Lewis Hamiltont öt kör választotta el attól, hogy a sportág történetének első nyolcszoros világbajnoka legyen, de egy rossz taktikai döntés megállította ebben.


Mindent jól csinált, megérdemelte volna a győzelmet, a végén mégsem Lewis Hamilton ünnepelhetett, hanem Max Verstappen. Minden idők egyik legszorosabb és legizgalmasabb világbajnoki küzdelme – hogy máshogy? – az utolsó körben dőlt el, amikor is a biztonsági autós fázis alaposan megkavarta az erőviszonyokat. Összefoglaltuk, mi minden történt a 2021-es idény utolsó versenyén.
Forma 1
Verstappen jogi vétséget követett el, amikor megszegte a csapatutasítást Brazíliában?
28/11/2022 - 11:40

Már a rajtnál borult a Red Bull koncepciója

Verstappen szempontjából az ideális forgatókönyv úgy nézett volna ki, hogy a lágy, rövid távon gyorsabb gumikat kihasználva elhúz Hamiltontól, kiépít néhány másodperces előnyt, és aztán a britnél korábban megy ki a kerékcserére, megakadályozva az elévágást. Ez a stratégia viszont már az első ponton kisiklott, a holland rajtja ugyanis nem sikerült jól – kiforogtak a hátsó kerekek, ráadásul a reakcióideje is egy tizeddel lassabb volt, mint Hamiltoné.
A Red Bull versenyzője próbálta menteni a menthetőt, és az első alkalommal, a hosszú célegyenes végén visszatámadta Hamiltont, távolról bevetődött a brit mellé, ám hiába sikerült Verstappennek szabályosan bevennie a kanyart, a riválisa kénytelen volt levágni azt. Christian Horner tett egy tétova kísérletet, hogy meggyőzze Michael Masit Hamilton szabálytalanságáról, de nem vizsgálták a jelenetet, mivel vétlennek ítélték a hétszeres világbajnokot.

A futamon megszokott kép: elöl Hamilton, mögötte Verstappen

Fotó: Getty Images

Verstappenék szempontjából azonban nem is ez volt az igazi probléma, hanem hogy a holland a lágyabb gumikon sem tudta tartani a lépést a Mercedes versenyzőjével, és ahogyan elkezdtek fogyni a piros színű abroncsok, úgy egyre jobban kinyílt az olló kettejük között. Verstappent a 14. körben ki is hívta az első kerékcserére a Red Bull (kemény keveréket kapott), a Mercedes pedig gyorsan levédte az elévágás lehetőségét azzal, hogy rá egy körre Hamilton kötelező kiállását is letudták.

Pérez színre lép

Hogy ollóba zárják a hétszeres világbajnokot, a Red Bull Sergio Pérezt kint tartotta a lágy gumikon, ezáltal előzésre kényszerítve Hamiltont; időközben viszont Verstappen rengeteg időt vesztett Carlos Sainz Ferrarija mögött. A mexikói szinte lehetetlen feladatot kapott: 15-16 körrel használtabb gumikon kellett néhány körön keresztül feltartania a friss kemény keveréken érkező, nyers tempóban is gyorsabb Hamiltont.
Pérez azonban alaposan megdolgozott a pénzéért: hiába volt masszív a tempókülönbség, a hosszú célegyenes végén visszatámadta Hamiltont, és meg is előzte. Bár a következő körben már megcsinálta az előzést a brit, gyakorlatilag teljesen elolvadt a Verstappennel szemben kiépített előnye. Nagy problémát azonban ez nem jelentett Hamiltonnak, mivel a kemény keveréken is gyorsabb volt a Red Bull versenyzőjénél, és fokozatosan elkezdte lerázni ellenfelét.

Biztonsági autós fázisok, mozdulatlan Mercedes

Újabb csavart a 36. kör hozott el, amikor Antonio Giovinazzi lerobbant Alfa Romeója miatt virtuális biztonsági autós fázist kellett elrendelni, ezáltal mérsékelni lehetett a kerékcserével járó időveszteséget. A Mercedes meglepő módon úgy döntött, hogy inkább a Hamilton által felépített bő 6 másodperces előnyt védik, és bíznak a gumikezelésben, a Red Bull viszont kihívta egy újabb adag kemény keverékért a holland versenyzőjét.

A két versenyző között nagyjából 20 másodperces különbségről indulhatott egy 20 körös hajsza.

Verstappen egyből elkezdte dobálni a leggyorsabb köröket, és le is faragott jó pár másodpercet a hátrányából, a 44. kör környékén viszont – amikor elkezdték utolérni a középmezőnyt, és indultak a lekörözések – kicsit megmerevedtek az erőviszonyok. A hollandnak körönként több mint egy másodpercet kellett volna faragnia a hátrányból, hogy egyáltalán utolérje a britet, és akkor az előzésről még nem is beszéltünk.

Lewis Hamilton mindkét keveréken gyorsabb volt

Fotó: Getty Images

Nem úsztuk meg a futamot Safety Car nélkül sem: Nicholas Latifi az 53. körben az utolsó szektorban összetörte az autót, amiért be kellett küldeni a beavatkozókat. A Mercedes ismét kockáztatott, és úgy döntött, nem hozza ki Hamiltont, nem él az ingyen kerékcserével, Verstappen viszont ezúttal is kiállt, méghozzá a leglágyabb keverékért. Hamilton a rádióban kritizálta is a csapat döntését, és a válaszból nagyon úgy tűnt, a stratégák azzal számoltak, nem lesz újraindítás a versenyen.
Ha így történt, azzal nagyon elszámolta magát a Mercedes, mivel már három körrel a vége előtt lehúzták a pályáról az összetört Williamset, és a törmelékeket is úgy-ahogy sikerült gyorsan feltakarítaniuk. Bár Masi először azt közölte a csapatokkal, hogy a két vb-esélyes közé szorult lekörözött versenyzők nem vehetik vissza a körüket, később mégis elengedték őket, ezzel kvázi lehetetlen helyzetbe került a Mercedes hétszeres világbajnoka.

Verstappen ugyanis lágy gumikon támadhatta az addigra már igencsak viseltes keményeken versenyző britet.

A holland a rá jellemző agresszív, és lássuk be: váratlan manőverrel nyitott, hiszen nem arra épített, hogy a két hosszú egyenesben szélárnyékból kibújva megelőzi Hamiltont, hanem a kigyorsítást szélesen megkezdő brit mellé bevágva, már az első egyenesben átvette az első helyet. Ezzel persze adott is némi esélyt Hamiltonnak, mivel a szélárnyék neki segített, Verstappen viszont sokkal agresszívebben fékezhetett a gumielőnye miatt.

Verstappennek hatalmas mázlija volt, de…

Mit sem ért volna a végére beküldött Safety Car, amennyiben a Mercedes kihívja a pilótáját, levédve ezzel az esetleges támadásokkal szemben. Hogy mennyire nem volt egyszerű a döntést, azt az is jelzi, hogy egészen az utolsó pillanatig kivártak vele, a szerelők ugrásra készen várták a címvédő esetleges felbukkanását. Hamilton inkább ment volna, a csapat végül kint tartotta, és így utólag már tudjuk, ez a mozzanat a brit győzelmébe és a nyolcadik vb-címbe került.
Latifi balesete a létező legtrükkösebb helyzetbe hozta a Mercedest: mivel ők voltak az elején, nekik volt veszítenivalójuk is, és mindegyik forgatókönyvben benne volt a kockázat. Amennyiben behívják Hamiltont, a Red Bull dönt úgy, hogy kint tartja Verstappent, vagyis elveszítették volna a pályapozíciót. Újraindítás esetén Hamilton valószínűleg visszaveszi az első helyet, ha viszont kiderül, hogy sérült a szalagkorlát, ezért leintik a versenyt, a holland a világbajnok.
Ettől függetlenül elmondhatjuk, hogy stratégiailag a Red Bull egész évben a Mercedes előtt volt, jobban ki tudták használni az aktuális tempójukat, vagy akár azt, ha két versenyzővel támadhatták Hamiltont. Nem feltétlenül a mostani hétvégét kell kiemelni, Hamilton tempójával szemben ugyanis stratégiailag is tehetetlenek voltak, de Austinban például sikerült egy jó gumitaktikával kompenzálni az erőviszonyokat, és az első helyre hozni a hollandot.

Latifi az új Glock

Muszáj megemlíteni a 2008-as világbajnokságot, amely szó szerint az utolsó kanyarban dőlt el az esős interlagosi pályán. Akkor a legvégén szintén a rizikós döntésekről szólt a verseny, egyesek kint maradtak a száraz gumikon, mások már a köztesre váltottak, és az időjárástól függően mindkét megoldás működhetett volna. Az égiek akkor Hamiltonnak kedveztek: a végére annyira heves lett az első, hogy Timo Glock alig tudta pályán tartani az autót, a brit pedig megszerezte a vb-győzelmet érő 5. helyet.
Ezúttal szintén egy mellékszereplő (sőt, ha van ilyen szó, egy még mellékszereplőbb) pilóta került előtérbe Latifi személyében. A kanadai versenyzőt egyetlen másodpercig sem láthattuk a képernyőn, és ha nincs az a hiba a legvégén, akkor egy eseménytelen futamot teljesíthetett volna, jó eséllyel a 14. (vagyis a célba beérkezők között utolsó előtti) helyen. Mondjuk úgy: amit 2008-ban megkapott a sorstól Hamilton, azt most visszavette; az élsportban sokszor csak ennyin múlnak a dolgok.

Még egy óvás a végére

Ez az év nem csak arról szólt, hogy a két zseni egymásnak feszült a pályán, az ütközetük gyakran azon kívül is folytatódott a csapatokon keresztül, a Mercedes és a Red Bull is próbálta előnyösebb helyzetbe hozni a saját versenyzőjét. Hivatalosan nem adta fel most sem a küzdelmet a konstruktőri címet sorozatban nyolcadszor begyűjtő istálló, és óvást nyújtottak be az FIA felé – elméletben ezen keresztül még változhat a sorrend.
Ha már lúd, legyen kövér alapon rögtön két esetet is bedobott a Mercedes. Egyrészt azt nehezményezték, hogy a versenyigazgató úgy indította újra a versenyt, hogy csak azok vehették vissza a körüket, akik Hamilton és Verstappen közé szorultak. (Ha mindenkit elengednek, akkor jó eséllyel nincs újraindítás.) Másfelől pedig azt is kivizsgáltatnák, Verstappen megelőzte-e a biztonsági autós vonal előtt Hamiltont.

Minden idők egyik legizgalmasabb bajnoksága

Emberemlékezet óta nem volt olyan világbajnokság, ami ennyi izgalmat hozott, és legfőképpen: ennyi indulatot váltott ki az emberekből. A közelmúltban egészen biztosan nem találunk ilyet, a 2014 óta tartó hibrid érában pedig ez volt az első olyan alkalom, amikor két konstruktőr legjobb versenyzője egy egész idényen át feszegette a másik határait. És ne szépítsük: arra is volt példa (mindkét oldalon, ha nem is egyenlő mértékben), amikor átlépték azokat.
A Forma-1-nek azonban épp erre volt szüksége, különösen a Mercedes nyomasztó, még a 2000-es évek Ferrariját is felülmúló fölényét követően. Ebből a szempontból érthető, hogy a csapat és Hamilton úgy érezték, az egész világ ellenük van, mert ha ez így nem is teljesen pontos, abban biztosak lehetünk, hogy rengeteg szurkoló már csak a frusztráló, megdönthetetlennek tűnő fölényük miatt is Verstappen sikeréért szorított.
Ebben a szezonban pedig minden megvolt, amiért érdemes motorsportokat (vagy úgy általában sportot nézni): dráma, akció, izgalom, elképesztő fordulatok, heves viták, és a végén egy filmbe illő csavar.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Max uralta a hétvégét és a versenyt is, ahogy az egész szezont
21/11/2022 - 12:25
Abu Dhabi Nagydíj
„Pokolian nehéz lesz ezt megismételni, de azon leszek” – Verstappen boldog és motivált
20/11/2022 - 17:20