Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Jön a világ első újratöltős elektromos bajnoksága, az Eurosport szervezésében

Lantos András

Publikálva 07/05/2021 - 19:24 GMT+2

2023-ban indul az FIA Electric GT Championship, melyet a Discovery tulajdonában lévő Eurosport Events szervez majd.

Electric GT koncepció

Fotó: FIA

Az FIA bejelentése alapján az Eurosport Events nyerte a nemzetközi szövetség égisze alatt tervezett elektromos GT-bajnokság szervezésének jogát, és a két fél hosszú távúpromóteri megállapodást kötött.

Az amerikai Discovery tulajdonában lévő sport-rendezvényszervező cég már így is több szálon dolgozik együtt az FIA-val, az Eurosport Events szervezi a WTCR Túraautó Világkupát (a WTCC utódját), a jövőre szintén világkupa rangra emelkedő PURE ETCR elektromos túraautós sorozatot és a Rali Európa-bajnokságot is.
A szervezetet vezető Francois Ribeiro szerint azonban a mostani megállapodás egyvalamiben túlteszt minden korábbin.
„Nagy megtiszteltetés, hogy tovább bővül az FIA-val 17 éve meglévő partneri kapcsolat. Most először a Discovery teljes ereje ott lesz az Eurosport Events mögött, és ennek segítségével egy olyan értéket hozhatunk létre az elektromos GT-bajnoksággal, amely megfelel a prémium autógyárak elvárásainak”– mondta Ribeiro.
„Már az autóipar sportos vonala is megkezdte az átállást az elektromos hajtásra, az Electric GT pedig megteremti azt a színpadot, ahol az elektromos GT-autók és a gyorstöltés fejlesztései bemutatkozhatnak.”
Az utóbbiról elég régóta lehet már híreket hallani a motorsport világában, ám mostanáig egyetlen bajnokság sem próbálkozott vele. Ribeiro szerint az elektromos autók gyorstöltése hamarosan az vásárlók számára is elérhető lehet, és az Electric GT sorozat ezt a technológiát is be akarja mutatni.
Ehhez igazodik a leendő hétvégék lebonyolítása is. Szombatonként kvalifikációs versenyt rendeznek majd, vasárnap pedig egy-egy 45 perces futamot. Annak érdekében, hogy az Electric GT ne a spórolásról szóljon, a főfutamok alatt lesz egy ’néhány perces’ boxkiállás, amikor egy 700 kW-os gyorstöltővel 60%-ra tápolják vissza az autókat.
picture

Electric GT koncepció

Fotó: FIA

A bejelentésből az is kiderül, hogy a 2023-ra tervezett első szezon legalább hat hétvégéből áll majd, a versenyeket pedig európai, ázsiai és közel-keleti ismert helyszíneken rendezik. A második szezonra tervezik az amerikai terjeszkedést.
Ami a leendő autókat illeti, az elektromos gépekkel a világszerte nagyon népszerű GT3-as kategória teljesítményszintjét célozzák meg. Az is fontos, hogy benzines GT-autóval rendelkező gyártók bizonyos elemeket áthozhassanak a GT3-as gépekből, ezzel alacsonyabban tartva a költségeket.
A promóter viszont nem csak a már jól bejáratott cégekkel számol, hanem olyan specialistákkal is, akik csak az elektromos hajtás térnyerésével kerültek be a piacra.
Az Electric GT autói 430 kW-ot, azaz közel 580 LE-t tudnak majd, amihez 1490-1530 kg közti súly párosul. A lítium-ion akkumulátor-cellákat a Saft cég (a Total leányvállalata) készíti, amiből a gyártók saját akkupakkokat fejleszthetnek.
A szervezők szeretnék, ha az egyes márkák autói a lehető legnagyobb mértékben hasonlítanának az utcai modellekhez, így a GT3-hoz hasonlóan viszonylag nagy lesz a szabadság. Lehet két, illetve négy elektromotorból állókompozícióval érkezni, sőt, a hátsó mellett az összkerékhajtást is engedélyezik.
„Az teljesítmény-orientált elektromos szuperautók piaca egyre növekszik, így szükség van egy olyan terepre, ahol a gyártók fejleszthetik és bemutathatják a technológiáikat. Egy ilyen szabálykönyv megalkotása volt az elmúlt 18 hónap kiemelt feladata az FIA GT Bizottság számára”– mondta Leena Gade, a bizottság elnöke, az Audi Sport korábbi közismert versenymérnöke.
„A Technikai Munkacsoportokon keresztül folyamatos egyeztetésben voltunk a GT-gyártókkal, és nagy az érdeklődés a kategória iránt. Ez a sorozat kitágítja a GT autók világát, hiszen párhuzamosan fut majd a GT3-mal, ami továbbra is az ügyfélversenyzés globális központja marad.”
picture

Electric GT, VDC-menetstabilizátor

Fotó: FIA

Az Electric GT autóiban a VDC menetstabilizáló használatát is engedélyezik. Ez a rendszer automatikusan szabályozza az egyes kerekekre jutó nyomatékot, a sebesség, a gyorsulás, a tapadási viszonyok és a kormányszög függvényében, és így nagyban javítja a brutálisan nyomatékos elektromos autók irányíthatóságát.
Az FIA és az Discovery a szimulátorversenyzést is bevonja majd valamilyen formában a bajnokságba, ennek részleteit viszont még nem árulták el. Pont az idei év az első, hogy a Stephane Ratel vezette SRO virtuális versenyekkel egészítette ki a versenynaptárát, amelyek, kis mértékben ugyan, de beleszámítanak a csapat-összetettbe.
A szervezés mellett a globális terjesztés jogát is a Discovery kapta meg, így az Electric GT versenyeit várhatóan az Eurosport is közvetíti majd.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés