Armstrongtól is elvették a címeit, mi a különbség? – Massa jogi útra terelné a 2008-as vb-t

2008-ban Felipe Massa hihetetlen izgalmak közepette bukta el a világbajnoki címet hazai közönség előtt. A brazil pilóta azonban nem is az interlagosi drámát sajnálja legjobban, hanem a Szingapúri Nagydíjat, amit a Crashgate néven elhíresült botrány miatt törölhettek volna. Ezt nemrég Bernie Ecclestone is elismerte, ami arra sarkallja a brazilt, hogy újra megvizsgálja, van-e mód fellebbezésre.

Ferrari launch their new SF-23 for the 2023 season :

Videó forrása: Eurosport

Felipe Massa egy interjúban elárulta, megvizsgálják, van-e lehetőség a 2008-as világbajnokság végeredményének megváltoztatására.
15 évvel ezelőtt Lewis Hamilton minden idők egyik legdrámaibb befutóját követően, az utolsó kanyarban szerezte meg karrierje első világbajnoki címét. A kaotikus Brazil Nagydíjon sokáig úgy nézett ki, Felipe Massához kerülhet a cím, és ha így alakul, aligha foglalkozna bárki is a szezon legnagyobb botrányát hozó Szingapúri Nagydíjjal. Most mégis előkerült, és bár nem túl valószínű, hogy sikerrel jár, a brazil újra megvizsgálja, van-e mód a végeredmény megváltoztatására.
Bizonyára sokan emlékeznek a Crashgate néven elhíresült botrányra, amikor Nelson Piquet Jr. – mint később kiderült: szándékosan – falhoz csapta az autóját, és ezzel hozzásegítette Fernando Alonsót a futam megnyeréséhez. Az ütközésnek a világbajnokságra is nagy hatása volt, ugyanis a verseny során élen álló Massa boxkiállását elszúrta a Ferrari, így pont nélkül távozott Szingapúrból, míg Hamilton a harmadik helyen ért célba.
Miután kiderült a szándékosság, Piquet-t két évre eltiltották az F1-től, Flavio Briattore és Pat Symonds pedig életre szóló eltiltást kapott – később ezt jelentősen mérsékelték. Massa már akkoriban jelezte: azt tartaná igazságosnak, ha a szingapúri futam eredményét törölnék a csalás fényében, ám az FIA szabályzata ezt nem tette lehetővé. Ráadásul az FIA vizsgálata során nem bizonyosodott be, hogy a büntetett feleken kívül más tudta volna, mire készülnek Piquet-vel.
picture

Felipe Massa, 2008

Fotó: AFP

Az FIA szabályzata alapján most sincs nagyobb mozgástér a fellebbezésre (elég Abu-Dhabira és a Mercedesre gondolni), Massa azonban néhány új bizonyíték fényében elgondolkodott azon, jogi útra terelje-e az ügyet. Bernie Ecclestone ugyanis az F1-Insidernek adott interjúban lényegében elismerte: már a 2008-as idény során tisztában voltak az ügy hátterével, de Max Mosley FIA-elnökkel úgy döntöttek, inkább szőnyeg alá söprik az egészet, hogy elkerüljék a nagyobb botrányt.
„Úgy döntöttünk, hogy semmit sem teszünk. Meg akartuk védeni a sportot azzal, hogy megmentjük egy hatalmas botránytól. Ezért is kértem szépen a korábbi versenyzőmet, Nelson Piquet-t, hogy maradjon csendben. Akkoriban volt egy szabály, ami kimondta, hogy az FIA díjátadó ceremóniáját követően érinthetetlen a világbajnokság végeredménye. Hamilton megkapta a trófeát, minden rendben ment” – magyarázta Ecclestone.
Massa a Stock Car Pro Series hétvégi versenyén a Motorsportnak elárulta, amennyiben van rá jogi lehetőség, tesz egy kísérletet a végeredmény megváltoztatására. „Van egy szabály, ami kimondja, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy a pilóta megkapja a bajnoki címért járó trófeát, nem változtathatják meg az eredményt, akkor sem, ha bizonyítják a rablás tényét. Akkoriban a Ferrari jogászai is beszéltek erről a szabályról, és mások is ugyanezt állították.”
„15 évvel később azonban azt hallottuk a sorozat korábbi tulajdonosától, hogy ő és az akkori FIA-elnök már 2008-ban tudtak róla, de nem tettek semmit ellene, hogy ne szennyezzék be az F1 hírnevét. Nagyon szomorú, hogy a versenyt törölni kellett volna, mely esetben most világbajnok lennék. Én veszítettem a legtöbbet ezzel az eredménnyel. Épp ezért utána fogunk járni, hogy megértsük ezt a helyzetet.”
picture

Bernie Ecclestone

Fotó: Getty Images

A brazil pilóta elismerte, hogy csekély az esélye a győzelemre, de ez nem rettenti el attól, hogy legalább megpróbálja. „Vannak szabályok és bizonyos ügyek, a különböző országokban eltérő módon, amelyeknél nem mehetsz vissza 15 évet, hogy megoldj valamit. Mégis szeretném tanulmányozni a szituációt. Tanulmányozni, mit mondanak a törvények és a szabályok. Tudnunk kell, milyen lehetőségeink vannak.”
„Nem pénzügyi okokból szeretnék utána járni, csak az igazságot tartom szem előtt. Ha olyasvalamiért büntetnek meg, ami nem a te hibád volt, és ennek egy rablás, egy ellopott futam az eredménye, igazságot kell szolgáltatni. Valójában az lenne a helyes lépés, ha törölnék annak a versenynek a végeredményét. Ez az egyetlen dolog, amivel igazságot lehetne tenni egy ilyen helyzetben” – hangsúlyozta a brazil pilóta.
Massa azt is hozzátette, más sportágakból van példa hasonlóra, Lance Armstrongtól például mind a hét Tour de France-győzelmét elvették, miután sikerült bizonyítani a csalás tényét. „Láttunk már hasonlót más sportágakban, ott van Lance Armstrong, akiről bebizonyították, hogy doppingolt, emiatt elveszítette a címeit. Mi a különbség?” – tette fel a költői kérdést. A kevésbé költői válasz, hogy az FIA felépítése, amely gyakorlatilag kizárja az utólagos felülvizsgálatot.
A Nemzetközi Sportkódex nem teszi lehetővé az utólagos tiltakozást, a felülvizsgálati kérelemre pedig a futamot követő 14 napon belül van lehetőség, illetve négy nappal az év végi díjátadó ceremónia előtt. Massa igazából csak a független Nemzetközi Fellebviteli Bírósághoz vihetné az ügyet (a CAS-nak csak doppingügyekre van ráhatása) – épp ez volt az oka annak, hogy a Mercedes 2021-ben lemondott arról, hogy jogi úton szerezze vissza a csapat szerint ellopott címet.
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés