95%-ban átalakul a Ferrari, a csapatfőnök mégsem ígér forradalmat
Publikálva 18/12/2023 - 19:32 GMT+1
Frédéric Vasseur szerint ilyesmiről szó sem lehet, amikor évek óta ugyanazok a szabályok vannak érvényben. A Ferrari vezetője elégedetten szemlélte csapata 2023-as fejlődését, de a jövő évtől minden szempontból többet vár. Vasseur sok más mellett beszélt a versenyzők szerződéséről, a csapaton belüli hierarchiáról, a stratégák munkájáról és a szezon során végzett átalakításokról.
Frédéric Vassuer ígéri: 2024-ben is egyenlő feltételekkel indulnak a versenyzőik
Fotó: AFP
Bár nagy változások jönnek a Ferrarinál, Frédéric Vasseur nem akart felelőtlen ígéretekbe bocsátkozni.
A teljesítménnyel és az eredménnyel nem, csapata hozzáállásával és fejlődésével viszont elégedett – nagyjából így lehet röviden összefoglalni Frédéric Vasseur szezonértékelését. A francia csapatvezető az év elején azt mondta, nem tervez forradalmat, és az elődje által megkezdett munkára szeretne építeni, de ahol szükségesnek tartotta, ott gondolkodás nélkül változtatott.
Vasseur azt is fontosnak érezte, hogy a már meglévő embereiből a lehető legtöbbet kihozza, mivel a Forma-1-en belüli átigazolások hosszadalmas folyamatnak számítanak. Egy mérnök esetében egy, de akár másfél év is eltelhet, mire munkába állhat az új csapatánál, a csapatfőnök pedig tisztában volt azzal, a Ferrarinál sokkal hamarabb konkrét eredményeket kell felmutatnia.
„Most már úgy érzem, kellemesebb helyzetben vagyok, mert már szinte mindenkit ismerek a gyárban, jobban megértem a működését, ezáltal én is jobban dolgozom. De a Forma-1 már csak olyan, hogy ha úgy érzed, jó formában vagy, azzal veszélybe sodorhatod magad. Fent kell tartanod a momentumot. Mi egész jól teljesítettünk az év végén, de tudjuk, hogy ez nem elég és nem állhatunk meg” – mondta Vasseur az olasz Motorsportnak adott nagyinterjúban.
Vasseur a munka egyik részével elégedett. Az év során egyre jobban kiismerték az ezer sebből vérző, nehezen vezethető autójukat, a fejlesztések terén is megfelelő irányba haladtak, melynek köszönhetően lassacskán közelebb kerültek a Red Bullhoz. Azzal természetesen ő is tisztában van, hogy ez csalóka, hiszen a címvédő nyár óta a 2024-es fejlesztésekre összpontosít.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/11/26/3832666-77886248-2560-1440.jpg)
Frederic Vasseur
Fotó: Getty Images
„Nehéz helyzetben voltunk az év elején, két-három tized hiányzott. A különbség egy részét sikerült ledolgoznunk, és a rajtrácson is tükröződött, hogy már egy-két tized is mennyire meg tudja változtatni a hétvégék arculatát. Való igaz: Japánra hoztunk fejlesztéseket, de az nem volt egy nagy csomag, és meggyőződésem, hogy [az előrelépés] a pályán elvégzett munkának köszönhető, amit fontosabbnak tartok, mint a technikai frissítéseket.”
A kihívás minden topcsapat számára adott: valahogy ledolgozni a Red Bull ledolgozhatatlannak tűnő előnyét. A Ferrari főnöke szerint ez azért is nehéz, mert 2024-ben nem változnak a szabályok, vagyis tovább csiszolhatják a már meglévő koncepciójukat. Ami az olaszokat illeti: szinte mindent megváltoztatnak 2024-re, Vasseur mégis ódzkodott a forradalmi jelző használatától.
„Nem ez a megfelelő kifejezés. Sorozatban a harmadik éve ugyanazok a szabályok érvényesek, és ebben a helyzetben nem változtathatod meg masszívan a projekted. Most a tizedek is nagy különbséget jelentenek. Mondtam már, muszáj előbbre lépnünk, és semmit sem becsülhetünk alá. Az autó elemeinek 95%-át megváltoztatjuk, és innen nézve forradalminak tűnhet, de nem az.”
„Ahogy mondtam: a tizedeken fog múlni, és tisztában vagyunk azzal, hogy ha nagyobb mértékben fejlődünk a riválisaiknál, akkor jónak tűnünk, viszont ha valamelyik riválisunk teljesít jobban, akkor minden kevesebb lesz. Most csak annyit mondhatok, hogy mindannyian keményen hajtunk, és a pilóták is aktívan részt vesznek a projektben.”
Ha már a versenyzők szóba kerültek: bár az olasz sajtóban többször megírták már, hogy megszületett a megállapodás Charles Leclerc és az istálló között, hivatalosan még nem jelentették be a 2024 utáni pilótapárosukat. Vasseur nem aggódik, mivel bőven van még idő megállapodni, de legkésőbb a szezon kezdete előtt szeretne pontot tenni az ügy végére. Egy dolgot viszont megígért: az előző évekhez hasonlóan egyenlő esélyekkel indulnak a versenyzőik.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/12/04/3838493-78002788-2560-1440.jpg)
Hamarosan eldőlhet Carlos Sainz és Charles Leclerc jövője
Fotó: AFP
„Egy évvel ezelőtt ugyanebben a szobában voltunk, amikor rengeteg kérdést kaptam arról, hogy Charles első számú, Carlos második számú versenyző. Számos esetben bizonyítottuk, hogy több mint egyenlő feltételeket kapnak a versenyzőink, erre szerintem Szingapúr volt a legjobb példa.”
„Charles beleegyezett, hogy lágy keverékeken rajtol, hogy megelőzze és kontrollálja Russellt, ezzel segítve Carlost. Két nagyszerű versenyzőnk van, akik kiváló munkát végeztek. Carlos nagyon erős volt a szünet után, két kiváló hétvégét zárt Monzában és Szingapúrban, ami valószínűleg Charles-t is ösztönözte, mert láttuk, mit csinált az év végén.”
„Továbbra is ezt az irányt szeretnénk. Nem akarom, hogy legyen egy jó versenyzőm és egy másodhegedűs, mert van két autónk, két jó versenyzőnk, és úgy gondolom, Carlos és Charles teljesítménye az idény pozitív részeihez tartozott. Szinte ugyanannyi pontot hoztak a csapatnak, minimális volt a különbség, és hasonló folytatást szeretnénk.”
Vasseur azt tapasztalta, hogy a Ferrarinál egészen másfajta nyomással találkozott, mint a korábbi munkahelyein, az olaszoknál ugyanis a nagy része kívülről, a szurkolóktól jön. Közben viszont az elvárások mellett rengeteg szeretetet és támogatást is kapnak, ami mindenkit arra késztet, hogy jobban teljesítsen. 2024-re nem is lehet más a csapat célja.
„Akkor lennék boldog, ha jobban dolgoznánk, mint 2023-ban. Fontos, hogy fejlődjünk és aztán ezt még tovább folytassuk. Sokan figyelmeztettek, hogy a Ferrari általában jól kezd, aztán a szezon második felében nehézségekbe ütközik. Dzsiddában és Melbourne-ben arra gondoltam: ha ez a legjobb része a szezonnak, az elég nagy gond. De aztán reagáltunk, és ez volt a legfontosabb lecke az év során.”
Vasseur a stratégák munkáját is pozitívan értékelte, mivel az esetek többségében urai voltak a helyzetnek, és nem követtek el olyan hibákat, mint 2022-ben.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/10/23/3810178-77455488-2560-1440.jpg)
Lewis Hamilton és Charles Leclerc Austinban
Fotó: Getty Images
„Austinról vitatkozhatnánk például, Charles egykiállásos taktikájáról. De ott is a gumiválasztással lőttünk mellé, a stratégáknak igazuk volt. Természetesen lehet hibázni a szezon során, például, ha bejön a Safety Car, de nincs nálunk kristálygömb. Elégedett vagyok a folyamatokkal, a gyárból érkező támogatással és amit a pit wall csinált az év során.”
Vassuer az interjú végén azt is elmondta: nem szeretne jóslatokba bocsátkozni az idény előtt, hiszen most még fogalmuk sincs a 2024-es erőviszonyokról.
Forrás: Motorsport
Csatlakozz az Eurosport magyar nyelvű Viber-csatornájához a legfrissebb sporthírekért, a legmenőbb videókért, játékokért és érdekességekért!
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés