat megnövekedett ázsióját kihasználva lehalászna egy ismertebb versenyzőt, például Nico Hülkenberget. Az F1 honlapja Antonio Giovinazzit is a lehetséges jelöltek között említi, ám ő nem feltétlenül előrelépés Schumacherhez képest.

Újoncra vadászhat a Williams és az Alfa Romeo

Most mindenki keressen egy tárgyat, amiben megkapaszkodhat: valószínűleg ez lesz Nicholas Latifi utolsó éve a királykategóriában. Korábban a szakírók Piastrit tartották a legesélyesebbnek a helyére, most viszont Nyck de Vries és Logan Sargeant a favorit. A holland a Mercedes támogatását élvezi, és az egyik szabadedzésen már bizonyította, hogy megvan a gyorsasága az F1-hez. Sargeant mellett szólhat viszont, hogy a Williams utánpótlásprogramjához tartozik, és az F2-ben nyújtott teljesítményével meggyőzte Jost Capito csapatfőnököt.

Nyck de Vries jelenleg a Forma-E-ben versenyez

Fotó: Getty Images

Egyelőre még az Alfa Romeónál sem teljesen tiszta a kép, azt leszámítva, hogy Valtteri Bottasnak hosszú távú szerződése van a csapattal. Idén a kínai Zhou Guanyu a csapattársa, aki újoncként remek munkát végzett eddig, és ez alapján megérdemelne egy helyet az F1-ben jövőre is. Csakhogy ott van az Alfa-növendék Théo Pourchaire, aki egy erős F2-es szezonhajrával meggyőzheti Frédéric Vasseurt az előléptetésről. A francia pilótának 21 pont hátránya van az összetettben, vagyis még az F2-es bajnoki cím is lőtávon belül van.

Tsunodát az alternatíva hiánya mentheti meg

Egy időben a Red Bull utánpótlásprogramja csak úgy ontotta magából a tehetségeket, Helmut Marko pedig őrült tempóban dobálta be őket az F1-es mélyvízbe. Akik egyből megtanultak úszni, azok ma is a sportágban vannak, sokan azonban egy vagy két szezont követően kikoptak az F1-ből. Valószínűleg Yuki Tsunoda is hasonló sorsa jutott volna, amennyiben sorban állnának a Red Bull-os tehetségek, ám jelenleg nincs olyan versenyző, aki helyet követel magának a fiókcsapatnál, így a japán a harmadik évét is megkezdheti az AlphaTaurinál.

Yuki Tsunoda

Fotó: Getty Images

A nagyoknál teljes a nyugalom

Miközben a középmezőnybeli csapatoknál teljes a káosz pilótafronton, a nagyok nyugodtan hátradőlhetnek, mivel jövőre is a mostani felállás szerint versenyeznek majd. Vagyis a Red Bullnál marad a Max Verstappen, Sergio Pérez kettős, a Ferrarinál a Charles Leclerc, Carlos Sainz duó bízik az előrelépésben, míg a Mercedesnél az egyelőre harmonikusan működő Lewis Hamilton, George Russell páros vághat vissza az idei gyengébb szereplést követően.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Vettel sorra kapja az ajánlatokat, a Forma-1-es folytatása és az IndyCar is a képben
07/08/2022 10:29
Forma 1
Leclerc a Ferrari stratégiai baklövéseiről: „Biztos vagyok benne, hogy le tudjuk vetkőzni!”
04/08/2022 18:08